سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر تمام شرایط واردات خودرو به خوبی انجام شود این خودرو ها در آذرماه وارد بازار کشور می شود.

امید قالیباف ادامه داد: بر اساس آئین نامه اجرایی واردات، شرکت های مشمول باید تقاضای خود را تا 19 شهریور ماه به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه دهند.

این مقام مسئول در وزارت صمت می گوید وزارت صمت تا ابتدای مهرماه لیست شرکت های مجاز به حضور در پروسه واردات خودرو به کشور را مشخص خواهد کرد اما مباحثی مانند ثبت سفارش و همچنین مراحل تامین و تعیین منابع ارزی توسط بانک مرکزی واردات خودرو را در بهترین شرایط تا آذرماه به تاخیر می اندازد.

در حالی سخنگوی صمت آذرماه را به عنوان زمان حضور خودروهای وارداتی در بازار اعلام می کند که داد و ستد از اواخر اردیبهشت ماه امسال در بازار خودرو به نوعی قفل شده است. رییس جمهور اسفندماه  در فرامین هشت گانه خود به وزارت صمت و خودروسازان خواست تا واردات خودرو تا اواخر اردیبهشت ماه تعیین تکلیف شود. بعد از آن اخباری در ارتباط با ارسال آیین نامه اجرایی واردات خودرو از سوی صمت به هیات دولت به گوش رسید اما ابلاغ این آیین نامه از سوی معاون اول رییس جمهور تا سوم شهریورماه سال جاری به تعویق افتاد. در بازه حدود سه ماهه از انتهای اردیبهشت ماه تا ابتدای شهریورماه بازار خودرو تحت تاثیر ابلاغ آیین نامه اجرایی ورود خودرو به نوعی به کما رفت. خریداران و فروشندگان دست از داد و ستد کشیدند تا تکلیف واردات خودرو نهایی شود.

سکون بازار خودرو منجر به فریز شدن قیمت ها شد و دامنه نوسان قیمت را محدود کرد. بعد از ابلاغ آیین نامه بازار تا حدودی با شوک قیمتی مواجه شد و شاهد نزولی شدن قیمت ها بودیم. این تحلیل وجود داشت که خودروهای وارداتی به زودی در بازار رویت خواهند شد از این رو در حالی که خریداران به طور کامل از حضور در بازار خودرو امتناع می کردند برخی از فروشندگان با عرضه خودروهای در اختیار خود به دنبال این بودند تا هر چه زودتر مشتری برای خودروی خود پیدا کنند.

اما اظهارات قالیباف آب پاکی را روی دست همه ریخت و مشخص شد تا آذرماه خبری از ورود خودروهای جدید به بازار نخواهد بود. این سخنان می تواند پای بخشی از تقاضا را که نیاز فوری به خودرو دارند اما به دلیل ورود خودروهای جدید برای خرید مردد بودند را به بازار خودرو باز کند با توجه به تداوم عرضه کم از سوی شرکت های خودروساز داخلی این مساله نیز می تواند نمودار قیمت ها را در بازار تا حدودی صعودی کند. فراموش نکنیم که سخنگوی صمت حضور محصولات برندهای بین المللی در بازار خودرو را مشروط به پیش رفتن خوب تمام شرایط کرد. این به آن معناست که اگر دست اندازی در این مسیر اتفاق بیفتد زمان ورود خودرو به بازار باز هم به تعویق خواهد افتاد.

در این میان اما یک عامل می تواند نه تنها اجازه صعودی شدن نمودار قیمت ها را در بازار ندهد بلکه می تواند سبب تند شدن شیب نزولی شدن نمودار قیمت خودرو در بازار شود و آن عامل نهایی شدن احیای توافق نامه برجام است. چنانچه این مهم محقق شود شاهد ریزش قیمت ها در بازارهای عمومی کشور از جمله بازار خودرو خواهیم بود.