به گزارش اکوایران، رویدادهایی نظیر درگیری‌های جاری در اوکراین و سایر تنش‌های جهانی موجب شده‌اند که سرمایه‌گذاران به سمت طلا به عنوان پناهگاه امن روی آورند. تقاضا برای طلا در زمان‌های بی‌ثباتی افزایش می‌یابد، که به نوبه خود قیمت‌ها را بالا می‌برد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلای بورس تهران نیز در هفته‌های قبل با روند صعودی قیمت‌ها مواجه است و با توجه به سیگنال‌های اونس جهانی به طلای بازار آزاد، تداوم این روند با تکانه‌های ضعیف‌تر و قوی‌تر برای هفته‌های آتی نیز توسط تحلیل‌گران پیش بینی شده است. 

در حال حاضر 13 نماد از واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا در بازار سهام کشور ما فعال هستند. روز گذشته تمام 13 نماد با رشد قیمت همراه بودند که افزایش قیمت همه نماد‌ها بیشتر از 2.4 درصد بوده است. در این میان نماد‌های عیار، کهربا، زر و طلا نماد‌هایی بودند که بیش از 4 درصد رشد قیمت داشتند.

حباب واقعی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا چقدر است؟

حباب واقعی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا از دو بخش حباب سکه و شمش و حباب NAV تشکیل می‌شود. بیشترین حباب از اختلاف NAV در میان این 13 صندوق به نماد تابش با 9.5 درصد تعلق دارد و پس از آن گنج و جواهر در رتبه‌های بعدی قرار دارند و از سوی دیگر کمتری حباب از اختلاف NAV به زرفام، زر، طلا و گوهر تعلق می گیرد.

030210

بیشترین حباب سکه و شمش نیز به صندوق‌های طلا، گوهر، زر و زرفام تعلق دارد که بین 14.7 درصد تا 12.4 درصد است و از سوی دیگر نیز کمترین حباب سکه و شمش به آلتون و گنج تعلق دارد. محاسبه حباب واقعی واحد صندوق‌ها که مجموع دو مورد قبل است نشان می دهد که تابش با حباب 17.1 درصدی بیشترین حباب واقعی را در بین نماد‌ها دارد و پس از آن دو نماد گوهر و طلا با 14.9 درصد و نماد عیار با 14 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند و از سوی دیگر نیز ناب با 9.8 درصد و آلتون و زرفام به ترتیب با 11.7 درصد و 12.5 درصد در جایگاه‌ کمتر حباب واقعی قرار گرفتند.

بازگشت پاول به سناریو همیشگی؟

در نمودار زیر می‌توانید سهم سکه و شمش را در سبد دارایی این سیزده صندوق مشاهده کنید. در حال حاضر صندوق گنج با نزدیک به 95 درصد، بیشترین سهم از شمش را در سبد دارایی‌های خود دارد و صندوق طلا با 75.3 درصد بیشترین سهم از سکه را در سبد دارایی‌های خود دارد.

030210درخشش طلا در سایه‌های اقتصادی/ چگونگی افزایش جذابیت طلا در برابر بی‌ثباتی‌های جهانی!