به گزارش اکوایران، حسین فاضلی هریکندی- رئیس کل دادگستری استان البرز- با اعلام تایید احکام شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز در پرونده شهید عجمیان که در ۱۲ آبان سال گذشته در جریان اعتراضات واقع در کمالشهر کرج به شهادت رسید، گفت: در این پرونده حکم اعدام دو محکوم یعنی «محمدمهدی کرمی» و «محمد حسینی» پس از تایید دیوانعالی کشور در ۱۷ دی ماه سال گذشته اجرا شد. 

بر اساس اعلام این مقام قضایی رای صادره در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز به غیر از دو محکوم به اعدام، جهت بررسی و صدور حکم مجدد به همان شعبه اعاده شده بود، پس از رسیدگی و صدور احکام مجدد، آرای صادره قطعیت یافت و بدین ترتیب «حمید قره حسنلو» به ۱۵سال حبس نفی بلد؛ «رضا آریا»، «حسین محمدی» و «مهدی محمدی» هر کدام به ۱۰ سال حبس نفی بلد محکوم شدند.

حمید قره حسنلو دو

به گفته رئیس کل دادگستری استان البرز، متهمان «محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی»، «امین مهدی شکراللهی» و «فرزانه قره حسنلو» هر کدام به پنج سال حبس نفی بلدو «علی معظمی گودرزی» به سه سال حبس نفی بلد محکوم شدند.

نفی بلد به مجازاتی گفته می شود که به موجب آن، فرد مجرم از اقامت در وطن و شهر خود ممنوع شده، و برای مدتی معین به سکونت در محلی دیگر محکوم شود.

فاضلی در ادامه گفت و گوی عنوان کرده هیچ یک از متهمان فقط به صرف دخالت در ضرب و جرح و یا جنایت نسبت به شهید به اعدام محکوم نشده بلکه به جهت مجموع اقدامات آن‌ها که دادگاه آن را از مصادیق «افساد فی‌الارض» تشخیص داده به اعدام محکوم شدند. او گفته متهمانی که حسب تشخیص دادگاه عمل آن‌ها با این عنوان مطابقت نداشت با تطبیق عمل با عنوان محاربه به مجازات «نفی بلد» محکوم شدند

وی درباره حکم حبس نفی بلد برای این متهمان گفته است: اتهام متهمان این پرونده که رسیدگی و منتهی به صدور حکم محکومیت قطعی شد، «قتل عمد» نبوده بلکه حسب مورد «افساد فی الارض» و «محاربه» بوده است. 

رئیس کل دادگستری استان البرز احکام صادره در دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز در مورد همه محکومان پرونده شهادت شهید عجمیان به جز «آرین فرزام نیا»قطعی دانسته و تاکید کرده این احکام توسط دیوان عالی کشور تایید شده است.