معامله‌گران می‌گویند بعد از سقف جنگی، به کف تزریقی رسیدیم. بازار ارز و سکه در روز یکشنبه هم بر مدار کاهش بود و همچنان شاهد ریزش کانالی در قیمت دلار و سکه هستیم. قیمت دلار هرات در روز یکشنبه با از دست دادن یک کانال به دامنه 50 هزار تومان سرک کشید البته در پایان کار به کانال 60 هزار تومان برگشت، قیمت سکه هم در معاملات یکشنبه کانال 41 میلیون را از دست داد.

قیمت دلار هرات در 60 هزار و 650 تومان شروع به کار کرد و با کاهش کانال 60 هزار را از دست داد. در ادامه دلار هرات تا کف 59 هزار و 400 تومان پایین رفت و از این ناحیه حمایت شد. در معاملات عصر قیمت دلار با افزایش وارد کانال 60 هزار شد و در 60 هزار و 350 تومان به کار خوش پایان داد. البته در پشت خط در مرز 59 و 60 هزار در معامله‌‍ است.

نزدیک ساعت هفت عصر قیمت در پشت خط هم از دامنه رفت و برگشتی خارج شد و به سمت مرز ۵۹ سرازیر شد.

قیمت درهم با گپ منفی 190 تومانی در 16 هزار و 600 تومان آغاز به کار کرد و با کاهش تا 16 هزار و 400 تومان پایین رفت اما در ادامه با افزایش در 16 هزار و 500 تومان بسته شد.

قیمت سکه هم با کاهش کانال 41 میلیون را از دست داد و به 40 میلیون و 800 هزار تومان رسید. حباب سکه به 17 درصد رسیده یعنی حدود 7 میلیون و 200 هزار تومان سکه حباب است.

طلای آبشده هم حمایت 14 میلیون و 800 هزار تومان را از دست داد و در 14 میلیون و 600 هزار تومان حمایت شد.

در مجموع در بازار یکشنبه شاهد یه حرکت رفت و برگشتی در بازار ارز و سکه بودیم که دامنه رفت آن بلندتر بود، یعنی اینکه قیمت‌ها زیر نرخ شنبه قرار گرفتند. قیمت دلار هرات در روز یکشنبه به قیمت اسفند 1402 رسید.

گروهی از معامله‌گران در روز شنبه معتقد بودند کف بازار طلا و ارز محدوده‌های فعلی هست و با حد ضرر شروع به خرید کردند که فعلا این خرید موجب ضرر شده است.

قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله همچنان بر مدار صعود است و برخلاف بازار ارز آزاد  حرکت می‌کند. قیمت حواله دلار در مرکز مبادله با افزایش 150 تومانی به 41 هزار و 400 تومان، قیمت دلار با افزایش بیش از 150 تومانی به 44 هزار و 359 تومان و قیمت یورو در مرکز مبادله هم با صعود بیش از 200 تومانی به 47 هزار و 230 تومان رسید.

این روزها در بازار شنیده می‌شود که بازارساز دست به تزریق زده تا قیمت دلار به نرخ‌های فعلی برسد، یکسری در بازار اسم تزریق را  ارزپاشی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه توصیف می کنند و تاکید دارند بازارساز باید سیاستش ثبات بازار در کنار حفظ ذخایر ارزی باشد. آن‌ها هشدار می‌دهند در تمام سال‌های قبل ارزپاشی داشتیم اما همچنان روند بلندمدت دلار نوسانی بوده است.

در روز یکشنبه دو تا بحث داغ داشتیم. بحث اول درمورد همزمانی سفر وزیر اقتصاد و ریس بانک مرکزی جمهوری اسلامی به عربستان با سفر بلینکن در روز دوشنبه و سه‌شنبه به این کشور بود. رویترز مدعی شده آنتونی بلینکن در روز دوشنبه و سه‌شنبه با مقامات منطقه‌ای دیدار خواهد داشت. روزنامه کیهان درمورد این سفر نوشته که منتظر گشایش‌های ارزی باشید.

بحث داغ دوم بازار شایعه ناخالصی سکه‌های حراجی در مرکز مبادله بود. در روز یکشنبه این شایعه در بازار دست به دست می‌شد که دارندگان سکه‌های حراج بانک مرکزی هنگام فروش این سکه‌ها به علت وجود ناخالصی و عیار پایین‌تر، با قیمت پایین‌تری از سوی خریداران روبه‌رو می‌شوند. سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز در این باره گفته سکه‌های تحویل‌داده‌شده بانک مرکزی در حراج این مرکز، شامل تمام سکه، نیم‌سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب بانک مرکزی هستند و همگی این سکه‌ها از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند.

 آیت محمدولی رئیس سابق اتحادیه طلا هم در این باره واکنش داشته و گفته «ربع و نیم سکه‌های حراجی از لحاظ عیار هیچ ناخالصی ندارند اما به دلیل عدم دقت در فرایند ضرب، کدر و ناشفاف است که همین موضوع تقاضا برای آن‌ها را پایین آورده و درصدی از قیمت آن‌ها را کاهش داده است».

به عقیده تحلیل‌گران فنی قیمت دلار و طلا می‌تواند نسبت به محدوده‌های فعلی واکنش داشته باشد و امکان اصلاح کاهش وجود دارد. از منظر آن‌ها سقف بازار ارز هرات 60 هزار و 800 تومان و سقف بازار طلای آبشده در میانه‌های کانال 15 میلیون است. در مقابل از دید معامله‌گران کاهشی تزریق ادامه‌دار بازارساز، اجازه رشد قیمت را نمی‌دهد.

نکته بازار این بود که با رسیدن قیمت صندوق‌های طلا به محدوده حمایتی، شاهد افزایش قابل توجه ورود پول حقیقی در روز یکشنبه به این صندوق‌ها بودیم، بطوریکه این میزان از ورود به صندوق‌های درآمد ثابت پیشی گرفت. حجم پول وارد شده در روز یکشنبه تقریبا دو برابر میانگین سه ماهه ورود پول به صندوق‌های طلاست.