به گزارش اکوایران، امروز آخرین نشست سال 1402، هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بود. در این نشست محمود نجفی‌ عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران، سال 1402 را سال سختی برای اقتصاد ایران خواند و اعلام کرد سال آتی (1403) به واسطه ناترازی بودجه فشارهای زیادی به بخش خصوصی وارد خواهد کرد. 

نجفی عرب تاکید کرد: بودجه سال آینده هنوز نهایی نشده است و فشارهای زیاد روی بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد. تصور ما این است که حتما چالش‌های بیشتری نسبت به سال 1402 خواهیم داشت و این طلب ‌می‌کند که همه ما در جهت مشارکت بیشتر، تدوین برنامه‌های بهتر و تعامل بیشتر با دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی گام برداریم و سندهای راهبردی برای مجموعه‌های صنعتی خود تدوین کنیم و تلاش مضاعف برای بهبود شرایط کشور داشته باشیم.

او در مورد روند بودجه ریزی هم گفت: برای اولین بار در اتاق بودجه‌ریزی عملیاتی بر مبنای برنامه راهبردی انجام گرفت که زحمت زیادی برای آن کشیده شد و از نقاط بسیار مثبت عملکرد اتاق تهران است. اصلاح حقوق و دستمزد کارکنان و پرسنل و بهبود نظام رفاهی کارکنان از جمله اموری بود که به آن پرداخته شد و با وجود تصویب در شش ماهه دوم سال از ابتدای سال اجرایی شد.

نجفی عرب در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نظام بودجه‌ریزی اتاق و تحولات مهمی که در این حوزه اتفاق افتاده است، اشاره کرد و گفت: ما به دنبال تغییر ریل در این حوزه بودیم و تلاش کردیم اقدامات ملموسی رخ دهد و به تمامی نقدها منصفانه و پیشنهادهای اعضای هیات نمایندگان، فعالان اقتصادی، دولت و رسانه هم توجه ویژه کرده‌ایم. برای اولین بار بودجه توسعه را از جاری جدا کردیم. حدود 34 درصد بودجه اتاق تهران در سال آینده صرف امور توسعه و توانمندسازی بخش خصوصی ‌می‌شود و این مهم‌ترین تغییر جهت اتاق است. بودجه حمایت هدفمند از تشکل‌ها را هفت برابر افزایش یافته است که ‌می‌تواند گام موثری در جهت توسعه عضویت، توسعه خدمات، توسعه تجارت، حمایت از تشکل‌ها و تاثیرگذاری تشکل‌ها بر سیاست‌های دولت داشته باشد. در کنار این‌ها برای اولین بار منابع و مصارف بودجه 4 درهزار را مشخص کردیم و ‌می‌خواهیم در اتاق به سمت درآمدهای پایدار از ارائه خدمات برویم. برای اینکه اتاق از درآمدهای پایدار برخوردار شود باید برویم به سمت ارائه خدمات بهتر و بیشتر برویم.

بودجه‌ای امسال اتاق تهران منتقدان محدود و مدافعانی بسیاری داشت. در نهایت هم از بین 48 نفر عضو حاضر  47 نفر از هیات نمایندگان اتاق تهران به بودجه سال آتی رای مثبت دادند و بودجه تصویب شد. 

بودجه برنامه محور

در نشست امروز عباس آرگون خزانه‌دار و عضو هیات رئیسه اتاق تهران، به تشریح بودجه پیشنهادی سال 1403 اتاق تهران پرداخت. او به ریل‌گذاری‌های انجام شده در دوره دهم اتاق تهران اشاره کرد و ارتقا شفافیت و پاسخگویی را از جمله آن دانست و تصریح کرد که در همین ارتباط، کمیته حسابرسی در اتاق تهران تشکیل شده و ایجاد واحد برنامه و بودجه به مظور پایش برنامه راهبردی نیز پیش‌بینی شده‌است.

آرگون با اشاره به اینکه بودجه تدوین شده برای سال آینده منطبق با برنامه راهبردی اتاق تهران و انتظارات اتاق ایران است، تصریح کرد که بر اساس آن، افزایش تامین منابع مالی پایدار از محل درآمد خدمات، هدف‌گذاری شده‌است.

خزانه‌دار اتاق تهران توجه ویژه به تشکل‌ها، افزایش تخصیص منابع پژوهش، تلاش بیشتر برای جایگاه‌یابی برند اتاق، توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی و نرم‌افزاری و توجه به نوآوری و تحول دیجیتال را از جمله تغییرات کلیدی در بودجه سال 1403 نسبت به سال‌های قبل، بیان کرد و یادآور شد که برابر این بودجه تلاش اتاق تهران در جهت توسعه بخش خصوصی است، چرا که هیچ کشوری بدون توسعه بخش خصوصی نتوانسته است به توسعه و پیشرفت دست یابد.

عضو هیات رئیسه اتاق تهران با تاکید بر تدوین و تخصیص بودجه براساس برنامه راهبردی و عملکرد، عنوان کرد که اتاق تهران در سال آتی در جهت توسعه خدمات کاربردی به اعضا و فعالان اقتصادی حرکت خواهد کرد.

هم‌چنین شهاب جوانمردی و مهدی صادقی، نواب‌رئیس اتاق تهران نیز تاکید کردند که اتاق تهران در پیگیری حمایت هدفمند از تشکل‌ها به دنبال ایجاد و توسعه زیرساخت‌هایی مانند ارتقای آموزش است که منجر به توسعه تشکل‌ها و پویایی اقتصاد کشور شود.