بازار روز چهارشنبه با این که کمی مثبت شده اما هچنان نگرانی خاصی را برای شروع هفته آینده دارد چرا که روز یکشنبه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس ارائه خواهد شد. و همه نگاه های فعالان بازار سرمایه به سمت بهارستان است تا از دخل و خرج دولت برای سال آینده مطلع شوند.

اهالی بازار سرمایه روند کلی بازار را صعودی می دانند و معتقد هستند که بازار سرمایه می تواند اعداد و ارقام بالاتری را به خود ببیند . اما منتظر هستند تا ببیند که بودجه را دولت مردان چگونه نوشته اند.

در بازار سرمایه در طی روز های گذشته ارزش معاملات گروه خودرویی که در هفته های قبل به بالای 900 میلیارد تومانی رسیده بود دوباره به محدوده زیر 500 میلیارد تومانی سقوط کرد تا فاصله چندانی با گروه بانکی که 320 میلیارد تومان ارزش معاملاتی را ثبت کرده بود نداشته باشد. گروه شیمیایی نیز با ارزش معاملاتی 250 میلیارد تومانی خود در روز چهارشنبه در رتبه سوم برترین گروه های صنعت بازار سرمایه از منظر ارزش معاملاتی قرار گرفت.

شایعاتی به گوش می رسید که دولتی ها قیمت فروش نفت را حوالی 80 دلار در نظر گرفته اند و روزانه فروش 1.4 میلیون بشکه ای را در برنامه دارند. این در حالی است که چند روز پیش وزیر نفت  ادعای تولید روزانه 3 میلیون بشکه ای را در بین اهالی رسانه مطرح کرد.

اوجی، وزیر نفت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که "در حوزه تولید نفت در کانال تولید روزانه ۳ میلیون بشکه نفت قرار گرفتیم. همچنین درباره تولید نفت سبک با ابتکاراتی که صورت گرفت، ظرفیت روزانه ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافت." 

اما نکته دیگری که وزیر نفت به آن اشاره کرد عدم استفاده از  نفت کوره و مازوت در نیروگاه‌ها بود. اوجی گفت: «در سال جاری و سال گذشته از نفت کوره و مازوت در نیروگاه‌ها استفاده نمی‌شود.»

اما از منظر تکنیکالی که به شاخص نگاهی می کنیم. شاخص از روز سه‌شنبه هفته گذشته از ادامه صعودی باز ماند هرچند که روز چهارشنبه را با مثبت به پایان برد اما نتوانست از سقف ایجاد شده چند روز گذشته خود فراتر رود.

 شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته خود با رشد بیش از 4  هزار و 100 واحدی همراه شد. اما همچنان عدد شاخص کمتر از یک میلیون 500 هزار واحدی قرار دارد. شاخص بورس تهران در حالی آخرین فصل سال جاری را آغاز می کند که در سه ماهه گذشته بازدهی بیش از 12 درصدی را ثبت کرده است و این رقم برای 9 ماهه سال 1401 حوالی 8 درصد است.

در حال حاضر در صورتی که شاخص برای هفته آینده تصمیم به اصلاح داشته باشد اولین هدف تکنیکالی برای این اصلاح محدوده یک میلیون و 470 هزار واحدی است چرا این سطح در هفته های پیش به عنوان یک مقاومت عمل کرده است و حالا با شکست این مقاومت با تغییر ماهیت روبرو شده است و به عنوان یک سطح حمایتی می تواند عمل کند.

اما اگر شاخص مسیر صعودی که را که چند وقتی است انتخاب کرده است را بخواهد ادامه دهد مقاومت بعدی پیش روی آن محدوده یک میلیون و 530 هزار واحدی است . محدوده ای که به عنوان سطح 78 درصدی فیبوناچی موج قبلی شناخته می شود. 

تا شاخص با این رشد خود را در یک قدیمی مقاومت کلاسیک یک میلیون و 600 هزار واحدی ببیند. سطحی که از نظر رند بودن و واکنش های ذهنی بازار از سطوح یک میلیون و 400 و یک میلیون و 500 هزار واحدی از درجه اهمیت بالاتری بر خوردار است.

کل