به گزارش اکوایران، بورس تهران دومین هفته صعودی را پشت سر گذاشت و شاخص کل برای دهمین روز متوالی رشد کرد. در هفته اخیر شاخص دو کانال بالا آمد و رکورد جدیدی از جهش در یک هفته را ثبت کرد.  

در ابتدای هفته شاخص صعود 44 هزار و 782 واحدی داشت. در دومین روز کاری هفته شاخص 16 هزار و 351 واحد مثبت شد و روز دو‌شنبه نیز شاهد رشد 45 هزار و 73 واحدی شاخص کل بودیم. 

روز سه‎‌شنبه شاخص 17 هزار و 987 واحد صعود کرد و روز چهارشنبه نیز شاخص 6 هزار و 605 واحد بالا آمد تا شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 130 هزار و 798 واحد بالا‌تر از هفته پیش بایستد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 10 درصد شود. 

شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 31 هزار و 816 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 8.7 درصدی را ثبت کرد. 

بورس

اما در مجموع این هفته معاملاتی بورس تهران شاهد ورود پول حقیقی از بازار بودیم. در حالی که تنها در دو روز شنبه و دوشنبه پول حقیقی وارد شد، در مجموع کل هفته 62 میلیارد تومان وارد شد. 

در این هفته ارزش معاملات خرد نیز بهبود قابل قبولی پیدا کرد و میانگین روزانه آن نسبت به هفته پیشین 103 درصد رشد کرد. 

بنابراین روند بازار کاملاً مثبت بود. بسته 10 بندی حمایت از بازار، اعلام خبر تزریق پول صندوق تثبیت و ورود صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه نیز به رشد شاخص‌ها منجر شد. اما مطابق اعلام مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه، در هفته پیش رو لایحه بودجه 1402 به مجلس می‌رود. 

خبرگزاری تسنیم، به نقل از میرکاظمی، اعلام کرده که سازمان برنامه و بودجه میزان صادرات نفت خام و میعانات در لایحه بودجه سال بعد را حدود 1.2 میلیون بشکه  در روز  تعیین کرده است.

همچنین در لایحه بودجه 1402 قیمت هر بشکه نفت ایران 70 دلار پیشنهاد شده و نرخ محاسباتی ارز حاصل از صادرات نفت در بودجه  نیز بر مبنای نرخ سامانه معاملات الکترونیک یا (ای تی اس) خواهد بود. از طرف دیگر میزان بودجه عمرانی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) لحاظ شده در پیش نویس لایحه بودجه 1402 حدود 280 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

با آنکه نسخه نهایی قانون بودجه با لایحه دولت متفاوت خواهد بود اما لایحه بودجه آینه تمام نمای رویکرد دولت به حوزه‌های مختلف است. بودجه اولویت‌های دولت را عیان می‌کند، اولویت‌هایی که ممکن است در ادعاها و مواضع رسانه‌ای دولت ظهور و بروز کمتری داشته باشند. داده‌های بردجه بر وضعیت بازارها خصوصا بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود، بنابراین در هفته پیش رو یک چشم معامله‌گران به بودجه و حواشی آن خواهد بود.

پیش بینی بورس