بازار سرمایه ذاتا ریسک‌گریز است و به همین خاطر تا سایه ریسک‌ متوجه بازار میشود بازار سرمایه دچار التهاب شده و نقشه بازار به رنگ سرخی می‌گراید.

در نقطه مقابل ریسک و ناآرامی به نفع طلا و دلار تمام میشود وقتی ریسک و ناآرامی رشد کند طلا به عنوان پناهگاه سرمایه‌‌ها که از التهاب و نااطمینانی تغذیه می‌کند با استقبال مواجه می‌شود و رشد میکند.

اونس رکود جدید ثبت کرد

حمله اسرائیل به کنسولگری ایران نگرانی‌ها را از افزایش ریسک منطقه‌ای و تشدید تنش افزایش داد و به همین خاطر دلار و طلا با استقبال مواجه شد. بررسی بازارهای جهانی هم نشان میدهد که تنها بورس و بازار ارز و طلای ایران تحت تأثیر تنش‌های ژئوپلتیک قرار نگرفته است. اونس جهانی طلا این روزها مقاومت‌ها را یکی پس از دیگر لمس کرده و پودر میکند. برخی تحلیلگران معتقدند که تورم ایالات متحده مدت زمان بیشتری بالا بماند. نیل کشکاری رییس فدرال رزرو مینیاپولیس اعلام کرده اگر تورم سرسختانه بالا بماند کاهش نرخ بهره در سال جاری ضروری نخواهد بود، جروم پاول رییس فدرال رزرو آمریکا هم قبل‌تر نزدیکی تورم به هدف دو درصدی را شرط کاهش نرخ بهره دانست. ریسک‌های ژئوپلتیک در خاورمیانه و اروپای شرقی از دلایل اصلی رشد اونس جهانی طلا است که در آخرین معامله شب قبل در یک قدمی محدوده دو هزار و ۳۳۰ دلار متوقف شده است.

بازارهای جهانی سبز شدند

این روزها در بازارهای جهانی فقط اونس طلا یکه‌تاز نیست.

اوپک پلاس تولید نفت را کاهش داده و حملات اوکراین ۱۵ درصد ظرفیت پالایشگاه‌های روسیه را مختل کرده و تنش‌های ژئوپلتیک در خاورمیانه نگرانی‌ها را برای نفت دوچندان کرده است نفت وست تگزاس اینترمدیت در پایان معاملات روز قبل در محدوده ۸۶ دلار قرار گرفت.

فلزات اساسی هم در بازارهای جهانی سبزپوش شدند و مورد استقبال قرار گرفتند.

بازار جهانی به بورس کمک می‌کند؟

در حال حاضر بازار سرمایه از سایر بازارها ارزند‌ه‌تر است چرا که رشد کمتری رل به ثبت رسانده در چنین شرایطی رشد جهانی نفت و فلزات اساسی عاملی است که می‌تواند در معاملات روز جاری به کمک شاخص کل بازار بورس بیاید و همزمان با رشد دلار گروه پالایشگاهی و فلزات اساسی با استقبال مواجه شوند.

برخی از تحلیلگران معتقدند با توجه به عقب ماندگی بورس از تورم، فاصله شاخص کل با محدوده مقاومتی سبزپوشی کامودیتی‌ها و رشد دلار در صورتیکه ریسک‌ها کمی آرام شود بازار سرمایه می‌تواند بااستقبال مواجه شود. بازار سرمایه حمایت دو‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را در صورت عقب نشینی پیش رو دارد و در صورتی که پیشروی کند محدوده دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مقاومت پیش روی شاخص کل است.

 تتر کاهش یافت

افزایش حباب سکه و ربع سکه مورد توجه معامله گران در بازار ارز و سرمایه قرار گرفته است و تحلیلگران نسب به آن هشدار می‌دهند البته افزایش اونس جهانی طلا حباب سکه را کمی کاهش خواهد داد.

معاملات تتر در روز جمعه معمولا به منظور بررسی و پیش‌بینی معاملات دلار در نیمه اول روز شنبه مورد توجه قرار میگیرد. قیمت‌ تتر روز جمعه رشد کرد و در بامداد شنبه قیمت تتر نسبت به سقف جمعه کاهش یافت که نشان‌دهنده تعدیل انتظارات افزایشی نسبت روز جمعه است.