به گزارش اکوایران نرخ سنگ‌آهن در بازار داخلی چین ظرف 2 روز ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه و سه‌شنبه 21 و 22 مارس در مسیر کاهشی قدم برداشت و مجدد کانال 150 دلاری را از دست داد. به گزارش نشریه پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن معیار پلتس (عیار 62 درصد استرالیا، تحویل بنادر شمالی چین) در روز سه‌شنبه 22 مارس به 143 دلار و 50 سنت عقب‌نشینی کرد که این رقم نسبت به نرخ فروش این محصول در روز جمعه 19 مارس حدود 9 دلاری برابر 9.4 درصدی را تجربه کرد.

تعویق خرید در بازار مبهم کرونایی

موسسه فست‌مارکت مشکلات ناشی از شیوع کرونا در چین را عامل عقب‌نشینی قیمتی این محصول عنوان کرده است. در گزارش این نشریه به نقل از منابع چینی آمده است که چشم‌انداز بدبینانه نسبت به بازار فولاد و مواد خام فولادسازی در چین به کاهش حجم خرید و عقبگرد قیمتی سنگ‌آهن منجر شده است.

تجار به گزارشگر این موسسه گفتند: در حال حاضر اغلب تجار بازار سنگ‌آهن ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن وضعیت تقاضا برای فولاد از خرید دست بکشند و در روز سه‌شنبه 22 مارس در حاشیه ماندند.

همچنان سویه امیکرون در چین می‌تازد و این موضوع به کاهش تقاضا برای مواد اولیه صنایع منجر شده و زمینه افت نرخ در بازار مواد اولیه صنعتی را فراهم کرده است.

سیگنال جدید اورگراند برای بازار آهن و فولاد

سهام گروه اورگراند در روز دوشنبه 21 مارس از معاملات بازار هنگ‌کنگ حذف شد؛ انتشار این خبر سیگنالی منفی برای بازار ساخت‌وساز در چین بود. عیان شدن بحران بدهی شرکت اورگراند به‌عنوان دومین شرکت توسعه‌دهنده املاک در چین در نیمه دوم سال 2021 باعث شد تا از تقاضا برای محصولات فولادی ساختمانی در چین کاسته شود که این موضوع از رونق در بخش آهن و فولاد چین کاست.

در این شرایط انتشار خبر حذف سهام این گروه از بازار سرمایه هنگ‌کنگ می‌تواند در وهله اول تاثیری منفی بر قیمت ملک داشته باشد و در ادامه با افت تقاضا برای محصولات فولادی زمینه عقبگرد قیمتی در نرخ فولاد و مواد اولیه فولادسازی را به وجود آورد.

افت موجودی بنادر برای چهارمین هفته متوالی

موجودی سنگ‌آهن در 45 بندر اصلی چین ظرف یک ماه اخیر رو به کاهش گذاشته به نحوی که میزان مجموع موجودی در این بنادر در هفته منتهی به 20 مارس به 155  میلیون تن رسید. اگرچه این رقم کمترین میزان موجودی بنادر مهم چین ظرف یک ماه و نیم اخیر است اما نسبت به موجودی بنادر در زمان مشابه در سال قبل و حتی سال‌های قبل‌تر بیشتر بوده و بنابراین در شرایط کنونی موجودی سنگ‌آهن وارداتی چین در وضعیتی مطلوب قرار دارد.