به گزارش اکوایران، با اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه، این کشور با یک کارزار پرتنش بر سر آینده این کشور مواجه است. روزنامه گاردین با انتشار گزارشی به مهم‌ترین مسائل حاکمن بر دور اول این انتخابات پرداخته است.

رستگاری در دقایق پایانی

طی دو هفته آتی، فرانسه با یک کمپین پرتنش بر سر آینده این کشور مواجه است. چرا که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور میانه‌روی کنونی، که خود را به‌عنوان یک «مترقی‌خواه» طرفدار اروپا می‌نامد وارد نبرد تنگاتنگی با مارین لوپن راست افراطی برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری می‌شود و برنامه رقیب خود را  ضدمسلمان، ملی‌گرایانه و تمجیدگر  ولادیمیر پوتین می‌خواند. بر اساس نتایج اولیه، مکرون با 27.6 درصد آرا بالاتر از لوپن 23.4 درصد در صدر نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز یکشنبه قرار گرفت.

_methode_times_prod_web_bin_3e784c92-8817-11ec-8600-c48a9935f856

این در حالی است که مکرون در دور اول انتخابات پنج سال پیش، آرای بیش‌تری را به خود اختصاص داده بود و به وضوح در ساعات پایانی مبارزات انتخاباتی و به واسطه هشدارهای تند او به رای دهندگان برای به عقب راندن راست افراطی و حفظ جایگاه فرانسه در صحنه دیپلماتیک بین المللی در بحبوحه جنگ در اوکراین، توانست موقعیت خود را تا حدی تثبیت کند.

با این حال، لوپن نیز در مقایسه با پنج سال پیش از این موفق به کسب آرای بیش‌تری شده است. او در طی مبارزات سخت انتخاباتی، به واسطه تمرکز روی مسائلی از قبیل بحران هزینه زندگی و تورم، که به بزرگ‌ترین نگرانی رای‌دهندگان تبدیل شده، به طور پیوسته مورد حمایت قرار گرفته بود.

کمپین نه به لوپن

همه نامزدهای اصلی انتخابات، به جز اریک زمور، کارشناس تلویزیونی راست افراطی، فوراً از مردم فرانسه خواستند تا از نظر تاکتیکی برای رای نیاوردن لوپن در دور دوم تلاش کنند. مکرون به خبرنگاران گفته: «وقتی راست افراطی، در همه اشکالش، در فرانسه تا این حد مورد حمایت قرار می‌گیرد، نمی‌توان تصور کرد که اوضاع خوب پیش می‌رود، بنابراین باید بیرون بروی و مردم را که در این دور اول در کنار ما نبودند، با فروتنی و احترام زیادی قانع کنی». او خطاب به هوادارانش هم گفته: «اشتباه نکنید، هیچ چیزی قطعی نشده و مناظره ای که در دو هفته آینده خواهیم داشت برای کشور ما و اروپا تعیین کننده خواهد بود».

0

لوپن هم در سخنرانی خود، با بهره بردن از اعتراضات ضددولتی جلیقه زردها) و احساسات ضدماکرون، او را تفرقه‌افکن و قطبی‌ساز نامید. او گفت که دور نهایی «انتخابی اساسی بین دو دیدگاه متضاد جامعه» خواهد بود، که او آن را «تفرقه و بی‌نظمی» مکرون در برابر تعهدش خودش نسبت به «عدالت اجتماعی» برای حفاظت از «جامعه و تمدن» نامید. او از همه کسانی که به مکرون رای نداده‌اند خواست تا به او بپیوندند.

ملانشون، چپ‌گرای تندرو، که با 22 درصد آرا –و بالاتر از حد پیش‌بینی‌شده- سوم شد، طی مبارزات انتخاباتی با تمرکز بر مسائلی چون هزینه‌های زندگی و تغییر نظام ریاست‌جمهوری، موقعیت پیشتاز خود را در جناح چپ تثبیت کرد.

از آن‌جا که از یک‌شنبه شب رقابت میان مکرون و لوپن برای جلب حمایت دیگر نامزدها آغاز شده، اکنون انتخاب رای‌دهندگان به ملانشون کلیدی است. ملانشون بلافاصله در پاریس سخنرانی کرد و سه بار فریاد زد: «حتی یک رأی هم به مارین لوپن نده!» و مورد تشویق‌ فوق‌العاده‌ای قرار گرفت.

پنج سال پیش، اکثر حامیان چپ گرای او ترجیح دادند در دور دوم به مکرون رای دهند تا از قدرت گرفتن لوپن مماتعت کنند. اما نظرسنجی‌ها این بار حاکی از آن است که برخی از آن‌ها ممکن است وسوسه شوند که در مخالفت با مکرون، به لوپن رأی دهند.

زمور –که متهم به نفرت‌پراکنی نژادی است- با 7.1 درصد آرا –کم‌تر از آن‌چه که او انتظار داشت- چهارم شد. او بلافاصله از رای دهندگانش خواست تا از لوپن حمایت کنند.

شوک بزرگ

شوک بزرگ نتایج دیشب، بدون شک مربوط به آرای بسیار پایین والری پکرسه، نامزد حزب راستگرای سنتی جمهوری خواهان به رهبری نیکلا سارکوزی بود. او کم‌تر از 5 درصد آرا را به خود اختصاص داده را بگیرد – نمایش بسیار ضعیف که احتمالاً منجر به ظهور چهره‌های رادیکال‌تر در این حزب می‌شود. این امر می‌تواند فرانسه را، به عنوان کشوری که جریان راست سنتی در قدرت حضور ندارد، در موقعیتی منحصربه‌فرد در اروپا قرار دهد.

