به گزارش اکوایران، دو سال و دو ماه پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین نیروی نظامی این کشور تصویب مصوبه کمک 61 میلیارد دلاری به اوکراین در کنگره آمریکا را جشن گرفت. بسته کمکی که ماه‌ها در بن‌بست اختلاف دولت بایدن و جمهوری‌خواهان مانده بود. ارتش اوکراین در انتظار کمک‌های غرب در مقابل حملات گسترده روسیه تضعیف شده بود و تحلیل‌ها و واقعیت میدان جنگ نشان از احتمال شکست کیف داشت.

پس از تصویب این بسته در سنا، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از ایالات متحده برای «کمک حیاتی» برای دفاع در برابر روسیه قدردانی کرد. زلنسکی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این رای، نقش آمریکا را به عنوان چراغ دموکراسی و رهبر جهان آزاد تقویت می‌کند.»

جو بایدن با پوشیدن سنجاق پرچم ایالات متحده و اوکراین در سخنرانی از کاخ سفید پس از امضای این لایحه در روز چهارشنبه گفت: «این یک روز خوب برای آمریکا، یک روز خوب برای اوکراین و یک روز خوب برای صلح جهانی است.» بایدن گفت که بسته کمکی «آمریکا را امن‌تر می‌کند. جهان را امن‌تر می‌کند و رهبری آمریکا در جهان را ادامه می‌دهد.»

با وجود استقبال اوکراینی‌ها از کمک ایالات متحده اما آینده جنگ اوکراین هنوز در هاله‌ای از ابهام است. آیا ارسال کمک و ادوات نظامی می‌تواند اوکراین را نجات دهد؟

ارسال موشک‌های دوربرد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه 24 آوریل تایید کرد ایالات متحده قبل از تصویب طرح کمک مالی، در اوایل این ماه موشک‌های بالستیک دوربرد ATACMS را به اوکراین ارسال کرده است. دولت بایدن پیش از این به دلیل شرایط دشوار آمادگی برای استفاده از این موشک‌ها و همچنین واکنش احتمالی مسکو، از ارسال آن‌ها به کیف خودداری کرده بود.

سالیوان گفت: «ما قبلاً تعدادی را ارسال کرده‌ایم، اکنون که هم اختیارات و هم پول اضافی داریم، تعداد بیشتری ارسال خواهیم کرد. به دلایل عملیاتی نمی‌خواهم وارد اعداد و ارقام شوم اما معتقدم که آنها در جنگ تفاوت ایجاد خواهند کرد.»

اوکراین4

بسته کمک به اوکراین

حدود ۶۱ میلیارد دلار برای اوکراین و تکمیل ذخایر تسلیحاتی ایالات متحده در نظر گرفته شده است. مبلغ کلی که به اوکراین برای خرید تسلیحات ارائه شده ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود. اوکراین بیش از ۹ میلیارد دلار کمک اقتصادی در قالب «وام‌های قابل بخشش» نیز دریافت خواهد کرد.

اندکی پس از سخنرانی رئیس جمهور، وزارت دفاع ایالات متحده جزئیات یک بسته کمک امنیتی یک میلیارد دلاری برای اوکراین را منتشر کرد. این بسته شامل موشک‌های RIM-7 و AIM-9M، موشک‌های ضد هوایی استینگر، موشک‌های ردیاب نوری لوله پرتاب هدایت سیمی یا تاو، مهمات برای سیستم موشکی توپخانه، گلوله‌های توپخانه 155 میلی متری و 105 میلی متری و انواع خودروهای جنگی است.

درخواست زلنسکی

زلنسکی پیش از این گفته بود که اوکراین برای حمله به نیروهای روسیه به مهمات توپخانه و موشک‌های دوربرد، همراه با پدافند هوایی برای محافظت از شهرها و زیرساخت‌های کلیدی مانند پایگاه‌های نظامی، نیروگاه‌ها و کارخانه‌های تسلیحاتی نیاز دارد.

رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه در سخنرانی شبانه خود خطاب به اوکراینی‌ها گفت: «ما باید به هر چیزی که روسیه به عنوان پایگاهی برای ترور و لجستیک نظامی خود استفاده می‌کند، حداکثر خسارت را وارد کنیم.»

