روند صعودی بازار ارز و سکه روز قبل متوقف شد و شاخص کل جان افزایش در حد پولبک را هم نداشته است.

اکوایران در دیدبان هر روز صبح به مرور رویدادهای بازارهای معاملاتی می پردازد، عملکرد گذشته بازار سرمایه و معاملات بازار سکه و ارز را بررسی می کند. در دیده بان اخبار موثر بر بازارها مدنظر قرار می گیرد و هدف توصیف عوامل اثر گذار بر سمت و سوی بازارها است.

حباب درهم کاهش یافت

دیروز گفته شد شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی کند، همین مسئله ترمز بازار ارز را کشید و روند صعودی بازار ارز در روز قبل متوقف شد ‌در این شرایط دلار تهران با یک‌ پله عقب نشینی نسبت به روز سه شنبه ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد و حباب درهم که از اختلاف نرخ دلاری درهم و نرخ دلار آزاد به دست می آید روز قبل یک پله کاهش یافت، کاهش حباب درهم نشان دهنده افزایش احتیاط معامله گران درهم در قیمت های فعلی است.

البته در ادامه روز اعلام خبر تحریم ها تا حدودی مسیر بازار را تغییر داد. بامداد امروز نیز بیانیه 23 کشور شورای حکام علیه ایران منتشر شد که می تواند بر روند قیمت ها اثر داشته باشد. گرچه برخی فعالان می گویند در روزهای اخیر بیش از اخبار توافق شایعات داخلی در بازار مورد توجه قرار گرفته و معامله گران پیگیر صحت و سقم آن هستند.

این روزها خبر روش های شناسایی حساب های تجاری بسیار داغ شده است. برای شناسایی حساب های تجاری روش های جدیدی تعیین شده تا برای دریافت مالیات استفاده شود.

در جوامع تورمی، درآمد دولت ها به خاطر تورم بالا افزایش می یابد و تامین هزینه ها برای حکومت راحت تر می شود، به همین دلیل روش های جدید برای اخذ مالیات از کسب و کارها در حالیکه مالیات بر عایدی ارز، سکه و مسکن به سرانجام نرسیده و عملیاتی نشده است منصفانه به نظر نمی رسد.

برخی کارشناسان اقتصادی اخذ مالیات بر مسکن، ارز و سکه را عامل کاهش سفته بازی در این بازارها معرفی میکنند و برای کنترل این بازارها مالیات عایدی بر سرمایه را ضروری می دانند تا تقاضای سفته بازی در شرایط تورمی در این بازارها کاهش یابد و هنگام روندهای صعودی بازار با افزایش شدید تقاضا شوکه نشود. البته برخی دیگر تاکید دارند مادامی که دولت تورم ایجاد می کند اخذ مالیات این گونه هزینه مضاعف بر شهروندان است.

  محدوده حبس سکه

روند افزایشی سکه در روز قبل متوقف شد و کاهش یافت، میزان کاهش قیمت ها در معاملات سکه امامی بیشتر از همه بازارها بود و قیمت سکه امامی روز قبل بیش از سه درصد ریزش کرد.

حباب سکه در روز سه شنبه افزایش پیدا کرده بود و در نزدیکی پانزده درصد بود که با سقوط ارزش اونس حباب سکه بیشتر شد و شرایط برای ماندگاری سکه در محدوده قیمتی روز سه شنبه سخت شد‌ همزمان با کاهش سکه امامی ربع سکه نیز در محدوده پنج میلیون و۲۰۰ هزار تومانی قرار گرفت.

حباب سکه در روز چهارشنبه در مرز ۱۴ درصدی قرار گرفت و با توجه به وضعیت بیم و امید حاکم بر بازار سکه انتظار نوسان برای مدتی در محدوده قیمتی ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی تا سطح قیمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وجود دارد، به نظر می رسد بازار برای مدتی میان حمایت و مقاومت کنونی خود نوسان کند تا برای ادامه مسیر تصمیم گیری کند.

