اختلاف بالاترین و پایین ترین نرخ هفتگی دلار حدود ۲۰۰ تومان است که نشان میدهد بازار در هفته جاری روند ساید داشته و نوسانات زیادی را تجربه نکرده است.

ترکیه و ایران دو‌کشور رقیب در عرصه اقتصادی هستند که سیاستهای ارزی مشابه باعث بروز نتایج شبیه به هم در هر دو‌کشور شده است، در دیدبان امروزشباهت های سیاست های ارزی دو‌کشور را توضیح میدهد.

اکوایران در دیدبان هر روز صبح به مرور رویدادهای بازارهای معاملاتی می پردازد، عملکرد گذشته بازار سرمایه و معاملات بازار سکه و ارز را بررسی می کند. در دیده بان اخبار موثر بر بازارها مدنظر قرار می گیرد و هدف توصیف عوامل اثر گذار بر سمت و سوی بازارها است.

اثر تثبیت قیمت دلار بر افزایش مصرف و کاهش سرمایه گذاری

دلار تهران در روز قبل در محدوده ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. قیمت ارز در بازارهای مرزی ولی کاهشی بود و کمترین قیمت از ابتدای هفته در روز جاری ثبت شد.

بررسی های اکو ایران نشان می دهد که سهم مصرف بخش خصوصی در اقتصاد ایران افزایش پیدا کرده است این وضعیت در اقتصاد ما شباهت زیادی با شرایط اقتصادی ترکیه دارد،. اکونومیست در یکی از گزارشات خود در رابطه با اقتصاد ترکیه به افزایش مصرف خانوارهای ترکیه ای در هنگام کنترل قیمت دلار پرداخته است. در ترکیه تورم رسمی بالای ۸۰ درصد است و تورم غیر رسمی که توسط یک موسسه خصوصی اندازه گیری شده دوبرابر تورم رسمی است. بالا بودن تورم و رشد کم دلار نسبت به آن در کشور ترکیه باعث شده است تا مردم که قدرت خریدشان در اثر تورم کاهش پیدا کرده کمتر به سمت خرید دلار بروند و بیشتر درآمد خود را صرف خرید انواع کالاها کنند افزایش تقاضای کالاها در این موقعیت هم بر تورم دامن زده و هم سهم مصرف خصوصی را افزایش داده است.

در ایران هم میزان تورم بالاتر از رشد قیمت دلار است که وقتی با افزایش هزینه مصرف بخش خصوصی مقایسه میشود این نتیجه برداشت می شود که با توجه به تورم بالا احتمالا مردم برای در امان ماندن از فشار تورم بر قدرت خریدشان به خرید بیشتر کالاها روی آورده اند. بالا بودن تورم و تثبیت قیمت دلار هزینه تولید را بیشتر از درآمد بنگاه تولیدی افزایش میدهد به همین دلیل سرمایه گذاری و صادرات کاهش پیدا می‌کند، در شرایطی که قیمت دلار در هنگام تورم بالا تثبیت شود واردات ارزان تر از تولید شده و در این شرایط صادرات کاهش پیدا خواهد کرد و هزینه دولت به خاطر افزایش واردات زیاد می شود.

ربع سکه؛ کف ها و سقف ها

قیمت سکه امامی روز قبل به پایین حمایت ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتومانی نفوذ کرد ولی در پایان روز برای سومین روز متوالی در محدوده ۱۴ میلیون و ۲۵۰ هزارتومان ثابت ماند.

IMG_20220921_183103_076

ربع سکه نماد تقاضای خرد در بازار است،  ارزش ذاتی ربع سکه و حباب آن نشان می دهد ارزش ذاتی ربع سکه در روز چهارشنبه پایین تر از میانگین هفته قبل و ماه قبل است، علت اصلی روند کاهشی ارزش ذاتی ربع سکه کاهش ارزش اونس است، در این هفته تعدادی از بانک های مرکزی جهان درباره میزان افزایش نرخ بهره تصمیم گیری می کنند و تعدادی هم وعده تنگ تر کردن سیاست های انقباضی را داده اند، همین مسئله افزایش بازدهی اوراق قرضه به عنوان دارایی زمان رکود را افزایش داده‌ و بر اونس طلا به عنوان دارایی که خودش بازدهی ندارد و منافع خریداران را فقط با بالا رفتن قیمت می تواند تامین کند فشار آورده است.

با توجه به عدم انتظار رشد طلای جهانی در این هفته به خاطر سیاست های انقباضی بانک های مرکزی جهان، انتظار بهبود ارزش ذاتی ربع سکه به خاطر تقویت ارزش اونس، کم است.

میزان حباب ربع سکه در روز چهارشنبه، کمتر از میانگین هفتگی و بیشتر از میانگین ماهانه است، بررسی های اکوایران نشان میدهد که کمترین میزان حباب ربع سکه از ابتدای مرداد ماه حدود ۳۲ درصد است و حباب بالای چهل درصد خط رمز ربع سکه در این مدت بوده است. کف قیمت ربع سکه در این مدت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سقف آن ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.

روند دلار نزولی شد

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

IMG_20220921_183057_383

در نمودار روز چهارشنبه قیمت آخرین روز کمتر از قیمت اولین روز هفته مورد بررسی است که روند نزولی بازار را تایید می کند.

اختلاف بالاترین و پایین ترین نرخ هفته حدود ۲۰۰ تومان است که نشان میدهد بازار در هفته جاری روند ساید داشته و نوسانات زیادی را تجربه نکرده است.

درهم در معاملات هفته قبل نوسانات بیشتری تجربه کرد زیرا نرخ دلاری درهم بیشتر از دلار آزاد تغییر کرده است.

اثر کالابرگ الکترونیکی بر بازار سرمایه

روند کاهشی بازار سرمایه هنوز به پایان نرسیده است. با توجه به شرایط موجود انتظار بازگشت شاخص ضعیف تر شده است زیرا پول در بازار سرمایه، ریسک گریز است و در هنگام ناآرامی ها ریسک گریزی میان اهالی بازار افزایش پیدا می کند، تا زمانی که ریسک ها کمتر نشود سرمایه جدی برای رشد مناسب وارد بازار نخواهد شد.

وزیر اقتصاد روز قبل از اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی صحبت کرد، بازار سرمایه خاطره خوشی از دخالت دولت در بازارها ندارد، اگر دولت بخواهد با قیمت که خودش تعیین می کند از شرکت ها کالا بخرد و به صورت کالابرگ در اختیار مردم قرار دهد، در صورتی که کمتر از قیمت بازار اقدام به خرید کند، شرکت هایی که فروشنده کالا به دولت خواهند بود درآمدشان تحت فشار قرار میگیرد و سودآوری شان کاهش پیدا میکند، قیمت گذاری دستوری توسط نهادهای حاکمیتی سود شرکت ها را تحت فشار قرار می دهد و اقبال به سهام کاهش پیدا می کند.