به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس در هفته گذشته روند صعودی داشت و تا آستانه کانال 1.4 میلیونی بالا آمد. در اولین روز هفته شاخص کل بیش از 26 هزار واحد رشد کرد و روز یکشنبه نزول اندک هزار و 490 واحدی داشت. روز دوشنبه شاخص 16 هزار و 303 واحد بالا آمد و به کانال یک میلیون و 400 هزار واحد صعود کرد.

روز سه‌شنبه شاخص کل باز هم اندکی نزول کرد و با کاهش 428 واحدی از سطح یک میلیون و 400 هزار واحد پائین آمد. در آخرین روز کاری هفته اخیر شاخص 2 هزار و 553 واحد پائین آمد و هفته را در فاصله 2 هزار و 643 واحدی کانال 1.4 میلیونی پایان برد. با این هفته به طور کلی بورسی‌ها هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشتند. آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بورس

بازدهی مثبت بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 38 هزار و 333 واحد بالا‌تر ایستاد تا همانند هفته پیشین بازدهی هفتگی بورس بار دیگر مثبت شود. بازدهی هفته  شاخص بورس مثبت 2.8 درصد شد.

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز صعود کرد. در پایان هفته شاخص هم‌وزن 3 روز پیاپی صعودی را پشت سر گذاشت و در روز چهارشنبه نسبت به هفته پیشین 10 هزار و 334 واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم 368 هزار و 99 واحد رسید و بازدهی مثبت 2.9 درصدی را ثبت کرد.

بورس

پیش بینی بورس هفته

در شرایطی به استقبال معاملات هفته آینده می‌رویم که شاخص بورس در هفته پیش دو روز صعودی و سه روز نزولی را پشت سر گذاشته است، با این تفاوت که صعودهای بزرگ و نزول‌های کوچک داشت.

با این که شاخص روز دوشنبه به کانال 1.4 میلیونی رسیده بود اما روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نزول کمی داشت و سطح یک میلیون و 400 هزار واحد فاصله گرفت.

این در حالی است که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه معاملات با مازاد تقاضا بسته شد و روز چهارشنبه ارزش صف‌های فروش و خرید پایانی بازار تقریبا برابر بود. برخی از ناظران بازار معتقدند ترس از افت قیمت دلار و اثر منفی مذاکرات برجام در نزول 2 روز آخر هفته مؤثر بوده است. برخی دیگر نیز علت نزول بازار را خروج نقدینگی حقیقی می‌دانند. در 5 روز کاری هفته اخیر شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم و ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار سهام در مجموع هزار و 441 میلیارد تومان بود.

در این میان تحلیل‌گران بنیادی معتقدند که سهم‌های بسیاری در بازار ارزنده هستند و به طور کلی وضعیت مالی شرکت‌ها که در گزارشات کدال منعکس می‌شود بهتر از روند قیمتی سهام شرکت‌هاست. این تحلیل‌گران به سهام‌داران هشدار می‌دهند که برای تصمیمات خرید و فروش خود تنها به روندهای قیمتی و تحلیل تکنیکی توجه نکنند بلکه به وضعیت مالی شرکت‌ها، دارائی‌ها و درآمدها و هزینه‌های آن‌ها نیز توجه کنند.

هر چند که روندهای قیمتی و به تعبیر بهتر «قیمت» تمامی اخبار و عوامل بیرونی را منعکس می‌کند اما سهام شرکت‌ها چون بخشی از مالکیت شرکت و در واقع سند مالیکت سهامدار است، دارای ارزش ذاتی است که متأثر از درآمدهای شرکت و جریان نقدینگی ورودی به آن است. تحلیل ارزش سهام بدون توجه به صورت‌های مالی و واقعیت اقتصادی شرکت موجب می‌شود که قیمت سهام در بازار پائین‌تر از ارزش ذاتی تعیین شود. تحلیل‌گران بنیادی معتقدند در بلند مدت قیمت سهام به سطح ارزش ذاتی همگرا خواهد شد و اگر سهام‌داران نگاه بلندمدت‌تری داشته باشند می‌توانند به سود برسند.

گزارشات مالی دوره‌ای شرکت‌های بورسی که این روزها منتشر شده نظر تحلیل‌گران بنیادی را تأیید می‌کند و این نوید را به سهامداران می‌دهد که قیمت‌ها در بازار به سمت بالا حرکت کند.

در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران رشد دو هفته اخیر بازار سهام را متأثر از شوک تصمیمات دولت و وعده تزریق نقدینگی می‌دانند و می‌گویند اگر اخبار و تحولات مذاکرات برجامی به بازار سیگنال منفی دهد اثر مثبت القا شده را خنثی خواهد کرد و بازار به سمت پائین حرکت خواهد کرد.  

بورس