به گزارش اکوایران، نخستین نشست خبری مشترک سخنگوی اقتصادی دولت با حضور داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه و سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت برگزار شد.

بنابه اعلام وزیر اقتصاد و دارایی، از این پس نشست‌های سخنگوی اقتصادی بصورت مشترک با اعضای ستاد اقتصادی دولت است. علت این امر نیز دسترسی حداکثری رسانه‌ها به اعضای اقتصادی دولت عنوان شده است.

در ابتدای این نشست، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد به آخرین تحولات بودجه سال ۱۴۰۳، رویکردهای دولت در حوزه مالیه عمومی، نوسانات نرخ ارز، آخرین وضعیت سامانه مودیان مالیاتی، اقدامات دولت در حوزه مولدسازی و کاهش نرخ مالیات بر واحدهای تولیدی اشاره کرد.

۲ رویکرد دولت در حوزه مالیه عمومی

  • دولت سیزدهم ۲ رویکرد مهم در حوزه مالیه عمومی را سر لوحه امور قرار داده بود.‌ اولین رویکرد معطوف به شفافیت و انضباط بخشی به دخل و خرج دولت و شرکت‌های دولتی از مسیر اجرای حساب واحد خزانه و پرداخت به ذی نفع نهایی بود.

  • در بخش دوم هدف‌گذاری دولت ارتقا سهم درآمدهای پایدار از بودجه عمومی را افزایش قابل اعتنایی بدهد. در سه سال گذشته نسبت درآمدهای پایدار که مجموع درآمدهای غیر نفتی و استقراض را شامل می‌شود به ۵۲ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد و امیدوارم در سال ۱۴۰۳ به نسبت ۶۰ درصد نزدیک شویم.

نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت‌ها ندارد

  • دلیل تاخیر نهایی شدن قانون بودجه ۱۴۰۳ اجرای آئین نامه مجلس شورای اسلامی برای بررسی ۲ شوری بودجه است.

  • اما این تاخیر ارتباطی با نوسانات اخیر بازارها ندارد. متاسفانه این رویکرد که دولت به دلیل تامین بودجه خود تن به افزایش قیمت ارز می‌دهد یک رویکرد اشتباه است.

  • دولت نفت خود را با نرخ ارزی تسعیر می‌کند که در بودجه مشخص شده و سایر قیمت‌ها هیچ نفعی برای دولت ندارد.

  • علاوه بر آن ملاحظات سیاسی دولت‌ها و همچنین ملاحظات اجتماعی نیز دولت‌ها را به سمت ثبات بازارها هدایت می‌کند.

کاهش نرخ مالیات بر واحدهای تولیدی در بودجه سال ۱۴۰۳

  •  امسال برای سومین سال پیاپی شاهد کاهش نرخ مالیات بر واحد‌های تولید هستیم، به نحوی که در سال ۱۴۰۰ کاهش ۵ درصدی، در سال ۱۴۰۱ کاهش ۷ درصدی و امسال نیز کاهش ۵ درصدی را شاهد خواهیم بود.

  •  دولت بنا دارد تا پایان مهرماه امسال برای کاهش فشار به نقدینگی شرکت‌ها و وارد کنندگان کالاهای اساسی، بجای دریافت مالیات و عوارض آن‌ها بصورت نقد، ضمانت‌نامه بانکی، اسناد خزانه و اوراق گام را جایگزین کند.

آخرین وضعیت سامانه مودیان مالیاتی؛ صدور بیش از ۱.۵ میلیارد صورت حساب

  • بر اساس آخرین اطلاعات تا تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۷ هزار مودی به سامانه متصل شده‌اند و مجموعا بیش از ۱.۵ میلیارد صورت حساب صادر شده است.

  • حدود ۵۸ درصد از این صورت‌حساب‌ها توسط شرکت‌های معتمد صادر شده و ۴۲ درصد دیگر نیز بصورت مستقیم توسط خود مودیان‌‌؛ به این دلیل که امسال اولین سال اجرای قانون است، دولت بنای جریمه مودیانی که وارد سامانه نمی‌شوند را ندارد، اما حتما از ابزارهای تشویقی خود استفاده خواهد کرد.

