به گزارش اکو ایران، بررسی قیمت مسکن در بهار 1400 نشان می دهد این متغیر در مقایسه با سال گذشته رشدی 100 درصدی را به ثبت رسانده است. این رشد به صورت متوسط در تمام کشور به ثبت رسیده و نشان از دو برابر شدن این رقم در کشور در عرض یک سال داشته است.

در گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار، تفکیک رشد قیمت خرید و فروش مسکن به استان ها در بهار 1400 نشان می دهد در بیست استان این افزایش بیش از 100 درصد به ثبت رسیده و در مسیری صعودی قرار داشته است.

روند صعودی در قیمت مسکن

هزینه یک متر مربع زیربنای مسکونی در کل کشور طبق داده های مرکز آمار در بهار امسال تقریبا 12.2 درصد نسبت به زمستان سال قبل رشد داشته است. در مقیاس فصلی در کشور تعداد معاملات رشدی 14.8 درصدی داشته که این امر می تواند بیانگر رفتار فصلی این قیمت در کشور بوده باشد.

مقایسه آمار سالانه در باب قیمت مسکن اما حقیقت مهم تری را در بر دارد. این بررسی نشان می دهد رشد قیمت در بهار 1400 به طور متوسط برابر با 100.2 درصد بوده اما تعداد معاملات برخلاف قیمت در حدود 31.6 درصد افت داشته است.

به عبارت دیگر کاهش عرضه فروش در این بازار می تواند موجب رشد قیمت ها در بازار مسکن شده و در نهایت باعث شود تا تقاضای کمتری در این زمینه وجود داشته باشد.

مسکن

درجه بندی قیمت مسکن در نقاط شهری

 قیمت متوسط در تهران در بهار 1400 برابر با 37 میلیون و 665 هزار تومان بوده است. این بالاترین میزان قیمت متوسط یک متر مربع زمین مسکونی در نقاط شهری ایران بوده است.

استان اصفهان نیز با 13 میلیون و 280 هزار تومان در این رتبه بندی در رده دوم قرار دارد.

در مقابل کمترین قیمت خرید و فروش زیر بنای مسکونی به استان یاسوج تعلق داشته که به طور متوسط برابر با یک میلیون و 878 هزار تومان ثبت شده است.

مسکن

رکوردزنی افزایش قیمت مسکن در بهار 1400

اما در بررسی رشد فصلی قیمت مسکن به تفکیک مراکز استان های کشور مشاهده می شود 7 استان رشدی بیشتر از میزان متوسط رشد فصلی کشور داشته اند. در این میان خرم آباد با رشدی تقریبا 22 درصدی در صدر بیشترین افزایش قیمت فصلی در بهار 1400 قرار داشته است.

از سوی دیگر کمترین رشد را شهر یزد داشته که تقریبا در مقایسه با زمستان 99 تغییر قیمتی را ثبت نکرده است.

اما با توجه به این که رفتار قیمت مسکن عموما از یک مسیر فصلی تبعیت می کند رشد نقطه ای می تواند نکته مهم تری را در بر داشته باشد.

در همین رابطه در بهار امسال رشد نقطه ای مسکن در مناطق شهری به طور متوسط برابر با 100.2 درصد بوده و در این مقطع رشد قیمت شهر تهران هم ارز با متوسط کل کشوری بوده است.

بررسی دقیق تر مراکز استان ها در ایران نشان می دهد 20 استان کشور رشدی فراتر از میزان متوسط را به ثبت رسانده اند. یعنی در مناطق شهری بیست استان کشور قیمت مسکن بیش از دو برابر شده است.

در این میان استان قم با رشد 140.9 درصدی بیشترین رشد سالانه را در بهار امسال داشته است و در صدر این رده بندی قرار دارد.

از آن طرف شهر کرج در بهار کمترین رشد نقطه ای را در حوزه قیمت خرید و فروش یک متر زیربنای مسکونی به ثبت رسانده که در حد 63.2 درصد بوده است.

مسکن

رکورد بیشترین معاملات در بازار مسکن

بررسی رشد معاملات به تفکیک مناطق شهری نیز نشان می دهد شهر سمنان در بهار 70 درصد رشد معاملات داشته است. 

در بررسی آمار سالانه در این متغیر اما مشاهده می شود ارومیه با 816 درصد رشد معاملات در کشور بیشترین رشد را در سال 1400 ثبت کرده است. با وجود رشد معاملات در این شهر اما قیمت مسکن نیز در ارومیه دو برابر شده که می تواند علامتی از رشد تقاضا در بازار مسکن در این شهر داشته باشد.

مسکن