به گزارش اکوایران؛ علی اکبرشادمانی مدیر کل دفتر صادرات در بخشنامه ای 14 بندی به کلیه واحدهای ستادی و گمرمات اجرایی کشور با توجه به نزدیک شدن به پایان سال اعلام کرد گمرکات نسبت به تعیین تکلیف اظهارنامه های صادراتی اعلام خروج نشده اقدام کنند.

اظهار نامه گمرکی در پروسه ترخیص کالا، یک تعهد حقوقی است که مسوولیت آن کاملا با اظهارکننده است، در واقع هرکالایی که به گمرکات کشور وارد یا خارج می شود باید اظهار نامه گمرکی داشته باشد. با این شرایط می توان گفت اظهار نامه گمرکی در حقیقت اظهار کردن کالاهای وارداتی و صادراتی به گمرکات است. با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع اظهار کننده اقدامی در خصوص اظهار نامه های گمرکی خود صورت نمی دهد گمرک در بخش نامه ای 14 بندی خواستار تعیین تکلیف این اظهارنامه ها شده است.

بخشنامه 14 بندی

در بخشنامه 14 بندی  گمرک همچنین بر این نکته تاکید شده است که اجرای این بخشنامه به عهده بالاترین مقام گمرک مربوطه خواهد بود. این 14 بند شامل موارد زیر است:

1-پیگیری اعلام وصول و خروج کالاهای صادرات قطعی و تعیین تکلیف کلیه اظهارنامه های صادراتی اعلام خروج نشده (ثبت خروج، ابطال و یا پیگیری قضایی با هماهنگی واحدهای مربوطه)، بالاخص اظهارنامه های صادراتی سنوات قبل در اسرع وقت .

2-تعیین تکلیف اظهارنامه های بلاتکلیف در جریان، در اسرع وقت.

3-در خصوص اظهارنامه های کران بری تا زمان تکمیل سیستمی شدن فرآیند در سامانه جامع امور گمرکی پیگیری ها و اقدامات لازم مطابق مفاد بخشنامه شماره ٧٧١٥٣٢/ ١٤٦ مورخ ١٢/٦/٩٨ صورت پذیرد.

4-تسریع در انجام تشریفات کالاهای صادراتی و تعیین تکلیف نهایی اظهارنامه های صادراتی.

5-بررسی وضعیت رسوب کالاهای صادراتی و پیگیری سریع در جهت تعیین تکلیف آنها.

6-تسریع در انجام تشریفات مربوطه در خصوص پرونده های استردادی با توجه به نزدیکی پایان سال و همچنین ارسال آمار پرونده های استردادی در پایان هرماه به این دفتر.

7-پیگیری مستمرتا حصول نتیجه و لزوم تعیین تکلیف پرونده های در دست بررسی و مکاتباتی با سایر سازمان ها یا با دفاتر ستادی.

8-ترتیبی اتخاذ شود تا بمنظور جلوگیری از مکاتبات زائد و همچنین در مواردی سردرگمی و تحمیل هزینه های مازاد به صادرکنندگان ، پاسخ های ارسالی ازمحل استعلامات این دفتر صرفاً در چارچوب مفاد خواسته شده مندرج در استعلام و به صورت کامل باشد و همچنین گمرکات باید در هنگام ارسال هرگونه گزارش به این دفتر، نظریه کارشناسی خود را نیزلحاظ کنند.

9-در خصوص موارد و مشکلات سیستمی جهت رفع مشکل مراتب را به دفتر مربوطه (دفتر فناوری اطلاعات و امنیت مجازی) منعکس و موضوع از همان دفتر پیگیری شود.

10-با عنایت به اینکه در برخی موارد بخشنامه ها به صورت محرمانه ابلاغ می شود در این خصوص نیز دقت لازم در اجرای مفاد بخشنامه ها بعمل آید.

11-مجددا تاکید می شود که هرگونه استعلام و یا گزارش موضوعات اختلافی ازحیث ، جریمه موضوع ماده ١٠٧ و تبصره ذیل آن،اختلافات مقرراتی و... صرفاٌ در قالب فرم مربوطه صورت گیرد، در غیر این صورت نسبت به عودت نامه اقدام خواهد شد و مسئولیتی متوجه این دفتر نخواهد بود. 12-در خصوص تعیین تکلیف اظهارنامه های صادرات مشتقات نفتی در گمرکات مجاز به انجام تشریفات نفتی، با عنایت به اینکه در حال حاضر پاسخ های کارگروه تعیین ماهیت نفتی به صورت سیستمی در سامانه EPL بارگذاری می شود مجددا تاکید می شود ضروری است کارشناسان مربوطه نسبت به پایش مداوم اظهارنامه های موصوف اقدام و در خصوص آن دسته اظهارنامه هایی که پاسخ نهایی آنها از کارگروه تعیین ماهیت وصول نشده است در اسرع وقت پیگیری های لازم را معمول دارند.

13-در خصوص پروانه های ورود موقت پیگیری مستمر تا تعیین تکلیف آنها صورت پذیرد. همچنین در خصوص نحوه موافقت با تمدید و تبدیل به قطعی پروانه های ورود موقت موضوع ماده ٥١ قانون امور گمرکی مطابق مفاد بخشنامه های منتهی به شماره ١٠٨١٩٧٥ مورخ ١٧/٨/١٤٠٠ اقدام شود و درخواست های ارسالی به این دفتر صرفا در قالب فرم های مربوطه صورت گیرد، درغیر

این صورت نسبت به عودت نامه اقدام خواهد شد و مسئولیت هرگونه تاخیرو مشکلات حادث شده متوجه این دفتر نخواهد بود.

14-درخصوص خروج موقت خودروهای سواری نیز پیگیری های لازم صورت پذیرد و نسبت به تسویه آنها اقدام شود.

در این نامه همچنین براین نکته تاکید شده است که پاسخ استعلامات محرمانه این دفتر از آن گمرکات باید از طریق سیستم دبیر خانه محرمانه ارسال شود و از طریق اتوماسیون اداری عادی ارسال نشود. از سوی دیگر مسئولیت حسن اجرای مفاد بخشنامه های مربوطه برعهده بالاترین مقام آن گمرک خواهد بود.