به گزارش اکوایران، یک مقام حماس روز دوشنبه گفت هیچ پیشرفتی در دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره حاصل نشده است. این مذاکرات با حضور نمایندگانی از اسرائیل، قطر، مصر و آمریکا انجام شد.

بن‌بست ادامه‌دار مذاکرات

به نوشته خبرگزاری رویترز، اسرائیل و حماس روز یک‌شنبه پس از ورود ویلیام برنز، مدیر سیا به قاهره، تیم‌هایی را برای ادامه مذاکرات آتش‌بس غزه به مصر فرستادند. حضور شخص برنز دلالت بر افزایش فشار ایالات متحده به طرفین برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس دارد.

یک مقام حماس که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفته: «هیچ تغییری در موضع اشغالگران وجود ندارد و بنابراین، هیچ چیز جدیدی در مذاکرات قاهره وجود ندارد و هنوز پیشرفتی حاصل نشده است».

پیش از این، دو منبع امنیتی مصری به شبکه دولتی القاهره‌نیوز گفته بودند که پیشرفت‌هایی در مذاکرات قاهره حاصل شده است. این منابع امنیتی ادعا کرده بودند که هر دو طرف امتیازاتی داده‌اند که می‌تواند به هموار کردن راه برای یک توافق آتش‌بس کمک کند. این منابع گفتند که هیئت ها قاهره را ترک کردند و انتظار می‌رود که رایزنی‌ها ظرف 48 ساعت ادامه یابد.

با این حال، یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌های میانجی‌گری به رویترز گفت که بن‌بست بر سر امتناع اسرائیل از پایان دادن به جنگ، خروج نیروهای خود از غزه، اجازه دادن به همه غیرنظامیان برای بازگشت به خانه های خود و رفع محاصره 17 ساله نوار غزه برای امکان بازسازی سریع این منطقه تحت محاصره ادامه دارد. مقام مذکور گفت که این اقدامات بر درخواست اصلی اسرائیل برای آزادی اسرای اسرئیلی در دست حماس، در ازای فلسطینی‌هایی که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند، ارجحیت دارد. او به رویترز گفت: «در مورد تبادل اسرا، حماس مایل بود و می‌خواهد انعطاف‌پذیری بیش‌تری داشته باشد، اما هیچ انعطافی در مورد خواسته‌های اصلی ما وجود ندارد».

جنگ غزه

اسرائیل پایان جنگ در آتیه نزدیک یا عقب‌نشینی از غزه را رد کرده و گفته تا زمانی که حماس دیگر غزه را کنترل نکند و یا تهدید نظامی برای اسرائیل نباشد، نیروهایش در غزه باقی خواهند ماند.

تحت فشار جهانی برای کاهش بحران انسانی غزه و کنار گذاشتن طرح‌های حمله به رفح، اسرائیل روز یک‌شنبه اعلام کرد که عمده نیروهایش را از جنوب غزه خارج کرده و تنها یک تیپ را در آن‌جا باقی گذاشته، اما یوآو گالانت، وزیر دفاع این رژیم گفته این نیروها برای عملیات‌های آینده، از جمله «ماموریت آینده خود در منطقه رفح» آماده خواهند شد.

حمله پهپادی حزب‌الله به پایگاه دریایی اسرائیل

از سوی دیگر، در حالی که ارتش اسرائیل دیشب و امروز شهرک‌های مرزی لبنان را بمباران کرد، حزب‌الله از حمله پهپادی مستقیم به پایگاه دریایی  اسرائیلی راس الناقوره خبر داد. به نوشته میدلیست نیوز، حزب الله لبنان  در بیانی‌ ای گفت نیروهای حزب الله توسط پهپاد، مستقیما به پایگاه دریایی راس الناقوره حمله کردند.

پیش از این حزب الله لبنان در دو بیانیه جداگانه از جان باختن دو تن از نیروهای خود -از جمله یکی از فرماندهان نیروی نخبه رضوان- در مقابله با ارتش اسرائیل  خبر داده بود.