به گزارش اکوایران، سنگ‌آهن روزهای پرنوسان قیمتی را طی می‌کند؛ سنگ‌آهن عیار 62 درصد تحویل بنادر شمالی چین در روز ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه 24 ژانویه بخشی از ارزش خود در بازارهای جهانی را از دست داد و تا 133 دلار و 50 سنت عقب‌نشینی کرد. اما این رویه کاهش نرخ در دومین روز هفته ادامه نیافت و سنگ‌آهن توانست مجدد کانال 137 دلاری را به دست آورد و تا 137 دلار و 85 سنت صعود کرد.

کاهش تقاضا برای خرید سنگ‌آهن از سوی چینی‌ها در آستانه شروع تعطیلات سال نوی این کشور از مهم‌ترین دلایل افت نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی ظرف روز ابتدایی هفته جاری بود. اما در ادامه انتشار خبر احتمال کمبود نیروی کار در استرالیا به‌دلیل شیوع مجدد کرونا در این کشور و بازگشت محدودیت‌های قرنطینه‌ای باعث شد تا بهای سنگ‌آهن با برآورد اختلال در تولید و عرضه افزایش پیدا کند.

کمبود کارگران معادن با شیوع سویه امیکرون

شرکت‌های سنگ‌آهنی فورتسکیو، بی‌اچ‌پی و ریوتینتو نسبت به اختلالات ناشی از کمبود نیروی کار هشدار داده‌اند؛ استرالیا با افزایش موارد ابتلا به سویه امیکرون ویروس کرونا مواجه شده است. این موضوع با احتمال اختلال در تولید و عرضه سنگ‌آهن زمینه رشد قیمتی در این بخش را فراهم کرد.

تضعیف ارزش بازاری شرکت‌های معدنی

انتشار خبر انتشار سویه امیکرون تنها بر قیمت سنگ‌آهن اثرگذار نشد و افت ارزش سهام شرکت‌های معدنی فعال در این کشور را نیز به همراه داشت. ظرف روز سه‌شنبه فورتسکیو 4 درصد، ریوتینتو 0.6 درصد و بی‌اچ‌پی 1.2 درصد از ارزش خود در بازارها را از دست داد.