به گزارش اکوایران، شاخص برابری یورو به دلار در روزهای گذشته پیشرفت خوبی داشته است و با تضعیف شاخص دلار شاخص یورو در مقابل دلار تقویت شده‌ است.

 رافائل بوستیک رییس فدرال آتلانتا از احتمال توقف افزایش نرخ بهره و شدت سیاست های انقباضی در ماه سپتامبر پس از انتشار گزارش های تورمی گفت. او گفت در جلسه FOMC در ماه سپتامبر این شرایط احتمالا متوقف شود.‌ پس از انتشار صحبت های وی شاخص دلار تضعیف شد و شاخص یورو در مقابل دلار و سایر بازارهای مالی و کریپتو رشد کردند. 

نرخ تورم منتشر شده توسط کشورهای اتحادیه اروپا افزایش یافته و رکورد های جدیدی را ثبت کرده است. نرخ تورم اتحادیه اروپا در ماه می حدود ۸.۱ درصد بوده است که بالاتر از نرخ تورم ۷.۴ درصدی در ماه آوریل است. همچنین پیش بینی ها برای نرخ تورم ۷.۸ درصد بوده است که تورم ماه می از پیش بینی هم بالاتر رفته است.

کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا  در جهت از بین بردن نرخ بهره منفی و کنترل تورم اعلام کرده که برای سه ماهه سوم سال که از ماه جولای آغاز می شود اقدام به افزایش نیم درصدی نرخ بهره خواهد کرد. اعمال سیاست انقباضی توسط ECB و انتظار کاهش سیاست انقباضی آمریکا باعث تقویت نرخ برابری یورو و تضعیف دلار شده است. تحلیلگران عدم تقویت قابل توجه برای دلار را تا ماه سپتامبر و جلسه فدرال رزرو تخمین می زنند. نرخ برابری یورو در مقابل دلار در روز قبل تا محدوده ۱.۰۷۸ پیشروی کرد ولی‌ پس از آن با عقب نشینی در محدوده ۱.۰۷۱ در مقابل دلار قرار گرفت. 

تحلیلگران سقف پیشروی یورو را محدوده ۱.۰۸ در نظر می گیرند و انتظار افزایش بیشتر برای یورو در مقابل دلار ندارند‌. جنگ روسیه و اوکراین به عنوان عامل فشار بر اقتصاد اروپا در آینده شناسایی می شود که با توجه به تحریم وضع شده توسط اروپا بر دو سوم نفت صادراتی روسیه، انتظار بهبود شرایط در سال جاری برای اروپا وجود ندارد و همین مسئله آسیب پذیری بیشتر اروپا از جنگ روسیه و اوکراین باعث کاهش استقبال از یورو شده و انتظار ادامه فشار بر شاخص یورو در مقابل دلار  وجود دارد.

همچنین با توجه به آمار تورم بالایی که توسط ایالات متحده منتشر می شود انتظار می رود که آمریکا در ماه سپتامبر از سیاست های انقباضی خود خیلی فاصله نگیرد و ادامه سیاست های انقباضی فدرال باعث تضعیف نسبت برابری یورو در مقابل دلار خواهد شد. تحلیل گران برای پایان سال کاهش نسبت برابری را پیش بینی میکنند و معتقد هستند که یورو برای پایان سال میتواند در محدوده ۱.۰۵ در برابر دلار قرار بگیرد.