به گزارش اکوایران، رسانه‌ها در لبنان و اسرائیل جزئیاتی از توافق روی میز برای آزادی اسرا و آتش‌بس موقت منتشر کرده‌اند. در مرحله اولیه، در 33 روز اول، هر سه روز یکبار سه زن اسیر آزاد می‌شوند. اسرائیل در ازای هر سرباز زن، 40 زن فلسطینی را آزاد می‌کند. ارتش اسرائیل موافقت خواهد کرد که غزه را بین هشت تا 10 ساعت در روزهای آزادسازی اسرا از تمام ترافیک هوایی دور نگه دارد.

به گزارش گاردین، مرحله دوم در سی و چهارمین روز و زمانی آغاز می‌شود که اسرای زنده از جمله سربازان مرد در ازای زندانیان بیشتر آزاد می‌شوند. مرحله سوم شامل آزادسازی اجساد اسرای مرده و یک برنامه نوسازی پنج ساله است که بر اساس آن فلسطینی‌ها تعهد می‌دهند که زیرساخت‌هایی را برای مقاصد نظامی در غزه ایجاد نکنند یا مواد خامی را دریافت نکنند که می‌تواند برای چنین مقاصدی استفاده شود.

در همین حال، وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه در یک توقف برنامه‌ریزی نشده در جریان سفر به خاورمیانه وارد قاهره شد. این در حالی است که تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس و آزادی اسرا در غزه به نقطه حساسی رسیده است.

تلاش‌های دیپلماتیک برای دست یافتن به آتش‌بس پس از تلاش مجدد مصر برای احیای مذاکرات متوقف شده بین اسرائیل و حماس تشدید شد.

به گزارش رویترز، یک منبع گفت: «سفر غیرمنتظره وزیر در چارچوب تلاش‌های مصر برای آزادی اسرا و دستیابی به آتش‌بس در غزه است.»

فرانسه سه شهروند دوتابعیتی دارد که هنوز در دست حماس اسیر هستند و از نزدیک با قاهره برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و کمک‌های پزشکی به فلسطینیان در غزه همکاری کرده است. سفر استفان سژورنی، وزیر امور خارجه فرانسه به مصر، پس از توقف در لبنان، عربستان سعودی و اسرائیل صورت می‌گیرد.

دیپلمات‌های فرانسوی با ابراز خوش‌بینی محتاطانه نسبت به آتش‌بس احتمالی گفتند، در گفتگو با مقامات مصری، او ارزیابی خواهد کرد که آیا این سه اسیر که بخشی از ارتش اسرائیل نیستند، می‌توانند در لیست افرادی باشند که آزاد می‌شوند و این که توافق تا چه حد نزدیک است.

دیپلمات‌ها گفتند که پاریس همچنین می‌خواهد پیشنهاد فرانسه برای کاهش تنش بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در صورت توافق آتش‌بس در غزه را در دستور کار قرار دهد.

اولین گام به سوی آتش‌بس طولانی مدت

سژورنی که روز سه‌شنبه در اورشلیم با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد، در مصاحبه‌ای گفت که حرکتی به سوی توافق وجود دارد، اما این تنها اولین گام به سوی آتش‌بس طولانی مدت خواهد بود.

او هشدار داد که حمله به شهر رفح در جنوب غزه هیچ کمکی به اسرائیل در جنگ با حماس نخواهد کرد.