به گزارش اکوایران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت که سه دیپلمات ایرانی برای تصدی پست در مقر سازمان همکاری اسلامی در جده وارد عربستان سعودی شده اند.

رویترز گزارش داد، رقبای منطقه ای ایران و عربستان سعودی که در سال 2016 روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند، سال گذشته در زمانی که قدرت های جهانی در تلاش برای نجات توافق هسته ای 2015 با تهران هستند و تلاش های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن به بن بست رسیده است، گفتگوهای مستقیم را آغاز کردند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس خبری تلویزیونی گفت: سه دیپلمات ایرانی برای آغاز کار خود در سازمان همکاری اسلامی وارد جده شده اند.

در نشانه ای دیگر از گرم شدن روابط گسسته، ایران در ماه دسامبر اعلام کرد که عربستان سعودی رقیب سنی منطقه ای اش با اعطای ویزا به سه دیپلمات ایرانی برای اقامت در این کشور موافقت کرده است.

تهران و ریاض چهار دور گفتگو در عراق برگزار کردند که بغداد امیدوار بود میانجیگری این کشور مانع از تلاش همسایگان برای تسویه حساب در خاک این کشور شود. عربستان سعودی این مذاکرات را صمیمانه اما اکتشافی توصیف کرده است، در حالی که تهران می گوید که آنها "فاصله خوبی" را طی کرده اند.

خطیب زاده گفت که ایران در مذاکرات قبلی در عراق "انتظارات" خود را به عربستان سعودی ارائه کرده است.

خطیب زاده گفت: امیدواریم در مذاکرات آینده به نتیجه برسیم... که مستلزم توجه مقامات سعودی به اظهارات و اقدامات خود است.

ایران همواره آمادگی خود را برای افتتاح سفارت خود در عربستان اعلام کرده است.

عربستان سعودی و ایران برای سال‌ها از طرف‌های مخالف در درگیری‌های منطقه‌ای و مناقشات سیاسی در سوریه، لبنان و عراق حمایت کرده‌اند و عربستان سعودی رهبری یک ائتلاف عربی را برعهده داشته است که از سال 2015 علیه جنبش حوثی‌های متحد ایران در یمن جنگ به راه انداخته است.