به گزارش اکوایران، روز گذشته طلای جهانی توانست رکورد جدیدی از خود برجا بگذارد و به ارزش 2400 دلار در هر اونس برسد. هرچند پس از ساعاتی دوباره به پایین‌تر از این قله بازگشت. با این حساب فلز زرد طی 40 روز گذشته 20 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده که در نوع خود کم‌نظیر است. البته گفتنی است است که این فلز گران‌بهای جهانی روز جمعه پس از ساعاتی دوباره به پایین قله بازگشت و در زمان تدوین این گزارش بر روی ۲۳۴۳ دلار قرار گرفت.

فعالان بازار می‌گویند این افزایش قابل توجه از دو عامل مهم و تاثیرگذار نشأت گرفته است. در وهله نخست، انتشار آمار تورم آمریکا در ماه مارس موجب شد معامله‌گران احتمال دهند فدرال‌رزرو -بر اساس پیش‌بینی‌ها- نرخ بهره را کاهش نخواهد داد و به همین علت طلا را به عنوان پناهگاه امن خود در نظر بگیرند. از سوی دیگر، افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک در روزهای اخیر موجب شده تا اقبال‌ها به این فلز گران‌بها افزایشی شود.

از سوی دیگر سکه امامی امروز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه در سایت اتحادیه طلا و جواهر ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. با این اوصاف سکه بازان در معاملات پشت خطی جمعه درباره روند حرکتی سکه امامی در روز جاری پیش‌بینی‌های متفاوتی داشتند. درحالی‌که دسته‌ای از آنها با اشاره به نوسانی شدن نرخ طلا و شرایط پر تنش خاورمیانه احتمال می‌دهند که امروز بازار سکه نوسان صعودی را تجربه خواهد کرد، برخی دیگر باور دارند که سکه در معاملات نقدی امروز رشد قابل‌توجهی را ثبت نخواهد کرد.

 در مجموع فعالان بازار معتقدند که جناح افزایشی محدوده ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را پیش روی خود دارد و درصورتی‌که به آن برسد و بالای آن ماندگار شود صعود سکه تا نیمه کانال جدید محتمل است.

با این حال در سناریوی دوم در صورتی که طلا و دلار  کاهشی شوند ممکن است بازار سکه را تحت‌تأثیر خود قرار دهد و سکه با از دست‌ دادن محدوده فعلی خود به سمت کف کانال ۴۳ میلیون تومان و پله‌های انتهایی کانال ۴۲ میلیون تومان حرکت کند.