به گزارش اکوایران؛ امروز 28 فرودین 1403 فعالان بخش‌خصوصی در چهاردهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران در دوره دهم از نگرانی‌های خود در حوزه‌های مختلف صحبت کردند. در این نشست مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران به طور مشخص دستورالعمل نحوه تخصیص ارز را که اواخر سال گذشته صادر شده بود، به نقد کشید و اعلام کرد این دستورالعمل فعالان اقتصادی را  در جریان تامین کالا با چالش روبرو می‌کند.

در ادامه مهراد عباد عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از اهمیت تمرکز بر روی پروژه بهبود اکوسیستم کسب و کار صحبت کرد و این موضوع را یکی از راه‌های رسیدن به فضای کسب و کار ایده‌آل خواند. فضایی که می‌تواند وضعیت اقتصادی را اصلاح کند.

پس از آن احمدرضا فرشچیان دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از خواب سامانه جامع تجارت در یک ماه اول اخیر خبر داد و گفت متاسفانه سامانه جامع تجارت نزدیک یک ماه خواب است و فعالان اقتصادی به دلیل غیرفعال بودن سامانه جامع تجارت نمی‌توانند برنامه‌های خود را پیش ببرند. 

صعود شاخص فلاکت 

در این نشست محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به شاخص‌های مهم اقتصادی در سال 1402 اعلام کرد: بر مبنای داده‌های گمرک ایران، صادرات نفت در 12 ماهه 1402، به میزان 35.9 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 1401 رشدی 8.6 درصدی داشته است.

او افزود: درضمن صادرات خدمات فنی مهندسی بالغ بر 1.3 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 1401 تغییر نداشته است. براساس داده‌های گمرک، صادرات کالاهای پتروشیمی نیز به میزان 48.8 میلیون تن و  به ارزش 19.4 میلیارددلار بوده که کاهش 28.6 درصدی در ارزش را شاهد بوده است. در مجموع حجم تجارت خارجی کشور به 153 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال 1401 رشدی 2.6 درصدی داشته است.

نجفی عرب بر مبنای داده‌های گمرک اعلام کرد: متوسط ارزش هر تن کالاهای صادراتی 362 دلار بوده که کاهش 17 درصدی نسبت به‌سال 1401 داشته است. در مقابل متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی 1697 دلار بوده که نسبت به رقم 1614 دلار در سال 1401 رشدی 5 درصدی داشته است.

او همچنین به شاخص فلاکت در پاییز سال گذشته اشاره کرد و گفت: در پاییز 1402، عدد شاخص فلاکت در سطح مناطق شهری کشور برابر با 52.3 واحد ثبت شده است. در این میان بیشترین میزان فلاکت در یکسری از استان ها به بالای 60 واحد رسیده است.

پیش‌تر مرکز آمار اعلام کرده بود که بیشترین میزان فلاکت در شهرهای استان لرستان وجود داشته است. در این استان شاخص فلاکت برابر با 64.2 واحد بوده است. 

نجفی‌عرب در بخش دیگری از سخنانش به نقد موضوع تعطیلات پنجشنبه‌ها پرداخت و گفت: این اتفاق را برخلاف سیاست‌های نظام و شعار سال جاری ، جهش تولید با مشارکت مردم خواند. او تاکید کرد: تعطیلات پنجشنبه‌ها شرایط اقتصادی را بدتر خواهد کرد. 

به گفته او اخیرا  محمدباقر قالیباف از 5 تن از مراجع قم در مورد اینکه به لحاظ شرعی روز شنبه تعطیل باشد ایراد دارد یا نه ؛ استفتا گرفته است که آنها نیز اعلام کردند این موضوع مشکل شرعی ندارد. 

در ادامه هم فردیس فرزین منشی هیات رئیسه اتاق تهران بیانیه اتاق تهران پیرامون تعطیلات پنجشنبه را قرائت کرد که اعضا هیات نمایندگان آن را تایید کردند. 

در این نشست نجفی عرب از ارتباط مستمر اتاق بازرگانی تهران با گروه اقتصادی دفتر رهبری در راستای حل مشکلات فعالان اقتصادی برای سال جدید سخن گفت. 

قانون کار جدید بحرانی برای کارفرما

امروز آرمان خالقی با نقد روند اصلاح قانون کار اعلام کرد، برمبنای اصلاحیه قانون کار هیچ قردادی موقت نیست و نیروی کار پس از یک ماه گذراندن دوران آزمایشی فعالیتش در قالب قرارداد دائم قرار میگیرد که این موضوع یک معضل جدید برای کارفرماهاست. او گفت: تصویب تعطیلات پنجشنبه و اصلاحات قانون جدید کار شرایط را برای ادامه فعالیت سخت‌تر خواهد کرد.

 در این نشست شهاب جوانمردی به اهمیت شناخت نسل زد پرداختند و از تمرکز فعالان اقتصادی بر روی بازار نسل تاکید کرد.