به گزارش اکوایران، قیمت دلار در معاملات امروز نیز مسیر نزولی را که از ابتدای هفته پیش گرفته بود، دنبال کرد. قیمت دلار نسبت به مقادیر متوسط سال جاری در سطح بالایی قرار دارد، با این وجود افت قیمت دلار در حالی که هنوز اخبار خیلی مثبتی از مذاکرات احیای برجام به گوش نرسیده است، جالب توجه بود. مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین می‌گوید در زمینه موارد اختلافی، ایران هیچ پیشنهاد و ابتکاری از طرف مقابل دریافت نکرده است، اما قیمت دلار قدری از رشد احساسی که در هفته گذشته ثبت کرده بود را پس می‌گیرد. قیمت دلار قدری پایدار شده است و احتمالا اظهار نظرهای بانک مرکزی نیز در این مسئله نقش داشت. اگر به اظهار نظرهای رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه مشکل تامین دلار وجود ندارد و سامانه‌ای برای تامین دلار مورد نیاز عموم راه‌اندازی خواهد شد، به چشم سیاست لفظی نگاه کنیم، می‌توان گفت این سیاست‌های لفظی تا حدی در کنترل نوسان قیمت دلار موثر بوده است.

دامنه نوسان قیمت دلار متشکل کاهش یافت

در حالی که قیمت دلار در این هفته قدری افت کرد، تغییرات قیمتی دلار متشکل بسیار محدود بود. قیمت دلار متشکل در پایان معاملات روز شنبه 27 هزار و 435 تومان، در پایان معاملات روز یکشنبه 27 هزار و 423 تومان و در شروع معاملات امروز 27 هزار و 416 تومان بود. حجم عرضه دلار نیز در روزهای شنبه و یکشنبه بالا بود، اما رکورد خاصی محسوب نمی‌شد و نمی‌توان گفت عرضه عامل افت قیمت دلار بود. بر این اساس می‌توان گفت یا قیمت دلار به سقف خورد، یا جدیتی که بانک مرکزی نشان داد قیمت را نزولی کرد، یا فرایند طبیعی بازار و خروج افرادی که سود کسب کردند، قیمت را پایین کشید.

بازار ارز  دلار

قیمت سکه افت کرد

بعد از تعطیلی بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه امروز نخستین روز هفته برای طلا بود. قیمت طلا در پایان معاملات روز جمعه روی 1783 دلار قرار داشت و در ساعت 11 و 35 دقیقه صبح امروز 1786 دلار گزارش می‌شد. با این وجود قیمت سکه تحت تاثیر افت قیمت دلار قدری به سمت پایین حرکت کرد و در شروع معاملات امروز روی 13 میلیون و 35 هزار تومان قرار گرفت. حباب قیمتی سکه 3.5 درصد به دست می‌آمد که کوچک نبود و نشان می‌داد، قیمت سکه منتظر است تا ببیند آیا افت قیمتی دلار پایدار خواهد بود یا خیر.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار مسیر نزولی خود را ادامه داد و این در حالی بود که تغییرات قیمتی در بازار متشکل محدود بود و عرضه به طرز دراماتیکی بالا نبود، قیمت سکه کاهش یافت، اما حباب قیمتی آن بزرگ بود و گویی قیمت سکه منتظر بود تا ببیند آیا تغییرات قیمتی دلار پایدار است یا خیر.