به گزارش اکوایران، منابع خبری اعلام کردند میانجی‌های مذاکرات آتش بس در قاهره، پیشنهاد جدیدی را در آخرین دور از مذاکرات برای برقراری آتش‌بس سه مرحله‌ای در نوار غزه ارائه کردند.

به نوشته میدلیست نیوز، این پیشنهاد شامل بازگشت ساکنان غیر مسلح آواره به شمال نوار غزه بدون مشخص کردن تعداد آنها و همچنین پذیرش بازگشایی خیابان‌های الرشید و صلاح الدین از سوی اسراییل و استقرار نیروهای این رژیم در فاصله 500 متری این مناطق است.

این منابع تاکید کردند این پیشنهاد همچنین شامل ورود روزانه 500 کامیون کمکهای بشردوستانه به نوار غزه از جمله شمال این منطقه است.

در قالب این پیشنهاد همچنین قرار است 900 اسیر فلسطینی از جمله 100 زندانی فلسطینی در مرحله اول، در ازای آزادی 40 اسیر زنده اسرائیلی از سوی همه گروهها، آزاد شوند.

این منابع خاطر نشان کردند مرحله دوم طرح شامل آزادی همه اسرای اسرائیلی و تکمیل مذاکرات برای بازگشت به آرامش پایدار است، در حالی که در این پیشنهاد به تعداد اسرای فلسطینی آزاد شده در مرحله دوم یا خروج اسرائیا اشاره ای نشده است.

این درحالی است که منابع مذکور، جزئیاتی در مورد مرحله سوم ارائه نکرده اند.

از سوی دیگر یک منبع برجسته در جنبش  حماس اعلام کرد موضع اسرائیل در مذاکرات مبادله اسرا همچنان موانعی را برای دستیابی به توافق ایجاد می کند چرا که از نظر این رژیم، آوارگان باید به اردوگاهها و کمپ هایی که توسط نهادهای بین‌المللی برپا می شود و نه مناطق و خانه‌های خویش بازگردند.

هم‌چنین، شبکه الشرق گزارش داده ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، که در مذاکرات قاهره حضور دارد، پیشنهاد کرده آتش‌بس در جریان عید فطر در این هفته اجرایی شود و طرف‌ها عملیات نظامی خود را متوقف کنند.