وزارت صمت اعلام کردبرخی گروه‌ها که منافعشان در مصوبه اخیر واردات به خطر افتاده است، با هجمه‌های هماهنگ رسانه‌ای درصدد ایجاد فشار بر کارگروه‌های تخصصی دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند تا شاید با تحت‌تأثیر قرار دادن تصمیمات کارشناسی، در مرحله اجرا به منافعی دست یابند.

آن طور که در توضیحات وزارت صنعت خطاب به رسانه‌های منتقد دولت آمده است با توجه به حساسیت‌های موجود در موضوع واردات خودرو، بلافاصله پس از تصویب آیین نامه واردات خودرو توسط هیات دولت، جلسات فشرده کارگروه‌های ‌تخصصی دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تدوین دستورالعمل‌های اجرایی این مصوبه آغاز به کار کرده و همچنان درحال برگزاری است.

هفته گذشته بعد از کش و قوس های فراوان آیین نامه اجرایی واردات خودرو با امضا محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد. این دستور العمل ورود خودرو که 9 بند و 2 تبصره داشت به نوعی نقشه راه برای واردات خودرو محسوب می شد. ورود خودرو به کشور به طور ناگهانی در تیرماه سال 97 متوقف شد و سیاست گذار کلان به بهانه مدیریت منابع ارزی مسیر ورود خودرو به کشور را مسدود کرد. حال دولت سیزدهم بعد از بیش از چهار سال که از ممنوعیت ورود خودرو می گذرد قصد دارد تا قفل را از در ورود خودرو به کشور بر دارد اما گویا آیین نامه ای که برای این مساله تدوین کرده چندان به مذاق واردکنندگان خوش نیامده است. برغم انتقدات مطرح شده اما صمت به نوعی از آیین نامه ای که نوشته دفاع کرده است. البته به نظر می رسد سیاست گذار خودرویی راه ایجاد تغییر و رفع ابهام های آیین نامه واردات خودرو را نبسته زیرا در اطلاعیه ای که منتشر شده تاکید کرده است به‌منظور اجرای دقیق و بدون ابهام آیین نامه واردات باید مسائل فنی، بازرگانی، پولی و مالی، حقوقی و استانداردهای گوناگون به‌طور دقیق و همزمان در مرحله اجرا در نظر گرفته شود که این مهم نیازمند صرف زمان مناسب و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی با نهادهای مرتبط است.

وزارت صمت در کنار استقبال از نقدهای منصفانه و کارشناسی بر هجمه های هماهنگ رسانه ای که در درصدد ایجاد فشار بر کارگروه‌های تخصصی دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، تاخته است.

در اطلاعیه صمت یاد آور شده که دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت با دعوت از کارشناسان خبره و فعالان این حوزه، به‌صورت فشرده درحال بررسی و تدوین دستورالعمل‌ها و جزئیات اجرایی این طرح می‌باشد.

در پایان نیز اظهار امیدواری شده تا طی چند روز آینده و با انتشار دستورالعمل‌های اجرایی مصوبه واردات خودرو و تشریح و تبیین جزئیات آن، ضمن شفاف‌سازی و رفع ابهام‌های احتمالی، مصوبه دولت با سرعت بیشتری وارد مرحله اجرا شود.