به گزارش اکوایران، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز پنجشنبه در اولین سفر خود به کیف پس از تهاجم روسیه، در سخنانی ستیزه‌جویانه اعلام کرد که «جایگاه مناسب» اوکراین در این ائتلاف نظامی است و قول حمایت بیشتر از این کشور را داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از استولتنبرگ، که نقش مهمی در بسیج حمایت‌ها از اعضای ناتو داشته است، خواست تا برای کسب کمک‌های بیشتر از جمله هواپیماهای جنگی، توپخانه و تجهیزات زرهی تلاش کند.

کرملین توجیهات مختلفی برای شروع جنگ ارائه کرده است، اما روز پنجشنبه تکرار کرد که ممانعت از پیوستن اوکراین به ناتو همچنان یکی از اهداف اصلی تهاجم این کشور است، با این استدلال که عضویت کیف در این ائتلاف تهدیدی برای روسیه است.

رهبران ناتو در سال 2008 گفتند که اوکراین روزی به ائتلاف ملحق خواهد شد و استولتنبرگ این وعده را در طول جنگ تکرار کرده است، اگرچه این سازمان هیچ مسیر یا جدول زمانی برای عضویت کیف تعیین نکرده است.

بنابر گزارش اسوشیتدپرس، استولتنبرگ در یک کنفرانس خبری گفت: «اجازه دهید واضح بگویم، جایگاه واقعی اوکراین در خانواده یورو-آتلانتیک است. جایگاه واقعی اوکراین در ناتو است.»

زلنسکی گفت که از دعوت به نشست ناتو در ژوئیه در ویلنیوس، لیتوانی سپاسگزار است، اما گفت که کشورش برای عضویت به یک نقشه راه نیاز دارد.

وی گفت: «زمان آن فرا رسیده است که رهبران (ائتلاف) چشم‌انداز عضویت اوکراین در ناتو را تعریف کنند، الگوریتم حرکت اوکراین را به سمت این هدف تعریف کنند و در طول این روند، تضمین‌های امنیتی را برای کشور ما تعریف کنند.»

استولتنبرگ گفت که او و زلنسکی درباره برنامه حمایت ناتو از اوکراین گفتگو کردند.

استولتنبرگ گفت: «این به شما کمک می‌کند تا از تجهیزات و دکترین‌های دوران شوروی به استانداردهای ناتو برسید و از قابلیت همکاری کامل با این اتحاد اطمینان حاصل کنید. ناتو امروز، فردا و تا زمانی که طول بکشد در کنار شما می‌ایستد.»

او به اطلاعیه روز پنجشنبه دانمارک و هلند اشاره کرد که قصد دارند تا اوایل سال 2024 حداقل 14 تانک جنگی بازسازی شده لئوپارد 2 را به اوکراین ارائه دهند.

وی افزود که انتظار دارد کشو‌رها در نشست روز جمعه در آلمان «خبر‌های جدیدی مبنی بر حمایت نظامی ملموس از اوکراین اعلام کنند.»

در تحولات دیگر، یک انفجار مهیب در شهر بلگورود روسیه در اواخر روز پنجشنبه رخ داد و وزارت دفاع گفت که یکی از هواپیماهای جنگی Su-34 آن به طور تصادفی مهمات را بر روی این شهر در حدود 25 کیلومتری از مرز اوکراین پرتاب کرده است. دولت جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

فرماندار منطقه بلگورود، ویاچسلاو گلادکوف گفت که این انفجار حداقل دو نفر را مجروح کرد، به خانه‌ها آسیب رساند و حفره‌ای به طول حدود 20 متر بر جای گذاشت.

جنگ در اوکراین در ماه‌های اخیر به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده است و هیچ‌یک از طرفین نتوانسته‌اند ‍‍دستاورد قابل‌توجهی به دست آورند. اما اوکراین اخیراً تسلیحات ‍پیشرفته‌ای را از متحدان غربی خود دریافت کرده است و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده یک حمله متقابل را آغاز کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده است که در صورت تلاش اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال مسکو، مسکو می‌تواند از «همه ابزارهای موجود» - عبارتی که برخی آن را تهدیدی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای می‌دانند - در پاسخ به حمله به خاک خود استفاده کند.

ناتو هیچ حضور رسمی در اوکراین ندارد و فقط از کیف حمایت می کند، اما استولتنبرگ صدای قوی این ائتلاف در طول جنگ بوده است.

انبوهی از رهبران بین‌المللی طی سال گذشته به کیف سفر کرده‌اند و نخست‌وزیر سابق نروژ یکی از آخرین چهره‌های مهم غربی است که این کار را انجام داده است.

ناتو که برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شده است، مدتها است که از کشیده شدن به یک جنگ گسترده با روسیه‌ی مجهز به سلاح هسته‌ای بیم دارد. اما در حالی که غرب از ارائه کلاه و یونیفورم به تامین تانک، هواپیمای جنگی و سیستم‌های موشکی پیشرفته رسیده است، بازدیدهای سطح بالا به امری عادی تبدیل شده‌اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه گفت که جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو همچنان یکی از اهداف آنچه که مسکو «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، باقی مانده است. پسکوف در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران گفت که پیوستن اوکراین یک تهدید جدی و قابل توجه برای کشور ما و امنیت کشور ما خواهد بود.»

در اوایل این ماه، فنلاند به این ائتلاف ملحق شد و در یک تجدیدنظر تاریخی در چشم‌انداز امنیتی اروپا پس از جنگ سرد، دهه‌ها بی‌طرفی را کنار گذاشت. در حالی که ناتو می‌گوید هیچ تهدیدی برای روسیه ایجاد نمی‌کند، الحاق این کشور شمال اروپا، ضربه سیاسی بزرگی به پوتین وارد کرد.