پکرس در سخنرانی خود در جمع هوادارانش گفت: «هم‌جواری تاریخی [لوپن] با ولادیمیر پوتین، او را لایق دفاع از منافع کشورمان در این دوران غم‌انگیز نمی‌کند. انتخاب او به این معنی است که فرانسه در صحنه‌های اروپایی و بین‌المللی در حاشیه خواهد بود. بنابراین، و با وجود مخالفت شدیدم با ماکرون، به او رای خواهم داد تا مارین لوپن را متوقف کنم».

انحطاط احزاب سنتی فرانسه با رای 2 درصدی آن هیدالگو، نامزد حزب سوسیالیست و شهردار پاریس، تثبیت شد. یانیک جادو از حزب سبزها هم علی‌رغم این‌که مسائل محیط‌زیستی از نگرانی‌های اصلی رای‌دهندگان فرانسوی ببه شمار می‌رفت، موفق شد تنها 4.4 درصد آرا را به دست آورد.

تجدید رویارویی

اکنون برگزاری دور دوم انتخابات در 24 آوریل، به نوعی تکرار آخرین رویارویی انتخاباتی ماکرون و لوپن در سال 2017 خواهد بود. با این حال مخاطرات رقابت کنونی برای مکرون بسیار بیش‌تر از زمانی است که او به راحتی لوپن را با 66 درصد آرا شکست داد و پس از انتخاب دونالد ترامپ و ورودش به کاخ سفید و رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، به عنوان یک پیروزی در برابر سیاست پوپولیستی تلقی شد.

3

مکرون در جریان مبارزات انتخاباتی اذعان داشت که نتوانسته نگرانی‌های رای‌دهندگان در مورد مهاجرت را برطرف کند و یا از «هراس»هایی که مردم را وادار به رأی‌ دادن به افراط‌گرایان می‌کرد، جلوگیری کند. نظرسنجی‌های هفته گذشته نشان می دهد که لوپن به طور بالقوه از 49 درصد آرا در دور دوم انتخابات برخورداراست. این برای اولین بار است که آمارها رقابت را چنین تنگاتنگ به نمایش می‌گذارند و روی کاغذ لوپن از شانس زیادی برای موفقیت برخوردار است. لوپن برای اولین بار می‌تواند روی انتقال آرای قابل توجهی در دور دوم حساب کند. اکنون انتظار می‌رود حدود 80 درصد از آرای زمور به لوپن منتقل شود.

اولین رئیس‌جمهور دو دوره‌ای پس از بیست سال؟

میزان مشارکت در انتخابات کم‌تر از پنج سال پیش بود، اما بالاتر از رکورد پایین در سال 2002 –که حدود 26 درصد از رای دادن امتناع ورزیدند. اکنون مکرون به دنبال این است که اولین رئیس‌جمهور فرانسه باشد که در 20 سال گذشته، علی‌رغم بدبینی و سرخوردگی از سیاست در فرانسه، برای دومین بار پیروز می شود. او با تأخیر وارد رقابت شد و بارها گفت که توانایی حضور کامل در کمپین تبلیغاتی را ندارد، زیرا مشغول دیپلماسی در مورد جنگ اوکراین و تماس تلفنی با پوتین و ولودیمیر زلنسکی است.

برنامه انتخاباتی مکرون شامل افزایش تدریجی سن بازنشستگی به 65 سال است -که مورد مناقشه و نامحبوب است- و همچنین متمرکز کردن سیستم کمک‌هزینه‌ها و وادار کردن افراد بیکار به 15 تا 20 ساعت فعالیت در هفته، برای دریافت کمک‌هزینه‌ها.

او از سوابق کاری خود دفاع کرده و گفته که بیکاری به کم‌ترین میزان خود در 15 سال گذشته رسیده و قول داده تا بتواند اشتغال کامل ایجاد کند. او استدلال ‌کرده که او در میان رهبران اروپایی بیش‌ترین تلاش را برای کاهش تأثیر تورم بر خانوارها انجام داده، اما در راهپیمایی‌های انتخاباتی با فریادهای خشمگین مردمی که شکایت می‌کردند نمی‌توانند زندگی خود را تامین کنند، مورد استقبال قرار گرفت.

دومین شخصیت سیاسی محبوب فرانسه

پلتفرم رادیکال و راست افراطی ضد‌مهاجرت لوپن شامل ممنوعیت حجاب مسلمانان در همه مکان‌های عمومی، از جمله خیابان‌ها می‌شود. اما کمپین او با تمرکز بر مشکلات خانواده‌ها در امرار معاش، توانست ترس‌های تاریخی در مورد حزب خود را کم‌رنگ جلوه دهد. او در این ماه پس از ادوار فیلیپ، نخست وزیر سابق فرانسه، به دومین شخصیت سیاسی محبوب فرانسه تبدیل شد.

مطالب کمپین لوپن که قبل از جنگ در اوکراین چاپ شده بود، هم‌چنان تصویری از لبخند او با پوتینی که در سال 2017 با او ملاقات کرد را نشان می داد. اما محکومیت سریع این تهاجم توسط او موفق شد توجه رای دهندگان را از مواضع قبلی او مبنی بر طرفداری از روسیه دور کند.

2