بازار ارز و سکه محل قدرت نمایی بازیگران افزایشی در هفته گذشته بود، قیمت ها مطابق میل معامله گران صعودی بالا رفت و بازدهی ها روند افزایشی به خود گرفت.

بهانه جویی ها و نگرانی ها ی برجامی فرصتی مناسب برای تزریق هیجان در هفته قبل بود. یکی از دلایل اثر گذاری برجام بر انتظارات نقش پول برای معامله گران است. پول مانند  خون در پیکر اقتصاد جامعه است که قسمت های مختلف را به هم مرتبط می کند و نقش مهم و موثری در حیات و سلامت اقتصاد دارد. در عرصه بین الملل  دلار  این نقش را ایفا میکند و اقتصاد ها  را با یک زبان مشترک به هم وصل میکند. هدف تحریم  تنگ کردن این جریان است تا شرایط عادی و سلامت اقتصادی را به مخاطره بیندازد. به همین دلیل فعالان بازار با حساسیت بالایی به این مسئله دارد و واکنش سریعتری نشان می دهد. 

در هفته قبل نگرانی از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی عامل صعودی شدن بازار در نیمه ابتدایی  معاملات هفته بود در پایان هفته با عدم تصویب قطعنامه به نظر می رسید که ترمز حرکت صعودی بازار کشیده شود به همین دلیل بازار روز چهارشنبه یک پله عقبگرد را نسبت به روز  سه شنبه تجربه کرد.

 ولی تحریم های مجدد آمریکا علیه ایران و اظهار نظر بورل مبنی بر به بن بست خوردن مذاکرات، باعث بالا رفتن تب معاملات و افزایش قیمت ها شد.

بررسی حرکت بازار در هفته قبل نشان دهنده روند افزایشی قیمت ارز و سکه است. بالاتر بودن قیمت پایانی در روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه تایید کننده روند صعودی در طول هفته  است، نرخ دلار آزاد در طول هفته قبل هزار و ۳۰۰ تومان رشد کرد.

 اکوایران بازدهی دلار آزاد ، سکه امامی و ربع سکه را نسبت به مدت مشابه هفته قبل، ماه قبل، اولین ماه سال جاری و مدت مشابه سال قبل به دست آورده است. 

در بازه هفتگی، دلار آزاد با ۴.۸ درصد، بیشترین بازدهی را کسب کرده و ربع سکه با میزان بازدهی ۳ درصدی کمترین میزان بازدهی را داشته است. حباب بالای ربع سکه و سکه یکی از دلایل احتیاط خریداران در بازار بوده است.در این شرایط روند نزولی اونس جهانی طلا نیز به حباب سکه فشار آورده ، کاهش اونس جهانی طلا موجب کاهش ارزش ذاتی سکه و طلا میشود و در این وضعیت سکه و ربع سکه برای حفظ حمایت های خود حباب بیشتری را باید تحمل کنند.

برخلاف بازه هفتگی، ربع سکه با 43 درصد بازدهی سالانه بیشترین بازدهی را کسب کرده است ولی میزان بازدهی سکه امامی و دلار در همین بازه زمانی بسیار کمتر است، دلار آزاد حتی نتوانسته هزینه فرصت نرخ بهره بانکی را پوشش دهد و با ۱۵.۷ درصد بازدهی سالانه، کمترین بازدهی را کسب کرده است. 

IMG_20220916_102516_054

بر اساس محاسبات اکوایران و آنچه روی نمودار مشخص است، بازدهی سکه امامی از ابتدای سال جاری تا بیست و چهارم شهریور ۱۴۰۱ از دلار آزاد نیز کمتر بوده است وفقط در بازه سالانه توانسته بهتر از دلار آزاد عمل کند.

سکه امامی و ربع سکه در بازه های بلند مدت بازدهی بهتری را نسبت به دلار آزاد کسب کرده‌اند و دلار آزاد به خاطر کنترل بیشتر بازارساز رشد محدودتری داشته است.

این مقایسه نشان می دهد گرچه بازارهای دارایی در مقایسه سالانه حتی به میزان تورم رشد نکرده اند اما در هفته اخیر رشد آنها شتاب گرفته است. مقایسه سالانه نشان می دهد انتظارات و قدرت بازار ساز موجب شده نوسان سکه و دلار مدیریت شود اما روند هفتگی یک علامت هشدار است.

اگر انتظارات مدیریت نشود و بازار ساز ابتکار تازه ای به خرج ندهد بازارهای دارایی ریسک نوسان های بالا را دارند.