کارخانه تولید لوازم خانگی ارج که در سال ۱۳۱۶   آغاز به کار کرده بود پس از حدود ۸۰ سال فعالیت به علت سوء مدیریت و نبود برنامه ریزی مناسب برای تداوم تولید در سال ۹۵ تعطیل شد.

انتخاب اسم ارج نیز داستان جالبی دارد، صاحبان این کارخانه در سال ۱۳۱۶ از سرواژه سه کلمه «آهنگری»، «ریخته‌گری» و «جوشکاری» انتخاب کردند و در طول سالهای گذشته هر خانواده ایرانی در خانه خود حداقل یکی از محصولات کارخانه ارج را با اطمینان خاطر استفاده کردند، عاملی که موجب شد تا نام ارج برای ایرانی ها یادگار شود.

ارج از جمله برندهایی بود که قبل از انقلاب به بسیاری از کشورهای منطقه صادر می شد؛ از سوی دیگر از زمانی که کارخانه ارج فعالیت خود را در ایران آغاز کرد به غیر از ترکیه هیچ یک از کشورهای همسایه درمنطقه، لوازم خانگی تولید نمی کرد.

اما چه اتفاقی باعث شد تا ارج متوقف شود؛ قدیمی بودن ماشین آلات و مدیریت ناکارآمد دو عاملی است که سبب شد که این کارخانه حتی در بازار های داخلی جایی در میان رقبا داشته باشد.

از سوی دیگر بحران نقدیندگی و مشکلات عدیده مالی و مدیریتی به حدی رسید که مدیران این کارخانه تصمیم به تعطیلی آن گرفته و ماشین آلات این کارخانه را به فروش گذاشته اند و این مساله در حالی اتفاق می افتد که زمانی شرکت ارج هم لوازم خانگی تولید و برند سازی میکرد که بسیاری از  شرکت های پیشرفته امروزی حتی در آن زمان تاسیس هم نشده بودند.

حال پس از چند سال از توقف تولید ارج ، امروز محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد، نخستین کارخانه تولید لوازم خانگی کشور که به علت تشدید مشکلات تولید در سال 1390، به طور کامل تعطیل شده بود از مردادماه امسال در مسیر احیا قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای احیای برند ارج و ایجاد تنوع محصولات در سبد محصولات این شرکت، تولید انواع یخچال و فریزر، انواع ماشین لباسشویی دیجیتال و مکانیکی، ماشین ظرفشویی و کولر گازی اسپلیت، وجود خواهد داشت.

بخش‌خصوصی تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان برای احیای این شرکت سرمایه گذاری کرده است و خطوط تولید و مونتاژ ماشین‌لباسشویی، ظرفشویی، کولرگازی و کولرآبی نصب شده و در فاز بعد، یخچال و فریزر نیز اضافه خواهد شد.