به گزارش اکوایران، دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یکشنبه آینده (۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین ماه) در سایه بحران امنیتی اروپا بر سر حمله روسیه به اوکراین، در حالی برگزار می‌شود که نظرسنجی‌های جدید حاکی از نزدیک شدن مارین لوپن راستگرا به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور مستقر است. به علاوه اینکه پیروزی‌های انتخاباتی اخیر متحدین پوتین در مجارستان و صربستان، نگرانی مکرون و حتی دیگر رهبران غربی را دوچندان کرده است.

از آن سو ورود دیرهنگام رئیس جمهور امانوئل ماکرون به کمپین انتخاباتی به دلیل تمرکز او بر بحران اوکراین، او را در برابر یک چالش قوی از جناح راست آسیب پذیر کرده است.

انتخابات فرانسه در سایه پیروزی‌های راستگرایان متحد پوتین در مجارستان و صربستان

افزایش آسیب‌پذیری میانه‌روها مقابل راست‌ها

راجر کوهن، خبرنگار نیویورک‌تایمز از پاریس گزارش داد: سرانجام امانوئل ماکرون پا به میدان گذاشت. رئیس جمهور فرانسه این آخر هفته وارد عرصه وسیعی شد که در تاریکی فرو رفت و تنها با نورافکن ها و میله های نورانی روشن شد، در مقابل جمعیتی متشکل از ۳۰ هزار هوادار در یک استادیوم گنبدی در حومه پاریس.

این یک حضور کاملاً طراحی شده بود - اولین گردهمایی مبارزاتی او برای انتخاباتی که اکنون کمتر از یک هفته به آن مانده است - با چیزی شبیه به حال و هوای یک کنسرت راک.

اما آقای مکرون آمده بود تا زنگ خطر را به صدا درآورد. او به جمعیت گفت: «همه چیز قطعی شده است، که همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت».

انتخابات فرانسه

تلاش دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در اوکراین برای آقای ماکرون وقت گیر بوده است، به طوری که او زمان کمی برای انتخابات فرانسه در اختیار داشته است، آن هم تنها برای بیدار شدن فرانسه از خطر فزاینده ای که می تواند با پیروزی جناح راست ضد مهاجر با سیاست دوستدار مسکو و بدبینی اش به ناتو، ایجاد شود.

کمپین مارین لوپن، رهبر جناح راست که سومین تلاش خود را برای به دست آوردن قدرت انجام می دهد، طی دو هفته گذشته افزایش یافته است، زیرا پس از افزایش بیش از 35 درصدی قیمت بنزین در سال گذشته، تمرکز صبورانه لوپن بر مسائل هزینه های زندگی در میان میلیون ها فرانسوی که در تلاش برای تامین هزینه های زندگی هستند طنین انداز شده است.

انتخابات فرانسه در سایه پیروزی‌های راستگرایان متحد پوتین در مجارستان و صربستان

 

دور برگشت تقابل مکرون-لوپن؟

آخرین نظرسنجی از گروه معتبر Ifop-Fiducial نشان داد که خانم لوپن در دور اول رای گیری یکشنبه آینده 21.5 درصد آرا را به دست می‌آورد که تقریباً دو برابر سهم آرای حزب راست افراطی در حال محو اریک زمور با 11 درصد آرا بود، و البته همراه با کاهش فاصله نسبت به آقای مکرون با 28 درصد.

دو نامزد پیشرو در 24 آوریل به دور دوم راه می یابند. این نظرسنجی که برای آقای مکرون نگران‌کننده‌تر است، نشان می‌دهد که او در دور دوم تنها با 53.5 درصد به 46.5 درصد از خانم لوپن برتری دارد. در آخرین انتخابات ریاست جمهوری، در سال 2017، آقای مکرون در دور دوم، خانم لوپن را با 66.1 درصد به 33.9 درصد شکست داد.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

 

راستگرایان شگفتی‌ساز، و لوپن فاتح الیزه می‌شوند؟

 نیکلاس تنزر، نویسنده‌ای که علوم سیاسی در دانشگاه ساینس پو تدریس می‌کند، می‌گوید: «این یک توهم است که در این انتخابات آقای مکرون برنده شده است. با میزان بالای ممتنع، که ممکن است، و میزان نفرت از رئیس جمهور در میان برخی افراد، ممکن است یک شگفتی واقعی وجود داشته باشد. این ایده که لوپن برنده شود غیرممکن نیست».

این تصور یک ماه پیش مضحک به نظر می رسید. خانم لوپن پس از تلاش و شکست در سال‌های 2012 و 2017 به نظر تمام‌شده بود.

