به گزارش اکوایران، حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه، یکی از سخت‌ترین لحظاتی را برای تهران رقم زده است. سنگینی ترور سردار زاهدی و همراهانش در ساختمان کنسولگری، ایران را در مسیری قرار داده که به نظر می‌رسد گریزی از پاسخ وجود ندارد. 

تله اسرائیلی

به نوشته رسانه منطقه‌ای جاده ایران، اما پاسخ دادن به این حمله اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه و درگیری سایر جبهه‌های محور مقاومت به رهبری ایران با اسرائیل، ممکن است منجر به گسترش تنش و حتی جنگ شود؛ یعنی دقیقاً همان چیزی که تهران از 7 اکتبر به این سو از آن اجتناب کرده است.

ایران معتقد است که اسرائیل به دنبال این است که تنش را گسترش دهد و پای ایران را به جنگ باز کند. اسرائیل با ترورهایی که در سوریه علیه نیروهای سپاه انجام داده است، از محمدعلی عطایی گرفته تا سید رضی موسوی و محمدرضا زاهدی، درواقع در حال اجرای کارزار تصفیه رهبران سپاه قدس در سوریه است. این درواقع تله اسرائیل برای ایران است تا پای ایران به جنگ کشیده شود. 

موقعیت دشوار

در ترورهای قبلی، ایران مجبور نبود حتماً به اسرائیل پاسخ دهد. اما ترور اخیر در ساختمان دیپلماتیک ایران انجام شده که به‌نوعی تحت حاکمیت ایران محسوب می‌شود و بنابراین تعرض به حاکمیت ایران است.

این حرکت اسرائیل عملی در راستای تشدید بی‌سابقه تنش‌ها بود. چراکه این حمله، هم به خاک ایران بوده، هم یکی از سرداران عالی‌رتبه ایران را ترور کرده، و هم ایران را در برابر شعار ایدئولوژیک همیشه خودش قرار داده است: حفظ کرامت و مبارزه با استکبار. در چنین شرایطی، پاسخ و واکنش نشان ندادن بسیار دشوار است. 

درگیری غیر قابل کنترل

اکنون اسرائیل در حال بالا رفتن به سوی سقف اهدافش است و قصدی هم برای توقف یا پایین آمدن ندارد.

تهران نشان داده که استراتژی کلانش مبتنی بر این است که خاک ایران مستقیماً مورد حمله قرار نگیرد، بنابراین طی این سال‌ها همواره به گونه‌ای عمل کرده که عملکردش موجب پاسخ قاطع نظامی دیگران نشود. دیدگاه ایران این است که درگیری نظامی پدیده غیرقابل‌کنترلی است و اگر پیش بیاید و شروع شود، دیگر معلوم نیست تا کی ادامه پیدا خواهد کرد و نتیجه آن چه خواهد شد. ایران هنوز تجربه جنگ با عراق را در خاطر دارد که تنها چند ماه پس از انقلاب شروع شد، اما هشت سال به طول انجامید. 

شطرنج پیچیده منطقه و ارتقای تنش به مرحله حساس

در مورد ترور سردار زاهدی باید گفت که این حمله اسرائیل گرچه موجودیت خود ایران را تهدید نمی‌کند اما درگیری محور مقاومت به رهبری ایران را با اسرائیل به مرحله بسیار حساسی ارتقا داده است. حمله مستقیم به ساختمان دیپلماتیک ایران حتی از این تهدید که «کسی در امان نیست» نیز بالاتر و شدیدتر است، به‌ویژه که اسرائیل هرگز بهای واقعی اعمال خود را پرداخت نکرده است. 

عده‌ای معتقد هستند که آنچه در منطقه در جریان است، یک مسابقه فوتبال نیست که هر کس گل بیشتری بزند برنده شود. بلکه یک شطرنج پیچیده است که برنده نهایی آن کسی است که باقی می‌ماند، و نه لزوماً آن کسی که مهره‌های بیشتری را نگه داشته یا مهره‌های بیشتری را از حریف زده است. 

پیشنهاد روی میز

در هر صورت، ایران وعده داده است که ترور سردار زاهدی پاسخ خواهد داد. در همین راستا، معاون سیاسی رئیس‌جمهور ایران، محمد جمشیدی، اعلام کرده است که: «جمهوری اسلامی ایران در پیامی مکتوب به آمریکا هشدار داد که در دام نتانیاهو نیفتد: کنار بکش تا ضربه نخوری. در پاسخ، آمریکا از ایران درخواست کرد که اهداف امریکایی را نزند».

به ادعای وبگاه جاده ایران، به گفته یک منبع دیپلماتیک عرب: «این تبادل پیام‌ها میان تهران و واشنگتن با هدف جلوگیری از تشدید تنش‌ها صورت می‌گیرد. ایران آتش‌بس در غزه را به عنوان بهای ترور سردار زاهدی پیشنهاد داده است: اگر امریکا موفق شود اوضاع در غزه را مهار کند، این یک پیروزی بزرگ برای دولت بایدن است و همچنین می‌تواند جلوی واکنش ایران به اسرائیل را نیز بگیرد».