به گزارش اکوایران، جو بایدن انتخابات ۲۰۲۴ را تا حدودی به یک همه‌پرسی درباره دونالد ترامپ تبدیل کرده، اما از آنجایی که اکنون بایدن در قدرت است و برخی رأی‌دهندگان خاطره خوبی از دوره پر هرج‌ومرج رئیس‌جمهور سابق دارند، رئیس‌جمهور آمریکا چال سختی پیش روی خواهد داشت.

به نوشته سی‌ان‌ان، در حالی که ترامپ به خاطر چندین پرونده‌ای که در نیویورک علیهش در جریان است، خود را قربانی آزار و اذیت سیاسی از سوی دموکرات‌ها نشان دهد، موفق شده تا هم‌حزبی‌هایش را در حمایت از خود متحد کند. حتی ویلیام بار، دادستان کل دولت ترامپ که زمانی گفته بود رئیس‌جمهور نباید دوباره به کاخ سفید بازگردد، به سی‌ان‌ان گفته که از او حمایت خواهد کرد. ترامپ حتی با ران دیسنتیس، رقیب سابقش در انتخابات مقدماتی نیز دیدار داشت. نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که در عین حال، بایدن هنوز با بخش‌های کلیدی ائتلاف خود، از جمله رأی‌دهندگان جوان‌تر، با چالش روبروست.

درست نزدیک به شش ماه قبل از انتخابات، فضای سیاسی متلاطم کشور آزمون‌های دشواری را بر سر راه دو نامزد نامحبوب قرار داده و مشخص‌کردن اینکه کدام موضوعات در رأی‌گیری ماه نوامبر تعیین‌کننده خواهند بود، دشوار است. این موضوعات از نارضایتی رأی‌دهندگان از اقتصاد گرفته تا حقوق سقط‌جنین و همچنین انتقاد از مدیریت بایدن در مسائل کلیدی داخلی و خارجی، در زمانی که تورم بیداد می‌کند و دانشگاه‌ها غرق اعتراضات ضداسرائیلی است را شامل می‌شود.

دادگاه دونالد ترامپ

همچنین در این دوره، شاهد محاکمه رئیس‌جمهور احتمالی بعدی در چندین پرونده جنایی هستیم؛ اتفاقی که در تاریخ آمریکا سابقه ندارد.

تأثیر حضور رابرت اف. کندی جونیور بر این دور انتخابات نیز نامشخص بوده، اگرچه ترامپ نشان داده که از حضور او به طور فزاینده‌ای نگران است.

مردم هرج‌ومرج دوره ترامپ را فراموش کرده‌اند

نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که بایدن با فشار شدیدی مواجه است تا به رأی‌دهندگان یادآوری کند که دوره ترامپ سراسر آشوب و هرج‌ومرج بود؛ دوره‌ای که در بحبوحه رهبری نامنظم در طی همه‌گیری بی‌سابقه کرونا به پایان رسید. اما اکنون به نظر می‌رسد که برخی از رأی‌دهندگان دچار فراموشی شده‌اند که تا حد زیادی به خاطر ثبات اقتصادی آن زمان است.

۵۵ درصد آمریکایی‌ها ریاست‌جمهوری ترامپ را موفقیت‌آمیز می‌دانند؛ در حالی که ۴۴ درصد آن را یک شکست ارزیابی می‌کنند. این آمار در تضاد با افکارسنجی است که درست قبل از خروج ترامپ از قدرت و چند روز پس حوادث ۶ ژانویه ۲۰۲۱ انجام شد؛ زمانی که ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان ریاست‌جمهوری او را شکست‌خورده توصیف کردند. ۶۱ درصد مردم نیز ریاست‌جمهوری بایدن را تاکنون یک شکست می‌دانند؛ در حالی که تنها ۳۹ درصد آن را موفق دانسته‌اند.

این یافته‌ها بر پویایی معکوسی تأکید می‌کند که بایدن مجبور است در این دور، از آن جان سالم به در ببرد. چهار سال پیش، او توانست از موقعیت خود به عنوان یک رقیب، ریاست‌جمهوری ترامپ را مورد حمله قرار دهد. بایدن قول داد که آمریکا بر این دوران تاریک غلبه خواهد کرد.

