به گزارش اکوایران، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه به شورای حکام گفت حملات هواپیماهای بدون سرنشین به نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین که تحت کنترل روسیه است، باید متوقف شود زیرا می‌تواند مرحله‌ای «جدید و بسیار خطرناک» در جنگ باشد.

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد پهپادها روز یکشنبه به زاپروژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا حمله کردند و در بدترین حادثه از نوامبر 2022 به ساختمان رآکتور برخورد کردند.

مسکو و کیف از زمانی که روسیه چند هفته پس از حمله به اوکراین آن را تصرف کرد، بارها یکدیگر را به هدف قرار دادن این نیروگاه متهم کرده‌اند. هر دو کشور بلافاصله پس از حمله روز یکشنبه خواستار تشکیل جلسه اضطراری هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست هیئت مدیره گفت: «حمله‌های اخیر ما را به یک مقطع حاد در این جنگ سوق داده است».

او از هیات مدیره خواست تا «به اتفاق آرا از نقش آژانس در نظارت» با هدف جلوگیری از حادثه در نیروگاه، از جمله عدم حمله به آن، حمایت کند.

از آنجایی که هیچ پیش‌نویس قطعنامه‌ای به جلسه هیات مدیره ارائه نشده است، احتمالاً این موضوع به تبادل بیانیه‌هایی از سوی کشورهایی که پشت درهای بسته در وین تشکیل جلسه می‌دهند خلاصه می‌شود.

گروسی گفت: «ما امروز جلسه داریم و هفته آینده با شورای امنیت سازمان ملل ملاقات خواهم کرد، زیرا اطمینان حاصل کردن از این که این حملات بی‌پروا آغاز یک جبهه جدید و بسیار خطرناک در جنگ نیست، از اهمیت بالایی برخوردار است.» او افزود: «حملات باید متوقف شود.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت شکست گروسی در معرفی اوکراین به‌عنوان طرف مقصر را «نقص بسیار جدی» است.

به گفته خبرگزاری‌های روسی، اولیانوف به خبرنگاران روسی گفت: «احساس می‌کنم که آنها می‌ترسند.»

او گفت: «این کار به سادگی برای بدگویی از اوکراینی‌ها انجام نمی‌شود زیرا آنها قرار است قربانی باشند. فضایی در حال ایجاد است که اساساً طرف اوکراینی را تشویق می‌کند تا اقدامات بی پروا مانند این حملات را انجام دهد.» اما او گفت که معتقد است دیگر هیچ حادثه‌ای رخ نخواهد داد.

در بیانیه اوکراین در این نشست آمده است که این حادثه بخشی از کمپین طولانی مدت انتشار اطلاعات نادرست روسیه بوده است.

در این بیانیه آمده است: «اما این بار چند برابر خطرناک‌تر است، زیرا این فقط حرف نیست، بلکه تجاوز واقعی به تمامیت فیزیکی یک تأسیسات هسته‌ای است. تلاش روسیه برای مقصر دانستن اوکراین، تلاشی مذبوحانه برای پنهان کردن گناه خود است.»