دلار تهران پس از یک هفته استراحت در محدوده نیمه کانال ۳۱ هزار تومانی برای شکست مقاومت پیش رو نفس گیری کرد و در این هفته توانست با شکست مقاومت ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومانی، خود را به محدوده ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان برساند. قیمت دلار تهران در هفته ای که گذشت بازدهی مثبت یک درصدی کسب کرد و خود را به مرز کانال ۳۲ هزار تومان رساند.

هرچند اختلالات اینترنت عملکرد و قیمت دهی کانال ها را با مشکل رو به رو کرده است ولی اخبار منتشر شده جهت کلی روند را در طی هفته مشخص کرد.

در طول هفته گذشته پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن مدعی شد که مقام های ارشد دولت آمریکا طی یک جلسه توجیهی محرمانه به کنگره آمریکا اطلاع داده اند که مذاکرات غرب با ایران برای احیای برجام به بن بست رسیده است.انتشار این خبر  امیدواری های ناشی از دستیابی به توافق هسته ای پیش از انتخابات ماه نوامبر(آبان) آمریکا را بسیار کمرنگ کرد به همین دلیل دلار جای پای خود را در محدوده ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان تثبیت کرد.

ربع سکه ولی با وجود سنگینی حباب نتوانست حرکت رو به بالا را نسبت به هفته گذشته تجربه کند و در محدوده ۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان بدون تغییر ماند.

 بازدهی سکه امامی ، ربع سکه و دلار که در هفته منتهی به هفتم مهر در بازه هفتگی، ماهانه، سال جاری و مدت مشابه سال گذشته محاسبه شده نشان می دهد:ربع سکه در بازه هفتگی و ماهانه به خاطر میزان بالای حباب کمترین بازدهی را کسب کرده است ولی در سال جاری و مدت مشابه سال قبل بیشترین بازدهی را در میان بازارهای مورد بررسی داشته است.بازدهی ۲۱ درصدی از ابتدای سال جاری و بازدهی ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته این بازار نشان می دهد که ربع سکه توانسته هزینه فرصت نرخ بهره بدون ریسک را پوشش دهد و بازدهی بیشتری را کسب کند.

 دلار تهران در کسب بازدهی در بازه ماهانه پیشتاز بوده است ولی نسبت به ابتدای سال جاری بعد از ربع سکه حدود ۱۹ درصد بازدهی کسب کرده است، در ابتدای سال جاری به خاطر افزایش خوش بینی نسبت به حصول توافق، قیمت دلار کاهش ملموسی را تجربه کرده بود ولی در ادامه پس از ایام نوروز، مذاکرات برجام برای مدتی متوقف شد و تا زمان حاضر نیز نتیجه مذاکرات بلاتکلیف مانده است و به همین دلیل دلار در یک روند صعودی آرام تا مرز کانال ۳۲ هزار تومانی پیشروی کرده است.

سکه امامی ولی فقط در بازه یک ساله گذشته توانسته در میزان بازدهی دلار را مغلوب کند و بازدهی بیشتر از دلار کسب کند.

 آنطور که مشخص است سکه از جانب اونس جهانی به خاطر سیاست های انقباضی فدرال رزرو تحت فشار است و به همین دلیل نتوانسته به اندازه دلار بازدهی کسب کند ولی تحلیلگران می گویند اهرم دلار تا زمانیکه تکلیف برجام مشخص نشده می تواند سکه را صعودی کند.

IMG_20220930_095732_453