با این حال، اکنون ترامپ می‌تواند بر مشکلات دولت بایدن سوار شده و انتخابات را به رفراندومی علیه رئیس‌جمهور فعلی تبدیل کند. رئیس‌جمهور سابق هر روز تلاش می‌کند تا از آمریکای بایدن، کشوری در حال افول را به تصویر بکشد. روز جمعه، ترامپ گفت: «اقتصاد در حال فروپاشی است. حالا متوجهش شده‌اند، رشد اقتصادی بسیار پایین بوده و بدتر خواهد شد. قیمت نفت در حال افزایش است و دانشگاه‌های سراسر آمریکا بسته شده‌اند. کشورمان در حال سقوط به جهنم است».

اقتصاد آمریکا

تورم کمتر از اوج خود قرار دارد، اما همچنان بالاتر از زمانی است که ترامپ در قدرت بود. با وجود رأی‌دهندگانی که از هزینه‌های زیاد خسته شده‌اند، موضوع تورم یکی از موفق‌ترین حملات رئیس‌جمهور سابق علیه بایدن است. محبوبیت بایدن در موضوع اقتصاد ۳۴ درصد بوده و در مورد تورم، ۲۹ درصد است. رأی‌دهندگان می‌گویند که دغدغه‌های اقتصادیشان در این انتخابات مهم‌تر از دو انتخابات قبلی است.

اما رئیس‌جمهور فعلی نقطه‌ضعف‌های دیگری نیز دارد. او به دلیل رویکردش به کارزار اسرائیل در جنگ غزه، با واکنش‌های منفی روبه‌رو شده و ۷۱ درصد از مردم با سیاست‌هایش در این موضوع مخالفند. در یک علامت خطر چشمگیر در میان گروهی از رأی‌دهندگان منتقد ائتلاف دموکرات، او ۸۱ درصد در میان افراد جوان‌تر از ۳۵ سال نسبت به جنگ، رتبه مخالفت را کسب کرده است.

آمارهای این‌چنینی علت مانور جمهوری‌خواهان بر اعتراضات دانشگاه‌ها علیه اسرائیل را روشن می‌سازد. حزب جمهوری‌خواه عمدتاً در حمایت قوی از اسرائیل در جنگ غزه متحد هستند. اما این موضوع باعث شکافی عمیق در ائتلاف دموکرات‌ها شده و ممکن است محبوبیت بایدن در میان رأی‌دهندگان کلیدی که می‌تواند در ایالت‌های نوسانی تعیین‌کننده باشد را به خطر بیاندازد.

در حالی که بایدن تلاش می‌کند تا اصطکاک میان حمایتش از اسرائیل و منافع سیاسیش را کاهش دهد، در تماس تلفنی روز یکشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر مخالفت خود با حمله اسرائیل به رفح تأکید کرد. منتقدان بیم آن دارند که عملیات اسرائیل جنوب غزه باعث تلفات غیرنظامی بزرگی شود. چنین سناریویی تنها آسیب‌پذیری سیاسی بایدن بر سر این موضوع در داخل کشور را تشدید می‌کند.

ناکامی بایدن در جلب نظر رأی‌دهندگان

بایدن تهدید رئیس‌جمهور سابق علیه دموکراسی را سنگ بنای مبارزات انتخاباتی خود قرار داده است. اما بعید به نظر می‌رسد که تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴، ترامپ به خاطر تلاش‌هایش برای تغییر نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ در دادگاه محکوم شود. بایدن مرتباً هشدار داده که آزادی‌های سیاسی که زمانی آمریکایی‌ها آن را بدیهی می‌دانستند، در خطر است.

با بسیاری از معیارهای سنتی، بایدن ریاست‌جمهوری موفقی داشته است. پس از بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا، او مسئول دوره‌ای طولانی از نرخ پایین بیکاری بوده است. او غرب را برای حمایت از اوکراین علیه روسیه متحد ساخته است. به اندازه هر یک از اسلاف اخیرش، او قوانین مهم و بیشتری تصویب کرده است، از جمله قانون فراحزبی زیرساخت‌ها که ترامپ در تصویب آن شکست خورده بود. با این حال، چه به خاطر تورم بالا و چه به دلیل احساس طولانی‌مدت ناامنی اقتصادی که هنوز هم آمریکایی‌ها را آزار می‌دهد، او اعتبار زیادی از سوی رأی‌دهندگان دریافت نمی‌کند.