او گفته است که برای انجام این کار، اوکراین به سامانه‌های موشکی تاکتیکی دوربرد بیشتری نیاز دارد. موشک‌های مورد نظر زلنسکی همان موشک‌های ATACMS هستند و برای ضربه زدن به پشت خطوط دشمن و در اعماق قلمرو تحت کنترل روسیه کاربرد خواهند داشت.

ایالات متحده سال گذشته تعداد کمی ATACMS با برد تقریباً 100 مایل به اوکراین فرستاد و از آنها برای حمله به دو پایگاه هوایی روسیه در ماه اکتبر استفاده شد.

اوکراین خواستار یک ATACMS دوربردتر بود که بتواند اهدافی را در حدود 190 مایل دورتر مورد حمله قرار دهد.

اوکراین

نقش کمک‌های ایالات متحده در سرنوشت جنگ

تسلیحات و مهمات موجود در بسته کمک نظامی 61 میلیارد دلاری باید به اوکراین این توانایی را بدهد تا پیشروی خونین ارتش روسیه را کند کرده و از حملات آن به سربازان و غیرنظامیان جلوگیری کند.

این تسلیحات همچنین برای اوکراین زمان می‌خرد تا در مورد چگونگی بازپس گیری یک پنجم کشور که اکنون تحت کنترل روسیه است، برنامه‌ریزی کند.

احتمالا این تفاوت را می‌توان ظرف چند روز در خط مقدم در شرق و جنوب اوکراین، جایی که ارتش بسیار بزرگ‌تر روسیه به آرامی در حال تصرف قلمرو علیه نیروهای اوکراینی است، حس کرد.

نیروهای اوکراین در حال حاضر تحت حملات شدید ارتش روسیه هستند.

در ماه فوریه شهر آودیوکا در منطقه دونتسک در شرق اوکراین سقوط کرد و نیروهای اوکراینی شهر و اطراف آن را ترک کردند. حملات گسترده توپخانه‌ای روسیه به آودیوکا شهر را تبدیل به ویرانه کرده بود. نیروهای روسی همچنین در تعداد بسیار بیشتر از اوکراینی ‌ها هستند. مسئله‌ای که دولت اوکراین را بر آن داشت تا قوانین اعزام نیرو به جبهه را تغییر دهد.

اوکراین1

ارسال کمک به این معنی است که اوکراین ممکن است بتواند از مهمات توپخانه بیشتری که تاکنون به دلیل کمبود جیره‌بندی شده بودند استفاده کند. تجهیزات بیشتری به زودی از سهام آمریکایی در لهستان و آلمان و بعداً از ایالات متحده ارائه خواهد شد. به گفته یکی از مقامات اوکراینی انتظار می‌رود اولین محموله‌ها تا اوایل هفته آینده وارد کشور شود.

با این همه اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اوکراین و روسیه از دو سال جنگ خسته شده‌اند و تا سال آینده قادر به انجام یک حمله بزرگ؛ حمله‌ای که بتواند دستاوردهای استراتژیک بزرگی داشته باشد نخواهند بود.

همچنین برخی از کارشناسان نظامی تردید دارند که اوکراین منابع لازم برای انجام حملات حتی کوچک را در آینده نزدیک داشته باشد.

کمک‌های مالی ایالات متحده احتمالاً تنها می‌تواند به تثبیت موقعیت اوکراین در سال جاری و آغاز آماده سازی برای عملیات در سال 2025 کمک کند.

در بهترین سناریو برای اوکراین، کمک‌های آمریکا به فرماندهان ارتش زمان می‌دهد تا با استفاده از درس‌های آموخته شده از ضد حمله ناکام تابستان 2023، ارتش خود را سازماندهی کنند و آموزش دهند. همچنین ممکن است متحدان اوکراین در اروپا را برای افزایش کمک ترغیب کند.

در نهایت اما به نظر نمی‌رسد کمک‌هایی که اوکراین ماه‌ها در انتظار آن‌ بود سرنوشت این جنگ را در آینده نزدیک و به شکلی غیر قابل پیش‌بینی تغییر دهد. اوکراین برای شکست روسیه در این جنگ سخت و طولانی به معجزه‌های بزرگ‌تری نیاز دارد.