مقامات اوکراینی اعلام کردند که روسیه در روز سه شنبه به اهداف نظامی و زیرساختی کیف و همچنین سراسر این کشور، از جمله مناطق غربی دور از خط مقدم حمله کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی از پدافند هوایی اوکراین به دلیل سرنگونی بیش از ۳۰ پهپاد تمجید کرد و با گفت که نیروهای اوکراینی در حال نابودی نیروهای روسیه در دو جبهه اصلی شرق و جنوب هستند.

فرمانده نیروی زمینی اوکراین و معاون وزیر دفاع از موفقیت‌های یک ضد حمله در هر دو منطقه خبر دادند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای روس طی ۲۴ ساعت گذشته ۸ انبار مهمات را در سراسر اوکراین منهدم و حملات اوکراین را در سه منطقه دفع کردند. طبق این بیانیه، حمله نیروهای اوکراینی به شهر دونتسک در شرق روسیه و منطقه جنوبی زاپوریژیا دفع شد.

دفتر زلنسکی گفت که در چند نوبت، هواپیماهای بدون سرنشین طی بیش از چهار ساعت به منطقه کیف حمله کردند. همچنین مقامات محلی روس اعلام کردند که نیروهای اوکراینی در روز سه شنبه با پهپاد به شهر نوا کاخوفکا در جنوب خرسون که تحت کنترل روسیه است، حمله کردند که موجب کشته‌شدن یک زن و زخمی‌شدن چهار غیرنظامی شد.

تمرکز بر ضدحمله

در حالی روسیه به مناطق مختلف اوکراین حمله می‌کند که توجهات بر عملیات‌های اوکراین علیه مواضع دفاعی مسکو در جنوب و شرق متمرکز شده که برخی آن را مراحل اولیه یک ضدحمله برای عقب‌راندن نیروهای پوتین از سرزمین‌های اشغالی اوکراین می‌دانند.

Q26JQLXI2VP4HD4SEWCSMNRG6Q

کیف می‌گوید ۱۱۳ کیلومتر مربع زمین و ۸ شهرک را از نیروهای روسی بازپس گرفته است. اما آخرین حملات نشان داد که روسیه قادر به جنگ فراتر از خطوط مقدم است.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت که نیروهای اوکراینی در جنوب و شرق مشغول نابودکردن نیروهای کرملین و پاکسازی کامل این مناطق هستند.

ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین در تلگرام گفت که نیروهایش در حال پیشرفت در جناحین شهر ویران‌شده باخموت هستند که ماه گذشته پس از ماه‌ها درگیری، به دست مزدوران واگنر افتاد. او گفت که نیروهای اوکراینی در حال دفع حملات شدید روسیه در نزدیکی کوپیانسک در شمال شرق بودند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع گفت که نیروهای اوکراینی در جنوب «به تدریج، آهسته، اما بسیار مطمئن پیشروی می‌کنند. ما داریم متر به متر سرزمین را از دشمن پس می‌گیریم». مالیار گفت که نیروهای روس مناطق وسیعی، از جمله شهرها را مین‌گذاری کرده‌اند. رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، کیریلو بودانوف روسیه را متهم کرد که حوضچه خنک‌کردن راکتورهای نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را نیز مین‌گذاری کرده‌اند.

دفتر زلنسکی اعلام کرد که در حملات پهپادهای روسیه به منطقه کیف، چندین ساختمان تجاری و اداری و برخی خانه‌های شخصی آسیب دیده‌اند. به تلفات این حملات اشاره‌ای نشده است.

ماکسیم کوزیتسکی، فرماندار منطقه کیف بدون اشاره به جزئیات گفت که یک «تأسیسات بسیار مهم» در لویو که دور از خطوط مقدم و حدود ۷۰ کیلومتری از مرز با لهستان قرار دارد نیز هدف قرار گرفته شد. نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که پدافند هوایی، عمدتاً در منطقه کیف که بیش از دوجین پهپاد در آن منهدم شد، وارد عمل شدند.

وزارت انرژی گفت که لاشه پیهپادها به خطوط برق منطقه کیف و همچنین منطقه جنوبی میکولایف آسیب رسانده و برق صدها نفر از ساکنان را قطع کرده است. نیروی هوایی اعلام کرد که روسیه همچنین زیرساخت‌های شهر زاپوریژیا در جنوب شرقی این کشور را با موشک‌های اسکندر و اس۳۰۰ هدف قرار داده است. ارتش اوکراین اعلام کرد که روسیه هفت موشک به سمت زاپوریژیا شلیک کرد.

حمله به کریمه

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که مسکو اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه اوکراین در حال برنامه‌ریزی برای حمله به شبه‌جزیره کریمه با موشک‌های دوربرد آمریکا و بریتانیا است. روسیه هشدار داده که اگر این اتفاق بیفتد، تلافی خواهد کرد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه در دریای سیاه را از اوکراین جدا و ضمیمه خود کرد، اما آن را خارج از محدوده جنگ در شرق و جنوب اوکراین می‌داند.

شویگو در نشستی با مقامات نظامی گفت: «استفاده از این موشک‌ها در خارج از منطقه جنگ به این معنی است که ایالات متحده و بریتانیا به طور کامل وارد درگیری خواهند شد». شویگو همچنین گفت که نیروهای مسلح اوکراین از ۴ ژوئن ۲۶۳ حمله به مواضع نیروهای روسیه انجام داده و مسکو آن را شروع ضدحمله اوکراین می‌داند. اما او گفت که به اهداف خود نرسیده است.