در معاملات روز گذشته فشار فروش در بازار ارز افزایش یافته بود، محدودیت دامنه نوسان صندوق‌‌های طلا در بورس برداشته شد و این صندوق‌ها منفی‌های سنگینی را تجربه کردند.

اخبار منطقه مدتی است که به عنوان یکی از اخبار اثرگذار بر بازار ارز شناخته می‌شود که بر نگاه تحلیلگران اثرگزار است ولی با این وجود در شرایطی که روز قبل تهدیدهای رژیم صهیونسیتی آغاز شد قیمت تتر در معاملات شبانه تغییر چندانی نداشت.

اونس جهانی طلا ولی این روزها حساس‌تر شده است و نسبت به ریسک‌ها و رویدادها واکنش نشان می‌دهد. در شبانه روز گذشته اونس طلا نوسان بیش از پنجاه دلاری را ثبت کرده‌است که برای معاملات طلا در روز جاری با اهمیت خواهد بود و می‌تواند بر معاملات طلا اثر مثبت بگذارد‌.

نوسان تتر در معاملات شبانه روز گذشته کمتر شده بود که نشان‌دهنده کمتر شدن حساسیت بازار نسبت به جریان اخبار است در ساعت نگارش این گزارش تتر پانصد تومان نسبت به سقف روزانه خود ارزانتر معامله می‌شود که نشان‌دهنده آن است که هیجان معاملاتی کمتر شده است. این در حالی است که آنچه در صحنه بین‌المللی در حال وقوع است خارج از پیش‌بینی تحلیلگران است و منطق در تصمیم‌گیری‌های طرف متخاصم کاهش پیدا کرده است. با این حال به خاطر درگیری مستقیم اسراییل در چند جبهه تحلیل‌گران در منابعی مانند اکونومیست متصورند که باز کردن جبهه جدید درگیری با یک قدرت منطقه‌ای مثل ایران، منفعت اسرائیل را فراهم نمی‌کند و حمایت‌ها از رژیم صهیونسیتی را از بین می‌برد. افزایش فاصله و اختلاف کشورهای منطقه با اسرائیل اتفاق مهمی است که می تواند از ایجاد التهاب در بازار ارز داخلی جلوگیری کند.

دامنه نوسان بورس عادی می‌شود؟

دامنه نوسان معاملات بورس و فرابورس از روز یکشنبه به مثبت و منفی یک محدود شد و صندوق‌های بورسی هم در محدوده دامنه نوسان دو درصدی محدود شدند.این محدودیت برای سه روز متوالی تصویب شده بود و امروز آخرین روز از تصویب این طرح است.

روز قبل رضا عیوضلو معاون نظارت بر ناشران و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو درباره زمان بازگشت بازار به حالت عادی و دامنه نوسان ۷ درصدی به ((بورس۲۴)) گفت: این یک تصمیم موقتی بوده و طبق اعلامیه‌ای که در روز یکشنبه مطرح شده بود این محدودیت دامنه نوسان تاسه شنبه ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، اگر ریسک‌های سیستماتیک بازار تا روز چهارشبه برطرف شود، دامنه نوسان در روز چهارشنبه به حالت عادی قبل باز می‌گردد و سازمان بورس با توجه به شرایط در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

آنچه در حال حاضر با اهمیت است آنست که ادامه اعمال محدودیت دامنه نوسان باعث ایجاد فشار روانی و تشکیل صف در روزهای متوالی می شود که خود ایجاد‌کننده هیجان است. از آنجایی که بازار سرمایه نسبت به تورم از سایر بازارها بسیار عقب است بازارساز با حمایت از بازار و تصمیمات حمایتی از صنایع می‌تواند از ریسک سیستماتیک و التهاب در بازار سرمایه بکاهد و باعث آرام شدن فضای معاملاتی شود. اعمال محدودیت دامنه نوسان برای طولانی مدت آن هم در شرایطی که بورس از تورم عقب مانده اثر روانی مطلوبی نخواهد داشت و از طرف مقابل باعث کوچ سرمایه به بازارهای موازی میشود، اما برگرداندن دامنه نوسان بورس به حالت عادی و افزایش حمایت از این بازار که ارزندگی را تقویت کند هم به افزایش امنیت روانی کمک میکند و هم در صورت متعادل شدن از فشار بر بازارهای موازی می‌کاهد. اعمال محدودیت دامنه نوسان طولانی مدت مانند آنچه در سال ۹۹ اتفاق افتاد نشان داد که این تصمیم در طولانی مدت مخرب و هیجان‌زاست این در حالی است که نسبت بورس و تورم در حال حاضر نسبت به سال ۹۹ بسیار متفاوت است.