به گزارش اکوایران، روسیه و بلاروس با آغاز مانورهای نظامی مشترکی، هراس نسبت به حمله جدید در کی‌یف را به وجود آورده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، روسیه و بلاروس تمرین‌های نظامی مشترکی را از روز دوشنبه آغاز کردند که این نگرانی را در کی‌یف و غرب ایجاد کرده که مسکو می‌تواند از متحد خود برای آغاز یک حمله زمینی جدید در اوکراین استفاده کند. روسیه از همسایه خود بلاروس به عنوان سکوی پرشی برای تهاجم خود به اوکراین در فوریه گذشته استفاده کرد.

این دو متحد مانورهای نیروی هوایی را از امروز (16 ژانویه)  تا اول فوریه ادامه خواهند داد. وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد که این رزمایش مشترک با استفاده از تمام فرودگاه‌های نظامی بلاروس از روز دوشنبه آغاز شده است. مینسک مدعی‌ست این مانورهای هوایی جنبه دفاعی داشته و قصدی برای ورود به جنگ ندارد.

پاول موراویکو، معاون اول دبیر امور خارجه شورای امنیت بلاروس، در تلگرام نوشت: «ما خویشتنداری و صبر خود را حفظ و باروت‌های خود را خشک نگه می‌داریم«. با این حال موراویکو گفت که وضعیت در مرز جنوبی کشور با اوکراین «خیلی آرام» نیست و اوکراین باعث «تحریک» بلاروس می‌شود. وی گفت: «ما آماده پاسخ‌گویی به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی اوکراین هستیم».

تاکنون مسکو این مسئله را رد کرده که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس را برای ایفای نقش فعال‌تر در جنگ اوکراین تحت فشار قرار داده است. اما اوکراین پیوسته در مورد حملات احتمالی بلاروس هشدار داده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور هفته گذشته گفت که کشور باید در مرز خود با بلاروس آماده باشد.

بلاروس از زمان آغاز تهاجم، تمرینات نظامی متعددی را چه به تنهایی و چه به صورت مشترک با روسیه انجام داده و بر شدت آن ها افزوده است. کانال‌های مانیتورینگ نظامی غیررسمی تلگرام از آغاز سال جاری ارسال تعدادی جنگنده، هلیکوپتر و هواپیماهای ترابری نظامی به بلاروس را گزارش می‌کنند -هشت جنگنده و چهار هواپیمای باری تنها در روز یکشنبه.