به گزارش اکوایران، ایمان شمسایی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج اظهار کرده که با موافقت بانک مرکزی هر یک از زائران حج ۱۴۰۳ می‌توانند مبلغ ۵۰۰ یورو به نرخی که این بانک اعلام خواهد کرد، از شعب بانک عاملی که در سراسر کشور معرفی می‌شود، دریافت کنند.

براساس اظهارات معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج، این مبلغ در سهمیه ارز سالانه افرادی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، محاسبه نخواهد شد.

سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز درباره آخرین روند ثبت‌نام کاروان‌های حج تمتع گفته، «رقم طلب» برای ۷۴ هزار زائر حج دریافت شده و دریافت «رقم طلب» بیش از ۱۰ هزار نفر دیگر هم درحال انجام است و پس از آن، دریافت روادید انجام خواهد شد.

این مقام مسئول پیش‌تر از تعیین رقم 39 هزار تومان برای ارز حج 1403 خبر داده بود که براساس آن هزینه حج بین 162 تا 188 میلیون تومان برآورد می‌شود. 

همچنین طبق اعلام نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حدود ۸۷ هزار نفر از ایران به حج 1403 مشرف می‌شوند که اعزام کاروان‌های حجاج از ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد. 

در حالی برای حج تمتع 1403، میزان 500 یورو اختصاص یافته که سال گذشته 500 دلار به عنوان ارز همراه زائران حج 1402 تخصیص یافته بود. نرخ ارز مورد نیاز حج در سال 1402، با قیمت ارز متشکل (صرافی) که 42 هزار تومان بود محاسبه شد و هر زائر باید 21 میلیون تومان می‌پرداخت. 

سال 1401 نیز ارز اختصاص یافته به زائران حج تمتع 200 یورو بود.

براساس مصوبه هیات وزیران، سازمان حج و زیارت مجاز است 300 میلیون دلار به نرخ از حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای تامین مخارج ارزی حج تمتع 1403 خریداری کند که بانک مرکزی این مبلغ را در یک حساب دلاری به نام سازمان حج و زیارت نزد خود به صورت دفتری ثبت و نگهداری می‌کند. 

بانک مرکزی باید به درخواست سازمان حج و زیارت در زمان مقتضی نسبت به پرداخت و انتقال این مبلغ به کشور عربستان از ارزهای در دسترس با اعمال نرخ برابر دلار با ارز مورد نظر اقدام کند.