به گزارش اکوایران، آمریکا در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در روز یکشنبه ادعا کرد که اگر جمهوری اسلامی ایران اقدام به حرکت نظامی بیشتر علیه اسرائیل یا آمریکا کند، «پاسخگو و مسئول شناخته خواهد شد.»

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده گفت: «ایالات متحده به دنبال تشدید تنش نیست. اقدامات ما کاملاً ماهیت دفاعی داشته است.»

به گزارش پولتیکو، آمریکا از شورای امنیت خواست حمله روز شنبه ایران به اسرائیل را محکوم کند. وود سخنان آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در جلسه اضطراری روز یکشنبه شورا را تکرار کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه در آغاز نشست فوق‌العاده شورای امنیت، با این هشدار که مردم منطقه با خطر واقعی «یک درگیری تمام‌‌عیار ویرانگر» مواجه‌اند، گفت: «اکنون وقت کاهش تنش، خنثی‌کردن درگیری و خویشتن‌داری حداکثری است.»

آنتونیو گوترش با اشاره به حملات گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل گفت وقتی ماهیت حمله روشن شد، بلافاصله آن را محکوم کرده و خواستار توقف فوری این مخاصمه شدم.

گوترش گفت: «زمان آن رسیده که از لبه پرتگاه عقب‌نشینی کنیم. ما مسئولیت مشترک داریم تا فعالانه همه طرف‌های ذینفع را برای جلوگیری از تشدید بیشتر درگیر کنیم.»

در این جلیه، روسیه و ایران درخواست‌های کاهش تنش را ریاکارانه خواندند و خاطرنشان کردند که ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه از بیانیه روسیه که حمله هوایی آشکار اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم می‌کرد، جلوگیری کردند.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت ما شاهد «نمایش ریاکاری و استانداردهای دوگانه هستیم که تماشای آن تقریبا شرم‌آور است.»

در این نشست اضطراری بیانیه رسمی از سوی شورای امنیت ارائه نشد، اما ونسا فریزر از مالت، که ریاست شورای امنیت سازمان ملل را در ماه جاری بر عهده دارد، پس از این نشست به خبرنگاران گفت که معتقد است این نشست به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک کرده است. فریزر گفت: «پیام شورا بسیار بسیار واضح بود، تنش نباید بیشتر شود.»

مقامات آمریکایی از اسرائیل خواسته‌اند که در واکنش خود خویشتن‌داری نشان دهد و جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که ایالات متحده به یک حمله متقابل از سمت اسرائیل نخواهد پیوست.

امیر سعید ایروانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز یکشنبه گفت که تهران می‌خواهد از گسترش درگیری جلوگیری کند، اما اگر آمریکا عملیات نظامی علیه ایران را آغاز کند از خود دفاع خواهد کرد.