به گزارش اکوایران فلز روی مجدد به مسیر رشد نرخ بازگشته است به نحوی که بهای این فلز در معاملات آتی بورس نیویورک در روز پنج‌شنبه دهم فوریه تا 3 هزار و 740 دلار به ازای هر تن نیز صعود کرد که این رقم بیشترین قیمت معامله این محصول پس از سال 2007 بدون در نظر گرفتن رکوردشکنی نرخ این محصول در 15 اکتبر 2021 است.

سیگنال‌های افزایشی اثرگذار بر بازار روی

نگرانی نسبت به اختلال در بخش عرضه این فلز در میان مدت از مهم‌ترین دلایل اوج‌گیری بهای این فلز غیرآهنی بود. چین بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فلز روی پالایش شده در دنیا است. افزایش محدودیت تولید در زمینه پالایش این فلز همزمان با برگزاری المپیک زمستانی پکن از جمله دلایل کاهش عرضه فلز روی به بازارها و افزایش قیمت آن بوده است. افزایش نرخ انرژی از دیگر موضوعاتی است که از رشد نرخ این فلز ظرف هفته‌های اخیر حمایت کرده است.

گروه بین المللی مطالعه سرب و روی پیش بینی می‌کند که تقاضای جهانی به روی تصفیه شده به 14 میلیون و 90 هزار تن در سال 2022 برسد؛ همچنین میزان تقاضا برای این فلز در سال 2023 به 14 میلیون و 410 هزار تن افزایش داشته باشد. افزایش مستمر تقاضا برای این فلز، سیگنالی در جهت رشد قیمتی آن است.

میزان فلز روی قابل عرضه در انبارهای بورس فلزات لندن در روز پنج‌شنبه دهم فوریه به 152 هزار تن محصول رسید که این رقم نسبت به میزان موجودی این محصول در زمان مشابه در سال 2021 کاهشی 47 درصدی داشته است. این افت موجودی از رشد قیمتی این فلز در بازارهای جهانی حمایت کرده است.  

به گزارش متال‌بولتن موجودی فلزات غیرآهنی در انبارهای بورسی رو به کاهش گذاشته و این موضوع از رشد قیمتی این محصولات در بازارهای جهانی حمایت می‌کند. این کاهش موجودی شامل حال مس، روی، سرب، آلومینیوم و نیکل می‌شود.

حمایت پکن از توسعه زیرساخت حامی تقاضا

تقاضا برای فلز روی کاملا متناسب با میزان تقاضا برای فولاد است، چرا که این فلز عمدتا به مصرف پوشش‌دهی فولاد (ورق گالوانیک) می‌رسد. برآورد می‌شود که 50 درصد مصرف جهانی روی مربوط به ورق‌های گالوانیک می‌شود، 17 درصد آن در تولید آلیاژ برنج و 17 درصد دیگر در تولید سایر آلیاژها مصرف می‌شود، مواد شیمیایی سهمی 6 درصدی از مصرف این فلز دارند و 10 درصد باقی مانده به سایر کاربردهای این فلز سنگین اختصاص دارد.

با توجه به آنکه ورق گالوانیک اصلی‌ترین بازار تقاضا برای فلز روی است، میزان تقاضا برای این فلز کاملا متناسب با توسعه فعالیت‌های زیرساختی است. در این شرایط در حالی که تضعیف ساخت‌وساز در چین می‌تواند از تقاضا برای روی بکاهد، سیاست‌های حمایتی دولت پکن از بخش ساخت‌وساز و توسعه زیرساخت می‌تواند به رشد تقاضا برای فلز روی منجر شود.

تشدید سیاست‌های انقباضی سیگنال کاهنده بازار روی

از دیگر دلایل اوج‌گیری فلز روی افزایش تورم جهانی در سال 2021 متاثر از سیاست‌های انبساطی اقتصادهای بزرگ دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا و در ادامه سیاست‌های انبساطی بانک‌های اتحادیه اروپا بود. در این شرایط عزم ایالات متحده آمریکا برای کنترل تورم افسار گسیخته در این کشور اگر جدی و اجرایی شود انتظار می‌رود با افزایش ارزش شاخص دلار آمریکا، از نرخ کامودیتی‌ها از جمله فلزات پایه کاسته شود.