به گزارش اکوایران، تحریم‌های آمریکا و بریتانیا بر روسیه، جایگاه‌ چین را به‌ عنوان آخرین خریدار کامودیتی‌های کلیدی مسکو مستحکم‌تر می‌کند و همین امر نقش شانگهای را به عنوان شهری که در آن قیمت مواد معدنی حیاتی برای اقتصاد جهانی تعیین می‌شود، ارتقا خواهد داد.

به نوشته بلومبرگ، ممنوعیت بورس فلزات لندن بر آلومینیوم، مِس و نیکل روسیه که به‌تازگی تولید شده‌اند، احتمالا میزان واردات این فلزات روسیه توسط چین را بیش از پیش افزایش می‌دهد. این اتفاق همچنین باعث شده بورس آتی شانگهای به عنوان تنها بورس کامودیتی‌های اصلی جهان باقی بماند که این سه فلز روسیه را می‌پذیرد.

یکی از تحلیل‌گران ارشد به بلومبرگ اعلام کرده‌: «موجودی فلزات روسیه در بازارهای اروپایی و آمریکایی احتمالا بیش از پیش کاهش خواهد یافت و مسیرهای تجارت جهانی نیز شکل دیگری به خود می‌گیرد.»

نمودار 1

تحریم‌های بازار انرژی که به دلیل جنگ اوکراین بر مسکو وضع شده، تأثیر قابل توجهی بر چگونگی خریدهای چین داشته است. روسیه در سال گذشته میلادی با عبور از عربستان سعودی به بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین تبدیل شد. روسیه همچنین دومین تأمین‌کننده بزرگ زغال سنگ چین است و احتمالا در سال جاری میلادی به رتبه نخست اصلی‌ترین تأمین‌کننده گاز طبیعی دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد.

حتی بدون تحریم‌های رسمی، میزان واردات آلومینیوم روسیه توسط چین با رکوردشکنی همراه شده است. شرکت «روسال» روسیه به عنوان غول تولید آلومینیوم این کشور، 23 درصد از درآمد خود در سال 2023 را از طریق چین به دست آورد، در حالیکه این میزان در سال 2022 میلادی تنها 8 درصد بود. روسال همچنین 30 درصد از سهام یک کارخانه آلومینای چینی را در اختیار گرفته است تا در بحبوحه اختلالات ناشی از جنگ در اوکراین، شکاف موجود در تأمین مواد اصلی را کاهش دهد.

تحریم‌های جدید باعث خواهد شد فلزات روسیه به میزان بیشتری به کشورهای دیگر به‌ویژه چین صادر شود. رشد واردات فلزات توسط چین باعث می‌شود این کشور به صادرات فلزات تولیدشده خود تشویق شود. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده مس تصفیه‌شده و آلومینیوم در جهان است و با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌هایی که در اندونزی انجام داده، یک بازیگر کلیدی بازار نیکل در جهان به حساب می‌آید.

نادیده گرفتن دلار

واردکنندگان چینی از اتحاد استراتژیک پکن با مسکو برای به دست آوردن تخفیف برای مواد خام اصلی سود برده‌اند و با نادیده گرفتن دلار آمریکا که ارز رایج برای تجارت محسوب می‌شود، از یوآن برای پرداخت‌های خود استفاده می‌کنند. این اتفاق به چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار کامودیتی در جهان کمک کرده از تأثیرات تورمی جنگ در اوکراین جلوگیری کند. این موضوع با هدف چین برای کاهش سلطه دلار آمریکا در جهان مطابقت دارد.

اما صادرات بیشتر روسیه در زمانی که اقتصاد چین بسیار کم‌تحرک است، می‌تواند تبعات خود را داشته باشد. معامله‌گران فلزات چین در سال گذشته میلادی با تقاضای ضعیف دست‌وپنجه نرم کردند و بازیابی‌ بازارهای اقلامی نظیر مس، نسبتا جدید هستند.

چشم‌انداز ورود بیشتر فلزات روسیه به چین باعث شده تفاوت قیمت در بورس فلزات لندن و شانگهای در روز دوشنبه (27 فروردین) افزایش پیدا کند. در حالیکه قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن با رشد 9/4 درصدی همراه شد، واکنش در بورس شانگهای کمتر بود و قیمت این فلز در مقایسه با روز جمعه، 2/9 درصد افزایش پیدا کرد.

این رشد متفاوت قیمت در حال بستن در روی واردات آلومینیوم توسط چین شده که به دلار قیمت‌گذاری شده است. این اتفاق می‌تواند فلزات روسیه را در صورتی که به یوآن قیمت‌گذاری و با تخفیف ارائه شوند، به یک گزینه‌ جذاب‌تر برای چین تبدیل کند.

نمودار 2

از آنجایی که چین وابستگی شدیدی به واردات دارد، این کشور از مدت‌ها قبل به دنبال قدرت بیشتر در زمینه قیمت‌گذاری برای کامودیتی‌های اصلی جهان بوده است. با این حال،‌ وضعیت برای بورس شانگهای به دلیل تحریم‌های جدید بر روسیه، پیچیده است. قوانین اجازه‌ می‌دهد فلزات قدیمی و از پیش تولید شده روسیه همچنان بتوانند به بورس فلزات لندن که یک معیار اصلی جهانی است و بورس کالای شیکاگو که بورس اصلی در ایالات متحده محسوب می‌شود، راه پیدا کنند.

دومین اقتصاد بزرگ جهان سال جاری میلادی را به خوبی آغاز کرد و تولیدات کارخانه‌ای در این کشور افزایش یافت، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که حفظ این رشد بدون بهبودهای گسترده‌تر، بسیار دشوار است.

همچنین کمبود قابل توجه در بازار سنگ آهن مس باعث هیجان سرمایه‌گذاران مثبت‌نگر شده و قیمت آن را به بالاترین سطح در حدود دو سال گذشته افزایش داده است.