به گزارش اکوایران،‌ شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز در مسیر امضای قراردادی با شرکت‌های رولز-رویس و ایرباس قرار دارد تا بتواند شرایط را برای تولید قطعات هواپیما در داخل ترکیه فراهم آورد.

به نوشته بلومبرگ، ارزش این قطعات هواپیما که با نهایی شدن این قرارداد در داخل ترکیه تولید خواهد شد، می‌تواند به 20 میلیارد دلار برسد. این اتفاق بخشی از قرارداد مربوط به خرید تعداد قابل توجهی هواپیما توسط ترکیش ایرلاینز است که در سال گذشته میلادی اعلام شد.

مقامات ترکیه‌ای که به این مسئله آگاهی دارند، اعلام کرده‌اند این توافق ممکن است طی روزهای آینده در ماه جاری میلادی نهایی شود. دولت ترکیه دارای بیشترین سهام در ترکیش ایرلاینز است.

مهم‌ترین شرکت‌ هواپیمایی ترکیه در دسامبر 2023 میلادی خرید 230 هواپیما از شرکت ایرباس را نهایی کرد. ترکیش ایرلاینز قصد دارد توسعه خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهد تا بتواند با شرکت‌های هواپیمایی رقیب در منطقه مانند هواپیمایی امارات و قطر به رقابت گسترده‌تر بپردازد. به عنوان بخشی از این سفارش، ترکیه تلاش داشته شرایط را برای تولید محلی قطعات هواپیما فراهم کند.

سخنگوی ترکیش ایرلاینز تأیید کرده که یک روز خاص برای مراسم امضای این توافق انتخاب شده است. ایرباس و رولز-رویس در این رابطه پیامی منتشر نکرد‌ه‌اند.

توافق برای تولید داخلی قطعات هواپیما یک بخش اصلی از هدف ترکیه برای توسعه صنعت هوانوردی غیرنظامی و نظامی خود و بخشی از سفارش سال 2023 از ایرباس به ارزش حدود 70 میلیارد دلار است.

شرکت‌های ترکیه‌ای در برنامه تولید داخلی قطعات هواپیما حضور دارند و پیمانکاران فرعی محلی نیز قراردادهایی به ارزش 20 میلیارد دلار برای ایفای نقش در تولید، دریافت خواهند کرد. تحویل هواپیماهای جدید به ترکیش ایرلاینز در یک بازه 10 ساله بین‌ سال‌های 2026 و 2036 برنامه‌ریزی شده است.

در حالیکه وضعیت سفارش هواپیماها از زمان همه‌گیری کووید-19 یک بازیابی را تجربه کرده است، تولیدکنندگان سراسر جهان برای حل مشکل کمبود دائمی قطعات هواپیما با مشکل جدی روبه‌رو شده‌اند.

مدیر عامل شرکت رولز-رویس اعلام کرده که انتظار دارد تولیدکنندگان قطعات هواپیما برای دست‌کم 18 تا 24 ماه تحت فشار قرار داشته باشند.

به دنبال این خبر،‌ سهام شرکت‌های ایرباس و رولز-رویس به ترتیب با رشد 1/6 درصدی و 2/8 درصدی همراه شده است.

ترکیه از مدت‌ها قبل در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی از جمله رولز-رویس برای دستیابی به فناوری موتور برای پروژه‌های تانک و هواپیماهای جنگی داخلی خود بوده است.