به گزارش اکوایران، طلا توانست به رکورد جدیدی دست پیدا کند و نقره نیز بالاترین قیمت خود در دو سال گذشته را ثبت کرد.

به نوشته بلومبرگ،‌ این اتفاق پس از آن رخ داد که دو مقام فدرال رزرو اعلام کردند که هنوز انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا در سال 2024 میلادی، سه مرتبه نرخ بهره را کاهش دهد. قیمت طلا در 3 آوریل (15 فروردین) به رکورد 2 هزار و 288 دلار به ازای هر اونس افزایش یافت و نقره نیز به بیش از 26 دلار به ازای هر اونس رسید.

نمودار 1 (2)

قیمت طلا در سال جاری میلادی حدود 11 درصد افزایش یافته و این فلز گران‌بها چندین مرتبه با رکوردشکنی همراه شده است. علت افزایش قیمت فلز زرد به انتظارات از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری میلادی بازمی‌گردد. با این حال، آمارها نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا همچنان وضعیت مطلوبی دارد و همین امر باعث شده درباره زمان احتمالی نخستین کاهش نرخ بهره تردیدهایی به وجود آید.

جروم پاول - رئیس فدرال رزرو - قرار است طی امروز چهارشنبه (15 فروردین) سخنرانی داشته باشد و احتمالا اطلاعات جدیدتری درباره چشم‌انداز سیاستی خود درباره کاهش نرخ بهره ارائه خواهد داد.

بلومبرگ نیز اعلام کرده که انتظار می‌رود آمارهای جدید از بازار کار آمریکا که به‌زودی منتشر می‌شود، حاوی داده‌های مثبت از افزایش مشاغل جدید باشد.

همچنین نگرانی‌های ژئوپولیتیکی از جمله تنش‌های خاورمیانه به افزایش قیمت طلا در سال جاری میلادی کمک کرده است.

براساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت لحظه‌ای طلا تا حدود ساعت 3 بعدازظهر به وقت ایران،‌ 2 هزار و 270 دلار به ازای اونس بوده است. نقره هم توانست طی امروز با رسیدن به قیمت بیش از 26 دلار به ازای هر اونس، به بالاترین سطح قیمتی خود از مارس 2022 دست پیدا کند. پلاتین و پالادیوم طی امروز با رشد قیمت همراه بودند، اما شاخص دلار بلومبرگ ثابت باقی مانده است.