به گزارش اکوایران، صدور پروانه های ساخت و ساز به طور کلی در شهرهای کشور در اخرین اطلاع خود در تابستان 1400 به کمترین سطح خود در 5 سال اخیر رسیده است.

اما این آمار به طور کلی به چند دسته مهم تقسیم بندی می شود. مسکونی، غیر مسکونی و مسکونی و کارگاه توأمان که مناطق شهری ایران در سال های اخیر نکات قابل توجهی را رقم زده است. این دسته بندی آماری در این رابطه تنها تا پایان سال گذشته از سوی مرکز آمار به تازگی منتشر شده که نشان می دهد با وجود کاهش در ساخت و ساز مسکن در سال 99 اما بخش مسکونی و کارگاه توامان در سطح بی سابقه ای در این دهه قرار گرفته است.

مسکن

کاهش 70 درصدی پروانه های مسکونی در سال 99

در میان پروانه های صادر شده برای ساخت و ساز در نقاط شهری کشور طبق آمارهای مرکز آمار در این دهه 149 هزار و 99 واحد برای بنای مسکونی اخذ شده است.

این رقم درمقایسه با سال گذشته خود 76 درصد کاهش داشته و به پایین ترین سطح خود در دهه 90 رسیده است.

نسبت سهم ساختمان های مسکونی در این دهه به کل پروانه های صادر شده برای ساخت و ساز نشان می دهد به طور کلی سهم مسکونی ها از این رقم معادل با 47 درصد بوده که کمترین میزان را در تمام دهه 90 به ثبت رسانده است.

این در حالی است که پروانه های مسکونی صادر شده در سال 98 برابر با 627 هزار و 821 عدد بوده که بالاترین رکورد در این دهه به شمار می آید.

مسکن

رکورزنی 7 ساله در ساخت و ساز غیر مسکونی 

بخش دوم طبقه بندی شده در داده های مرکز آمار در خصوص پروانه ساخت و ساز اشاره به بخش غیر مسکونی دارد.

در سال 99 این بخش معادل با 79 هزار و 721 عدد به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته در حدود 650 درصد افزایش پیدا کرده است.

بررسی آمارهای سالانه در ساخت و ساز غیر مسکونی نشان می دهد این بیشترین میزان پروانه های غیر مسکونی ساخت و ساز از سال 92 تا کنون بوده است. یعنی رکورد هفت ساله در این بخش که به طور ناگهانی در این سال ثبت شده است.

مسکن

رکوردزنی بی سابقه در ساخت و ساز مسکونی و کارگاه توام

بخش دیگری از آمارهای پروانه های ساخت و ساز مسکن به بناهای مسکونی و کارگاه توأمان تعلق دارد.

طبق آمارها این بخش در سال 99 فراوانی معادل با 86 هزار و 321 واحد داشته که نسبت به سال گذشته در حدود 660 درصد رشد داشته است.

بررسی این آمار با تمام سال های قبل نشان می دهد در دهه اخیر این میزان دریافت پروانه های ساخت و ساز در کشور بی سابقه بوده و اکنون در اوج یک دهه قرار گرفته است.

در نهایت می توان گفت بررسی آمارهای اخذ پروانه های ساخت و ساز در کشور نشان می دهد باوجود رکود در بازار مسکن در سال های اخیر اما بخش غیر مسکونی روندی صعودی را از خود برجای گذاشته و به بالا ترین سطح خود در تمام یک دهه رسیده است.از آن طرف سهم پروانه های مسکونی از کل  در کمترین حد خود در یک دهه قرار گرفته که در تاریخ ده ساله کشور سابقه نداشته است.

این رویداد می تواند به نقش درآمدزایی بیشتر این ساخت و ساز ها در سال های اخیر برای سرمایه گزاران اشاره داشته باشد که موجب شده این عده تمایل بیشتری برای خرید و ساخت ساختمان های غیرمسکونی تر داشته باشند.

به عبارت دیگر ساخت و ساز در کشور از حالت مسکونی فاصله گرفته و بیشتر به نیت درآمدزایی و یک کالای سرمایه ای در سال های اخیر انجام می شود.

مسکن