به گزارش اکوایران: مرغ و تخم مرغ یکی از محصولات اساسی تولید پروتئین در هر خانوار بوده و با توجه به قیمت کمتر آن نسبت به دیگر انواع گوشت، سهم بیشتری از مصرف گوشت ایرانیان را به خود اختصاص داده است. از این رو بررسی تغییرات هزینه تولیدکننده آن دارای اهمیت است.

تورم تولیدکننده یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که نشان می‌دهد هزینه تولید مرغ و تخم مرغ در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی چقدر بوده است. از این شاخص به عنوان «تورم پیشران» نیز یاد شده است. چرا که افزایش قیمت تولید این محصولات، ‌می‌تواند قیمت بازاری آن را هم بالا برد.

شواهد نشان می‌دهد که تورم ماهانه تولید مرغ و تخم مرغ در اسفندماه منفی شده است. این بدان معناست که تولید مرغ و تخم مرغ در اسفند نسبت به بهمن ماه ارزان‌تر شده است. نرخ نقطه ای و سالانه این شاخص نیز نسبت به بهمن ماه کمتر شده است. به بیان دقیق تر در اسفندماه تورم نقطه ای محصولات مرغداری های صنعتی به 51.8 درصد و نرخ سالانه آن نیز به 57.8 درصد رسیده است. باید توجه داشت کاهش این ارقام به معنای ارزان شدن هزینه تولید آن‌ها نیست. بلکه نشان می‌دهد که به ترتیب از سرعت رشد قیمت آن‌ها نسبت به اسفند 1401 و نسبت به میانگین 12 ماهه این قیمت در در دوره منتهی به اسفند 1401 کاسته شده است.

بررسی 7 گروه‌ تشکیل دهنده محصولات مرغداری‌های صنعتی نشان می‌دهد که از میان این اقلام، «جوجه یکروزه» بیشترین سطح تورم سالانه و نقطه ای و کمترین سطح تورم ماهانه را به خود اختصاص داده است. از این رو افزایش قیمت آن در بلندمدت دور از انتظار به نظر نمی رسد. در ادامه به بررسی تورم ماهانه، نقطه ای و سالانه محصولات مرغداری‌های صنعتی پرداخته شده است.

030210

کاهش تورم پیشران محصولات مرغی

مرغ و تخم مرغ یکی از محصولات اساسی تولید پروتئین در هر خانوار محسوب می شود. با توجه به قیمت پایین این محصول نسبت به دیگر اقلام گوشتی،‌ مصرف آن در خانوارهای کم درآمدتر رایج‌تر بوده و شمار بیشتری از افراد آن را در سبد محصولات مصرفی خود قرار داده اند. از این رو بررسی تغییرات هزینه تولید کننده آن دارای اهمیت است.

تورم تولیدکننده یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که نشان می‌دهد بهای تمام شده مرغ و تخم مرغ در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی چگونه تغییر کرده است. از این شاخص به عنوان تورم «پیشران» نیز یاد شده است. چراکه افزایش هزینه تولید یک محصول،‌ می تواند قیمت بازاری آن را نیز بیشتر کند.

آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار حاکی از آن است که تورم ماهانه،‌ سالانه و نقطه به نطقه مرغداری های صنعتی کشور در اسفند 1402 کمتر شده است. باید توجه داشت این کاهش تورم الزاما به معنای ارزان شدن قیمت‌ها نبوده و می‌تواند حاکی از کاهش سرعت رشد قیمت‌ها باشد. در ادامه به بررسی تورم ماهانه،‌ نقطه ای و سالانه تولیدکنندگان محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در اسفند 1402 پرداخته شده است.

هزینه تولید مرغ و تخم مرغ در اسفند ارزان شد

نگاهی به آخرین داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم ماهانه تولید محصولات مرتبط با مرغداری های صنعتی در اسفند امسال ارزان شده و به منفی 4.1 درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با بهمن ماه کاهش 2.1 واحد درصدی را به ثبت رسانده است.

آنچه تا کنون مطرح شده یک تصویر کلی از محصولات مرغداری‌های صنعتی است. محصولات مرغداری‌های صنعتی از 7 گروه تشکیل شده است. این گروه‌ها شامل «مرغ گوشتی»، «جوجه یکروزه»، «پولت»،‌ «مرغ حذفی»،‌ «تخم مرغ خوراکی»، «تخم مرغ نطقه دار» و «کود» است.

شواهد نشان می‌دهد که از میان این گروه‌ها هزینه تولید «مرغ حذفی» با ثبت تورم ماهانه پیشران 1.6 درصدی،‌ نسبت به بهمن ماه بیشتر شده است. این گروه بالاترین تورم ماهانه تولیدکننده ثبت شده را در اسفندماه داشته است. تولید 6 گروه دیگر در اسفند ارزان شده و سطح تورم ماهانه آن در سطوح منفی قرار گرفته است. جوجه یکروزه با ثبت تورم منفی 11.1 درصدی،‌کمترین میزان این نرخ را در اسفندماه به خود اختصاص داده است.

030210

تولید مرغ و تخم مرغ نسبت به اسفند 1401 ارزان شد/ مرغ حذفی از قانون جمعی پیروی نکرد

تورم نقطه‌ای تولیدکنندگان مرغداری های صنعتی در اسفند به 51.8 درصد رسیده است. این رقم بدان معناست که هزینه تولید مرغ و تخم مرغ در اسفند 1402 نسبت به اسفند 1401، افزایش 51.8 درصدی داشته است.

جوجه یکروزه با ثبت تورم 129.2 درصدی بیشترین مقدار تورم نقطه ای تولیدکننده را در اسفندماه به ثبت رسانده است. به بیان دقیق تر در اسفند 1402 هزینه تولید جوجه یکروزه 129.2 درصد بیشتر از اسفند 1401 بوده است. این نرخ در 6 گروه دیگر کمتر از 100 درصد بوده است. کود نیز با ثبت تورم 24.5 درصدی کمترین تورم نقطه ای تولیدکننده را در آخرین ماه 1402 به ثبت رسانده است.

کاهش تورم سالانه تولیدکننده مرغ و تخم مرغ

مرکز آمار در آخرین گزارش خود تورم سالانه پیشران مرغ و تخم مرع را 57.8 درصد اعلام کرده است. این بدان معناست که میانگین قیمت 12 ماهه تولید مرغ و تخم مرغ در دوره منتهی به اسفند سال گذشته، 57.8 درصد بیشتر از همین مقدار در دوره منتهی به اسفند 1401 بوده است.

شواهد حاکی از آن است که جوجه یکروزه با ثبت تورم سالانه 100.7 درصدی، بیشترین افزایش در هزینه تولید را در اسفند تجربه کرده است. تورم بلند مدت تخم مرغ خوراکی نیز 25.4 درصد بوده است. این نرخ کمترین تورم سالانه ثبت شده از محصولات مرتبط با مرغداری های صنعتی در اسفند 1402 محسوب می شود.

030210