به گزارش اکوایران، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس گفت که خطر حوادث نظامی در امتداد مرز کشورش با اوکراین بسیار زیاد است.

به نوشته الجزیره، پس از آنکه نمایندگان مجلس خلق بلاروس به اتفاق آرا دکترین نظامی جدید کشور را تصویب کردند، لوکاشنکو گفت که بلاروس چندین گردان آماده رزم را از منطقه ویتبسک، واقع در مرز خود با روسیه، به مرزهای غربی کشور منتقل کرده است. او البته تاکید داشت که کشورش به دنبال جنگ نیست. لوکاشنکو افزود که لهستان، همسایه غربی بلاروس نباید نگران اقدامات بلاروس باشد.

در این سند بدون ذکر جزئیات، از کشورهایی نام برده شده که تهدیدی برای بلاروس به شمار می‌آیند. به موضع این کشور در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی نیز در این سند پرداخته شده است.

لوکاشنکو، یکی از متحدان کلیدی ولادیمیر پوتین مکرراً از خطرات حمله ناتو یا اوکراین، به عنوان توجیهی برای حفظ حکومت نظامی و امنیتی خود صحبت کرده است.

دکترین نظامی بلاروس بیان دارد که این کشور آماده نقش‌آفرینی برای حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها بوده و حاضر است تا در حوزه نظامی با هر کشوری از جمله ناتو همکاری داشته باشد.

خبرگزاری دولتی روسیه تاس به نقل از لوکاشنکو گفته که اگر روسیه در تلافی اقدامات غرب از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند، ممکن است آخرالزمان رخ دهد.

روسیه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، موشک‌ها و نیروهایش را در بلاروس مستقر کرده است.

لوکاشنکو در نشست روز پنجشنبه ادعا کرد که مخالفان قصد دارند یک منطقه در غرب کشور را تصرف کرده و سپس از نیروهای ناتو درخواست حمایت کنند.

او مدعی شد: «من نمی‌دانم چرا آن‌ها منطقه کوبرین را انتخاب کردند. آن‌ها در مورد آن زیاد صحبت می‌کنند. آن‌ها قصد تصرف این منطقه و درخواست کمک از ناتو را دارند».