 ارایه گزارشی از اقدامات دولت در حوزه مولدسازی

  • در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در محور مولدسازی دارایی‌های دولت اعدادی برای فروش سهام و مولدسازی دیده شده و ۶۰ همت تکلیف بودجه سال ۱۴۰۳ برای واگذاری در نظر گرفته شده و ۶۰ همت نیز تکالیف مولدسازی و واگذاری دارایی های مازاد دولت در قانون بودجه مصوب کرده اند که در کنار آن ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از محل انتقال سهام شرکت‌های دولتی بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی اختصاص خواهد یافت.

  • در بخش رد دیون تامین اجتماعی این اتفاق مثل سنوات قبل رخ خواهد داد و مراحل ابتدایی قانونی خود را طی می کند که باید سهام مدنظر برای انتقال به تامین اجتماعی شناسایی شود؛ ضمن اینکه با توجه به اینکه بخش عمده سهام‌های قابل واگذاری در سنوات گذشته واگذار شده، تعداد انگشت شماری از سهام شرکتهای دولتی باقی مانده است که قابلیت اینکه تکلیف ۶۰ هزار میلیارد تومانی امسال را انجام دهیم دارند.

  • در خصوص مولدسازی ما دو ردیف عملکردی داریم که شامل گردش حساب خزانه به معنای واگذاری نقدی اموال مازاد دولت است که عدد چشمگیری هم نیست؛ ولی ردیف دوم به تهاتر دارایی‌های مازاد دستگاه‌های دولتی در استان‌های مختلف با پیمانکاران طرح‌های عمرانی دولت برمی‌گردد که املاک شناسایی شده و مصوبه مازاد بودن آنها از سوی هیات عالی مولدسازی اخذ شده و این بابت تکمیل پروژه عمرانی به پیمانکاران منتقل می‌شود.

  • ما منتظر هستیم سهم اکثر ۶۰ هزار میلیارد تومان مربوط به واگذاری بودجه از این طریق انجام شود. گزارش جزئی که چه دارایی مربوط به کدام وزارتخانه در کدام استان به چه مبلغی به چه پیمانکاری اختصاص می‌یابد، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

در ادامه این نشست داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز به پرداخت یارانه‌ها، ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه به دولت و تغییرات شکل گرفته در حوزه‌های مخلتف بودجه 1403اشاره و درخصوص آن به بیان توضیحاتی پرداخت.

پرداخت 750 هزار میلیارد تومان یارانه مستقیم به مردم

  • هزینه پرداخت یارانه نقدی که بخش بزرگی از جامعه آن را دریافت می‌کنند؛ سالانه ۳۳۰ همت است.

  • کمک‌هزینه‌های معیشتی به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود که ماهانه ۵ همت در این قالب پرداخت می‌‌شود. همچنین سال گذشته مسمتری کمیته امداد و بهزیستی دریافت می‌کردند ۴۰درصد رشد کرد و امسال ۳۰درصد رشد پیدا می‌کند.

  • هدف کالابرگ این است که مردم نوسانات قیمت ۱۱ قلم کالای مصرفی مهم را عملا حس نکنند و این کالاها با قیمت ۱۴۰۱ به ۷ دهک تخصیص داده می‌شود.

  • ۲۰۰ همت برای خرید تضمینی گندم و یارانه ارد و نان در نظر گرفته شده است.

  • همچنین پیشبینی شده ۸۵همت فقط یارانه دارو پرداخت خواهد شد. در بخش نهاده‌ها امسال ۶همت یارانه کود و بذر داده می‌شود.

  • همچنین یارانه نهاده‌های وارداتی کنجاله سویا و ذرت که مورد استفاده دام قرار می‌گیرد با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی تامین می‌شود در حالیکه نرخ مرکز مبادله ۴۰هزارتومان است.

قانون برنامه هفتم توسعه به زودی بصورت رسمی به دولت ابلاغ می‌شود

  • قانون برنامه هفتم در سال گذشته پس از ارایه لایحه از سوی دولت، در مجلس نیز مورد تصویب قرار گرفت و پاره‌ای از اختلاف نظرها بین شورای نگهبان و مجمع تشخیص، هیات عالی نظارت و مجلس شورای اسلامی باقی بود که بخش عمده‌ای از آنها تا پایان سال رفع شد.

  • فکر می‌کنم که بخش کوچک باقیمانده نیز در روزهای آینده نهایی شده و ما در ابتدای سال جاری، قانون برنامه ۵ ساله پیشرفت را رسما دریافت و شروع کنیم.

