به گزارش اکوایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه از حماس خواست که به سرعت طرح پیشنهادی اسرائیل برای آتش‌بس در غزه و توافق بر سر اسرا را بپذیرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مقرر شده مذاکره‌کنندگان حماس روز دوشنبه با میانجی‌های قطری و مصری در قاهره دیدار کنند تا پاسخ خود را به پیشنهاد مذکور ارائه کنند.

بلینکن در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار می‌شود، گفت آمریکا نمی‌تواند از حمله زمینی اسرائیل به رفح، در فقدان تدبیراتی که از غیرنظامیان محافظت می‌کند، پشتیبانی کند.

او گفت که ایالات متحده و عربستان سعودی در چند ماه گذشته «تلاش‌های تنگاتنگی» با یکدیگر در راستای توافق عادی‌سازی روابط پادشاهی سعودی و اسرائیل داشته‌اند -توافقی که شامل اعطای توافق‌نامه‌های واشنگتن به ریاض در مورد تعهدات دوجانبه دفاعی و امنیتی و هم‌چنین همکاری هسته‌ای است. او گفت: گفت:‌ «کاری که عربستان سعودی و ایالات متحده در چارچوب توافق مشترک انجام دادند، به نظر من، در مرحله نهایی شدن است». او متذکر شد، برای پیشبرد روند عادی‌سازی، دو چیز لازم است: آرامش در غزه و مسیری معتبر به سوی تاسیس یک کشور فلسطینی.

بلینکن هم‌چنین مدعی شد که دیپلماسی از گسترش جنگ غزه به جنگ منطقه‌ای جلوگیری کرد. وزیر خارجه ایالات متحده گفت: «ما به تشدید و یا گسترش درگیری بسیار نزدیک بودیم، و به نظر من به خاطر تلاش‌های بسیار متمرکز و مصرانه توانستیم از آن جلوگیری کنیم.»

هم‌چنین، بلینکن در جریان نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب در مقابل ایران شد. او با اشراه به رویارویی اخیر ایران و اسرائیل مدعی شد: «این مسئله تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین نیاز به همکاری در زمینه دفاع یکپارچه را هم نشان می‌دهد».

آنتونی بلینکن شورای همکاری خلیج فارس