به گزارش اکوایران، چین سال‌هاست که «دیپلماسی پاندا» را در پیش گرفته و براساس آن، برای نشان دادن دوستی و حسن نیت خود، پانداهایش را به باغ‌وحش‌های کشورهای مختلف قرض می‌دهد تا بتوانند این خرس سیاه و سفید را به نمایش بگذارند.

با این حال، مدتی است که چین این سیاست را تغییر داده بود. آمریکا و چند کشور دیگر از جمله بریتانیا و استرالیا اخیرا در زمینه روابطشان با چین دچار مشکلاتی شده‌اند و پای پانداها هم ظاهرا به این مشکلات باز شده است.

طبق گزارش پولیتیکو، چین تصمیم گرفته پانداهایش را از آمریکا پس بگیرد. علاوه بر آن، قرار است پانداهای چینی از بریتانیا هم به خانه بازگردند. در مورد استرالیا هم صحبت‌هایی صورت گرفته و احتمال دارد پانداها مدت زمان زیادی میهمان باغ‌وحش‌های استرالیایی نباشند.

با این حال اخیرا شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین برای شرکت در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک به آمریکا سفر کرد و دیداری با جو بایدن، همتای آمریکایی خود داشت.

رویترز گزارش داده که شی جین‌پینگ در حاشیه این نشست، تاکید کرده که از علاقه مردم آمریکا به پانداهای چینی آگاه است و وعده داده که آن‌ها را به کالیفرنیا بازگرداند.

در این ویدیو توضیح داده شده که پانداهای چینی نخستین بار در چه سالی و به چه دلیلی به آمریکا فرستاده شدند و اخیرا چطور قربانی تنش‌های سیاسی میان آمریکا و چین شده بودند.