 روند صعودی دلار در بازارهای مختلف متوقف شد

اکوایران قیمت دلار در بازارهای مختلف را محاسبه کرده است:

قیمت دلار بر اساس قیمت سکه امامی:

(قیمت سکه امامی÷ ارزش اونس جهانی طلا)× ۴.۱۶۳

(۱۴۴۰۰۰۰۰÷۱۷۰۱)×۴.۱۶۳=۳۵۲۴۲

دلار بر اساس قیمت ربع سکه:

(قیمت ربع سکه ÷ ارزش اونس جهانی طلا)×۴.۱۶۳×۴

(۵۲۰۰۰۰۰÷۱۷۰۱)×۴.۱۶۳×۴=۵۰۹۰۵

قیمت دلار بر اساس قیمت درهم:

(قیمت درهم× نرخ برابری درهم به دلار)

۸۶۰۰×۳.۶۷۲۵=۳۱۵۷۹

 قیمت دلار بر اساس طلای گرمی:

( قیمت یک گرم طلا÷ ارزش اونس جهانی طلا)×۴۱.۴۳

(۱۳۲۵۲۰۰÷۱۷۰۱)×۴۱.۴۳=۳۲۲۷۶

 

0005fe22-afb0-4f68-970f-e07bda9194be

اکوایران قیمت دلار در چند بازار را برای بررسی روند بازار روی نمودار آورده است، این نمودار قیمت پایانی هرروز دلار در بازارهای مختلف را در طول هفته منتهی به روز مورد نظر بررسی میکند، قیمت ها بر اساس نرخ های پایانی و بازه زمانی روزانه است و در هر نمودار قیمت اولین روز، آخرین روز، بالاترین و پایین ترین قیمت دلار هفته در بازارهای طلا و ارز محاسبه میشود.

 همانطور که در نمودار مشاهده می شود روند کلی دلار آزاد در هفته منتهی به چهارشنبه صعودی بوده است زیرا قیمت دلار بازارها در روز پایانی بالاتر از اولین روز هفته است. علت مقدار مساوی ستون ها در اولین روز با کمترین قیمت روزانه هم آنست که در اولین روز هفته قیمت ها در پایین ترین سطح هفتگی نیز قرارداشته اند.

قیمت دلار در معاملات چهارشنبه به خاطر از بین رفتن نگرانی ها از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی متوقف شد و با یک پله کاهش در محدوده ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومانی قرار گرفته است. بررسی روند قیمتی دلار آزاد نشان می دهد که حمایت ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومانی نزدیک ترین حمایت و مقاومت ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان سخت ترین مقاومت پیش روست که با بررسی سوابق معاملات گذشته انتظار می رود دلار چند روزی پایین این سقف قیمتی محبوس شود.

کمترین کاهش قیمت دلاری روز قبل نیز برای ربع سکه بود که نشان می دهد در صورت صعودی شدن بازار ربع سکه دیرتر شروع به حرکت کند.

 شاخص توان پولبک هم نداشت

بازار سرمایه همچنان کم جان و بلاتکلیف در روز قبل معامله شد و شاخص کل با کاهش حدود ۴ هزار واحدی مسیر رفته روز سه شنبه را به عقب برگشت، با وجود قیمت های جذاب در بازار، تابلوی معاملات و نقشه بازار چنگی به دل نمی زند و به همین دلیل انتظار خاصی از بازار وجود ندارد. ارزش معاملات خرد کم است و هنوز تصمیم به بالا رفتن نگرفته است، تحلیلگران معتقدند که رشد ارزش معاملات خرد و خروج پول از صندوق های درآمد ثابت در کنار ورود پول به بازار سهام عاملی است که می تواند بازار سرمایه را به بالا بکشد.

 از نظر تکنیکالی اگر شاخص کل نتواند به مقاومت از دست رفته پولبک بزند تا حمایت یک میلیون و ۳۷۸ هزار واحدی می تواند کاهش پیدا کند ولی برخی از معامله گران به خاطر ارزندگی بازار نگرانی زیادی از کاهش قیمت ها ندارند پایینی زیادی برای آن تصور نمی کنند.