  • تغییر رویکردها در قانون برنامه هفتم به دلیل پیشرفت و رشد اقتصادی در ۵ سال آینده است

مهم‌ترین تغییرات بودجه ۱۴۰۳؛ افزایش اعتبارات بخش سلامت، فرهنگ، جوانان و ورزش

  • رسیدگی به بخش دوم با سرعت در مجلس انجام شده و کمیسیون‌های مجلس این هفته جلسات را برگزار کردند و امروز هم کمیسیون تلفیق بودجه، تشکیل خواهد شد و امروز و فردا در این کمیسیون، رسیدگی نهایی شده و در صحن رسیدگی کامل خواهیم کرد و شامل ابلاغ بخش دوم بودجه خواهیم بود.

  • یکی از مطالبات مهم مردم اعتبارات بهتر و بیشتر برای بخش فرهنگ، جوانان و ورزش است که سعی شده در بودجه سال جاری به خوبی مدنظر قرار گیرد که اعتبارات این بخش ۴۵ درصد رشد یافته است؛ در حالیکه رشد بودجه دولت، صرفا ۲۳ درصد بوده است و با توجه به اهمیت این بخش، توجه بیشتری صورت گرفته است و فقط بخش ورزش از ۸ همت به ۱۶ همت رشد کرده است که دو برابر شده است.

  • در بخش سلامت شاهد تحول قابل توجهی هستیم به نحوی که اعتبارات این بخش با ۳۰ درصد رشد به ۴۰۹ همت افزایش یافته است که به طور مشخص ۲۵ هزار نیروی جدید کادر درمان امسال استخدام خواهند شد و ۱۸۰۰ عضو هیات علمی جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی جذب و ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل کادر درمان و دانشگاه‌ها اعتبار اختصاص یافته است؛ ضمن اینکه ۳۵۰۰ تومان اعتبار برای تغذیه بخش کادر درمان بودجه دیده شده است.

  • دستیاران تخصصی در حوزه پزشکی با تنگنا مواجه بوده اند که برای سال جاری ۳ همت منابع اختصاص یافته است. منابع بخش پژوهش را از بخش درمان جدا کرده‌ایم و ۴ همت نیز برای خرید راهبردی بهداشت و درمان از بخش خصوصی اختصاص یافته است.

نگاه بودجه سال ۱۴۰۳ به مراکز علمی و پروژه‌های هایتک

  • در حوزه دانشگاه‌ها، اعتبارات آموزش عالی بیش از بودجه عمومی رشد یافته است و دانشگاه‌های برتر ۴۰ درصد رشد، دانشگاه‌های متوسط ۳۰ درصد رشد در اعتبارات را خواهند داشت و به طور مشخص‌تر در حوزه علم و فناوری ما برای مرزهای دانش فناوری به ویژه میکروالکترونیک و هوش مصنوعی یک ردیف اعتباری به مبلغ ۷ همت پیش‌بینی کرده‌ایم.

  • در آموزش و پرورش ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد؛ ضمن اینکه در حوزه‌های زیربنایی نیز شاهد افتتاح طرح‌های زیادی خواهیم بود که در سا‌ل‌های گذشته شروع شده و در دو سال گذشته اعتبارات آنها تقویت شده و امسال تا پایان سال بهره‌برداری خواهیم کرد.

  • در این سند پیوست طرح‌های خاتمه عمرانی در سال جاری را فردا منتشر خواهیم کرد ضمن اینکه طرح‌هایی که بخش خصوصی در بخش تولید امسال به بهره‌برداری می‌رساند و در حوزه صنعت، معدن و نیروگاهی متمرکز است در پیوست دیگری اطلاع‌رسانی خواهند شد.

  • امسال ۶۷۰ همت سرمایه گذاری باید از سوی شرکت‌های دولتی انجام گیرد که فهرست این سرمایه گذرای‌ها به عنوانی یک پیوست دیگر منتشر می‌شود.

  • هفت سد با ظرفیت یک میلیارد متر مکحعب در سال و ۳۱ تصفیه خانه فاضلاب افتتاح خواهد شد، ضمن اینکه ۵۵۰ کیلومتر راه آهن نیز افتتاح خواهد شد. ۴۰۰ همت منابعی هست که برای طرح های تملک به ویژه طرح های خاتمه پیش بینی شده و اختصاص می‌یابد.