آقای زمور، یک کارشناس تلویزیونی ضدمهاجر که به سیاستمداری تبدیل شده بود که بیشتر از دونالد ترامپ در مورد او صحبت می‌کرد، خود را در سمت راست به تصویر کشیده بود، همراه با یک طیف سیاسی با بیان اینکه اسلام و فرانسه ناسازگار هستند.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

 

افول جایگاه مکرون

جایگاه آقای ماکرون در نظرسنجی‌های هفته گذشته دو یا سه درصد کاهش یافته است و به دلیل امتناع وی از مناظره با نامزدهای دیگر و حال و هوای عمومی او به خاطر داشتن موضوعات مهم‌تری مانند جنگ و صلح در اروپا، هدف انتقادات فراوان قرار گرفت.

هفته گذشته، یک کاریکاتور صفحه اول روزنامه لوموند، آقای ماکرون را نشان می داد که تلفن همراه خود را در دست گرفته و از جمعیت در یک تجمع دور می شود، و می‌گوید: «ولادیمیر، من تازه کارم را تمام می‌کنم و با شما تماس می‌گیرم».

با نخست وزیری بی‌رنگ و غیرکاریزماتیک چون ژان کاستکس (آقای مکرون تمایل داشت از هر کسی که ممکن است به هاله او نفوذ کند محتاط باشد) تعداد کمی از شخصیت های سیاسی قانع کننده دیگر وجود داشته اند که بتوانند در غیاب رئیس جمهور کمپین تبلیغاتی را انجام دهند. حزب سیاسی میانه‌روی او، La République en Marche، در سیاست‌های شهری و منطقه‌ای مورد توجه قرار نگرفته است.

با این حال، آقای مکرون با اصرار خود بر اینکه آزادسازی اقتصاد با حفظ و حتی افزایش نقش دولت فرانسه در حمایت اجتماعی سازگار است، در جلب توجه کل طیف مرکزی سیاست فرانسه مهارت نشان داده است. چهره های برجسته چپ میانه و راست میانه روز شنبه در گردهمایی او شرکت کردند.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

 

ترس غرب از پیروزی‌های انتخاباتی پوتین در مجارستان و صربستان

این درحالی است که رهبران طرفدار پوتین در دو انتخابات در اروپا پیروز شدند و به کرملین یادآوری می‌کنند که دوستانی در جایگاه‌های بالا در شرق اروپا دارد.

لوک مک گی، تحلیلگر سی‌ان‌ان، گزارش داد: ولادیمیر پوتین این آخر هفته از دو پیروزی کوچک دیپلماتیک برخوردار شد. هم در مجارستان و هم در صربستان، احزاب آشکارا طرفدار روسیه به راحتی در انتخابات پارلمانی پیروز شدند و به پوتین یادآوری خوشایندی کردند که علیرغم پاسخ محکم و تا حد زیادی متحد جامعه جهانی به تهاجم، او دوستانی در غرب خود و شرق اروپا دارد.

پیروزی ویکتور اوربان و حزب ملی‌گرای فیدز از آن جهت مهم‌تر است که مجارستان یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو است، به این معنی که پوتین می‌تواند ادعا کند که دوستی دارد که در بالای میز دو مورد از منفورترین نهاد‌هایش کرسی دارد.

انتخابات فرانسه در سایه پیروزی‌های راستگرایان متحد پوتین در مجارستان و صربستان

سرسختی مجارستان، و متحد اصلی آن، لهستان، دیگر متخلف اصلی حاکمیت قانون اروپا که در سال های اخیر بارها از اختیارات وتو برای محافظت از اوربان در برابر مجازات های اتحادیه اروپا استفاده کرده است، بروکسل را آزار داده است. لهستان و مجارستان اخیراً یک نوع پیمان بسته اند، که عملاً هر دو از وتوی اتحادیه اروپا برای محافظت از دیگری استفاده کنند.

وضعیت در صربستان بسیار متفاوت است زیرا این کشور عضو اتحادیه اروپا یا ناتو نیست، اگرچه در حال حاضر روند پیوستن به اتحادیه اروپا را طی می کند و انتظار می رود مذاکرات در چند سال آینده به پایان برسد.

اما الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، با حمله روسیه به اوکراین در موقعیت دشواری قرار گرفته است. او سال‌ها تلاش کرده است که حفظ روابط قوی دیپلماتیک و اقتصادی با روسیه (و علاقه خاص به پوتین) را با تمایل به غرب که با عضویت کامل صربستان در اتحادیه اروپا همراه خواهد بود، متعادل کند.

ووچیچ در طول مبارزات انتخاباتی از این موازنه خارج نشد و بر روی یک پلاتفرم صلح و ثبات در منطقه شرکت کرد. اگرچه صربستان از دو قطعنامه سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه به اوکراین حمایت کرد، اما از اعمال تحریم ها علیه مسکو خودداری کرده است.

انتخابات فرانسه در سایه پیروزی‌های راستگرایان متحد پوتین در مجارستان و صربستان