به گزارش اکوایران، رسانه‌های اسرائیلی خبر داده‌اند که نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل با رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران دیداری نخواهد داشت.

سفری پرهیاهو به منطقه

رابرت مالی که از روز پنج‌شنبه بیست نوامبر در سفری منطقه‌ای راهی خاورمیانه شده تا با سفر به امارات، اسرائیل، عربستان سعودی و بحرین پیرامون  رویکرد آمریکا در قبال مساله ایران از جمله فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه و دور جدید مذاکرات وین با متحدان واشینگتن هماهنگی ایجاد کند، شب گذشته وارد سرزمین‌های اشغالی شده است. مقرر است که این سفر در روز نهم نوامبر، یعنی نه روز مانده به آغاز دور جدید گفت‌وگوها بر سر احیای برجام در شهر وین، به پایان برسد.

943885059

رد دیدار از سوی بنت

اکنون رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که مالی در حالی وارد بیت المقدس شده که انتظار نمی رود با نخست وزیر این رژیم ملاقاتی داشته باشد. به نوشته روزنامه اسرائیل‌هیوم، این رژیم از این بابت نگران است که دولت بایدن به توافقی بدتر از برجام با ایران رضایت دهد. به همین سبب بنت تصمیم گرفته که به نشانه اعتراض به روند احیای برجام، به نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران وقت ملاقات ندهد.

گفته شده که راب مالی با دیگر مقامات ارشد اسرائیلی از جمله یائیر لاپید وزیر خارجه، بنی گانتز وزیر دفاع، دیوید بارنیا مدیر آژانس جاسوسی موساد و ایال هالوتا مشاور امنیت ملی دیدار کند. با این حال تایمز اسرائیل گزارش داده که دیدار او با لاپید هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. سایت خبری والا  هم گزارش داده  بنت با مالی ملاقات نمی‌کند زیرا پروتکل ها چنین دیداری را الزامی نمی‌کند، اما همچنین خاطرنشان کرد که نخست‌وزیر با تلاش آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران، مخالف است.

این اولین سفر مالی به اسرائیل به عنوان یکی از اعضای دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده است، اگرچه او بارها با مقامات اسرائیلی در واشنگتن دیدار کرده است. مالی - یکی از معماران اصلی برجام - با توجه به مخالفت طولانی مدت اسرائیل با این توافق، به ندرت با مقامات اسرائیلی در این مورد مجادله کرده است.

خودداری از تکرار مواضع نتانیاهو

اسرائیل‌هیوم هم‌چنین گزارش داده  اسرائیل از  دولت آمریکا ‌خواسته که شتابی  برای توافق با ایران نداشته باشد. ضمن آن‌که اسرائیلی ها به شدت از این مسئله شکایت دارند ‌که ظاهرا دولت بایدن تمایلی برای گنجاندن گفت‌وگو بر سر  توانمندی موشکی و حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه طی مذاکرات ندارد. بر اساس این گزارش، ظاهرا اسرائیل ظاهرا زیر فشار ایالات متحده قرار دارد تا از مخالفت سرسختانه در برابر احتمال احیای برجام خودداری و از تکرار مواضع و رفتارهای نتانیاهو در این زمینه بپرهیزد.

0000